hon är för stark asså

S

spindel_17

nu är jag igång igen!!!:rofl:
mitt sto då som det gäller.jag kan verkligen inte få henne att lungna sig hon är så extremt stark,jag har ju inte mkt5 o sitta emot med heller men jag kämpar som tusan.
när jag ridit en stund jag känner inte mina armar,men när hon springer blir jag hård i handen före jag får inte henne o gå lungt det är bara springa fort i hennes huvud.
jag rider nu på vanligt tränsbett.veterinären föreslog hackamore eller sidepull för hon tar tag i bettet.hästen är 23år men piggare än någonsin....jag har martingal för att få mera kontroll men det hjälper inte så jag tog bort den.
hjälp snälla:bow::bow:

Sv: hon är för stark asså

Jag har inte läst något av dina tidigare inlägg och vet inte vad du provat förut eller vad det är för häst.

Har du ställt dig de "klassiska" frågorna och kollat igenom checklistan redan?
1. Har hästen ont?
2. Förstår hästen vad du kräver av den?
3. Respekterar hästen dina hjälper?

Om du har uteslutit nummer 1 (hästen är ju ändå lite till åren) genom veterinärbesiktning, kanske tom klinik, och kiropraktor kan du gå vidare till 2 och 3.

Här gäller det att bryta ner alla hjälper till ett minimum och vara total-konsekvent. Sätt ribban väldigt lågt till att börja med. Passa på nu när det är kallt, mörkt och halt att ta några veckor som du bara "jobbar" i skritt. Alltså inte sitter och harvar i någon kort form utan bara se till att ALLA grundhjälper fungerar. Träna på att göra halt med sittsen, rygga med minimala hjälper, vända med bara vikthjälper och skänklar, sidvärtsrörelser, skolor m.m.. Se till att du kan placera hästen där du vill ha den och att den lyssnar och stannar steget efter att du säger till, utan dragkamp.

Nästa steg blir att träna samma saker i trav, lämpligast när snöns börjar komma kanske. Ta då små pass trav, träna avsakntning och ta sedan ett långt skrittpass mellan. Fortsätt träna på allt du gjorde i skritten. Var noga med lugnande beröm när hästen gör rätt. När du känner att hästen slappnar av mer och mer och inte rusar, så kan du länga tiden du travar.

Träna ordentligt på ovanstående BÅDE i skogen och i paddocken, så hästen lär sig att dina hjälper gäller i lika hög grad i skogen som hemma.

Lycka till!

Jag har inte läst något av dina tidigare inlägg och vet inte vad du provat förut eller vad det är för häst.

Har du ställt dig de "klassiska" frågorna och kollat igenom checklistan redan?
1. Har hästen ont?
2. Förstår hästen vad du kräver av den?
3. Respekterar hästen dina hjälper?

Om du har uteslutit nummer 1 (hästen är ju ändå lite till åren) genom veterinärbesiktning, kanske tom klinik, och kiropraktor kan du gå vidare till 2 och 3.

Här gäller det att bryta ner alla hjälper till ett minimum och vara total-konsekvent. Sätt ribban väldigt lågt till att börja med. Passa på nu när det är kallt, mörkt och halt att ta några veckor som du bara "jobbar" i skritt. Alltså inte sitter och harvar i någon kort form utan bara se till att ALLA grundhjälper fungerar. Träna på att göra halt med sittsen, rygga med minimala hjälper, vända med bara vikthjälper och skänklar, sidvärtsrörelser, skolor m.m.. Se till att du kan placera hästen där du vill ha den och att den lyssnar och stannar steget efter att du säger till, utan dragkamp.

Nästa steg blir att träna samma saker i trav, lämpligast när snöns börjar komma kanske. Ta då små pass trav, träna avsakntning och ta sedan ett långt skrittpass mellan. Fortsätt träna på allt du gjorde i skritten. Var noga med lugnande beröm när hästen gör rätt. När du känner att hästen slappnar av mer och mer och inte rusar, så kan du länga tiden du travar.

Träna ordentligt på ovanstående BÅDE i skogen och i paddocken, så hästen lär sig att dina hjälper gäller i lika hög grad i skogen som hemma.

Lycka till!

hästen har alltid vatt sånhär.
gammal galopphäst o vill då såklart galoppa hela tiden.
jag har rätt svårt o slappna av o koncentrera migm på vad jag gör.
jag får henne i form o gå lungt i ryp 3 min men jag får kämpa för att inte tappa greppet.

Hej!

Har heller inte läst dina tidigare trådar. Som föredetta fullblodsägare känner jag inte igen mig i problemet, fullblod som tränat och gått löp brukar ofta ha galopp som den mest "naturliga" gångarten i vilken man kan både korta och länga dom relativt enkelt. De är vana vid att galoppera i alla tempon, på dig låter det som att din häst bokstavligen vill slänga sig iväg i galopp och knappt går att hålla.

Hur är hennes foderstat? Fullblod får ju allt för ofta mycket krafft för att hålla hull, men det är grovfoder som gäller! Hö, lusern, olja m.m!

Och som sagt ta det lugnt, andas, skritta enbart (på långa tyglar!) Att sitta och spänna sig med korta tyglar gör henne desto mer "laddad". Jag travade min fullblodsvalack på lång tygel i början så att han inte skulle kunna ta stöd och hålla sig någorlunda lugn. Har du kanske någon som kan hjälpa dig på traven i din närhet? Någon med stor vana av lite hetsigare hästar? För säkerhetens skull är det bästa att bryta mönstret illa kvickt. Lycka till! :)

okej,just nu får hon hö,lusern och korn.o ja hon är rätt svårfödd men hon äter inte höet i hagen då käkar hon gräset istället.

min d ponny har också vart stark och jätte känslig i munnen, så när hon har dragit så får man inte ta hårt i munnen på henne, då får hon sår :( då red jag på vanligt bett, rider nu på gummi pelam, som funkar hur bra som helst! behöver bara ta förhållningar så lyssnar hon, bra ide faktiskt, prova :)

Liknande trådar

Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
1 088
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag har ett 4- årigt camargue sto som jag har ridit in själv, var inte speciellt erfaren när jag köpte och förstod nog inte riktigt...
Svar
13
· Visningar
1 540
Senast: Lipperta
·
Dressyr Hej ! Just nu så rider jag en storhäst 2 gånger i veckan ! Han är jättesnäll på alla sätt och vis men extremt stark och hård i handen ...
Svar
9
· Visningar
6 012
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 552
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar