Hon är rädd för allting!

L

Lowelii

Jag har en arab/welsh på 10 år, som är rädd för allting när man rider ut!!
Och på ridbanan går det bra om man skrittar, men om man försöker trava med henne verkar det som att hon tänker "om man springer är man rädd för något och vill fort ifrån något läskigt" för hon stressar upp sig jättemycket!

Hon har nog inte haft det så bra innan hon kom till oss för hon var väldigt osäker med allt när hon kom till oss för 3 år sedan, men nu har hon lugnat ner sig rejält när man tex går ut och går eller borstar och så, det är just detdär med ridningen som är ett sånt stort problem...

Vad ska jag göra? :confused:

Sv: Hon är rädd för allting!

Har en islänning som är likadan, först och främst ska man vara lugn och inte rädd när hästen gör som den gör, sedan låtsas som ingenting när det väl händer, efter det så fortsättar du och ge henne lite fler uppgifter när du rider just för att få hästen att tänka på annat än det omkring...vet du om att hästen är lite rädd/ osäker rid då på banan ett tag, sedan rider du ut och ökar på och tillslut tillhör det vardagen att du rider henne ut.
Tyvärr får man stå upp med att sådana hästar kommer att fortsätta vara smånervösa om det dyker upp en situation...jag förutsätter att du jobbat med henne från marken så att hon kan lita på dig!

Tack!
Ja, jag jobbar henne från marken, det har mest blivit därifrån den senaste tiden... :(
okej, ja, om man är ute och går med henne så brukar hon inte bli så rädd för allting, det är just detdär att det är hon som går "först" och måste ta itu med alla "farliga" saker på ridturen... :crazy:

Och det är ju lättare om man har någon med sig när man rider, men till saken hör den att jag är ensam med 3 hästar i mitt stall...
Ingen kompis att rida ut med lixom... :confused:

Jag har haft en häst som var rädd för allting och hon stegrade sig mkt.. nu gör hon inte så.. När ni ska ut i skogen ta med dig någon som går brevid, när det går bra så kan du rida om honom/henne och rida först ett tag och se om det går bra. när det går bra kan väll den som följer med gå tillbaka efter ett tag, sen kanske du kan rida ut själv.. Ta hjälp av en tränare på banan. LYCKA TILL!

Det beror till största del att din häst inte ser dig som sin ledare utan hela tiden måste hålla koll på vad som kan vara farligt å inte, hästar tänker inte till naturen utan dom reagerar, därför är det väldigt viktigt att hästen ser dig som sin ledare, då kommer den kunna slappna av för att då vet den att om det är någonting farligt så varnar du den och tar hand om situationen.

Min häst var också sådär när jag först fick honom pluss att han mer än gärna stegrade sig, sprang över dig, sprang ut åt sidan, trängde sig ut ur boxen osv osv, det berodde dels på att han inte var så NH hanterad då hans uppfödare hadde många hästar att ta hand om och rida in osv men den största delen var att han inte visste vem jag var och aåg mig långt ifrån som sin ledare, några veckor efteråt med ständig NH hantering och övningar av mig har han blivit världens snällaste treåring, han kan tom ligga ner på komando med preseningar över huvudet och fäljer med lös på promenader osv ;) Så fort han blir rädd så springer han till mig för kjag är hans trygghet och ledare.

Sök upp en bra NH tränare som kan hjälpa dig.

Lycka till!

okej, tack, tack, tack för svaret!
:bow:
Kramar//Alexandra

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka