Hon är betäckt!

T

Thuja

Var och hälsade på på hingstationen igår kväll och nu är hon betäckt 2 ggr. De skulle kolla om hon "stod" på Lördag också, då blir det ytterligare ett språng. Känns MYCKET bra att det blir så grundligt.

Förra året då det inte blev något föl hann det bara bli ett språng. Känns som om förutsättningarna är bättre i år..ny hingst dessutom!

Hon hade stått stilla, varit snäll och MYCKET brunstig. Igår kväll var hon fortfarande brunstig och sprang i boxen som en galning med kladd under svansen.

Nästa vecka tar jag hem henne. Det är värt några extra kronor att låta henne lugna ner sig efter brunst. :banana:

Fast det är ju så att behöver man betäcka mer än en gång så var ju gången innan oftast helt onödig.
Vitsen är ju att få till ETT språng/brunst, för att undvika att de blir infekterade och behöver sköljas.

Fast det beror väl lite på?
jag säger inte emot någon men har man inget ultraljud till hands är det ju säkrast att betäcka ca varannan dag. alla ston är ju olika. jag jobbade med ett knepigt fullblod en gång där man fick vara snabb som attans, så fort hon visade lite glädje mot de andra i hagen togs hon in, ultraljudades - fick köras iväg ögonaböj då hon oftast redan ovulerat! sedan fortsatte hon visa brunst i upp till 5-6 dagar till, men då var det ju redan försent... :crazy:

Men nu är det ju så också att vissa ston (och jag har haft en del sådana!) har ägglossning i början av brunsten och inte som "de flesta" i slutet av brunsten.
När man som jag då har en hingst som enbart står på naturlig betäckning och jag har absolut ingen möjlighet att ta ut vet. var dag för UL på varje sto, så får man snällt betäcka varannan dag. I det fria/vilda betäcker ju hingsten stoet så långe hon brunstar och det kan ju vara flera gånger per dag t.o.m.
Jag har hitintills inte haft några som helst problem med infektioner vare sig på hingsten eller på stona - varken egna ston eller främmande ston.
De få ston som inte har tagit sig har varit andra anledningar - en var t.ex. ganska nyligen bukopererad innan hon kom till mig för betäckning och var i alldeles för dåligt hull.

Därför gäller det ju också att man är noggrann med hygienen både på ston och hingst. Men att krasst säga att man skall dra ner det till ett srpång per brunst är ju synnerligen indivduellt. Vissa ston har korta precisa brunster - perfket! Andra ston har lagom långa brunster - också bra medans det även finns ston som har längre brunster och när de då har ägglossning är ju inte alltid lätt att gissa om man inte har en UL-apparat stående så där helt appropå!

Majim G, hbl-hingst står numera utanför Kalmar.
Jag hade hört en massa mindre smickrande om honom men så fick jag se honom med egna ögon och han är SÅ läcker (43 p dessutom) Att han skulle vara elak stämmer inte alls. Han är bara busig! ;) Det är faktiskt sant, intet ont i den pållen!

Håller med dig. Var och hälsade på honom på Björnö för några veckor sedan. Cool och jätte trevlig hingst. Men busig när han kom ut.

Lite glädje måste dom få visa också, det är ju inga maskiner vi pratar om. Vad är det för stam på ditt sto?

Vad roligt att du tycker som jag!

Mitt sto är e.Napoleon ue. Urbino. Alltså av den grövre typen "svenska modellen" Fux med vita tecken.
Just därför att hon är lite tyngre tror jag att en avkomma med Majim skulle bli bra. Han har ju xx-stam bland annat.

Vad har du för sto?

Måste bara säga att jag blev positivt förvånad när jag kom dit och fick se honom live. Mycket bättre än i katalogerna, där han absolut inte kom till sin rätt.

Jag har ett sto E: Elizar-Dragon som är 15 år. Fick sitt 6 föl i söndags natt. Sedan har jag en 3 åring efter detta sto, med Maistic som pappa.

Nej så tyckte både jag och tjejen som var med och lämnade av stoet förra veckan. Vi såg honom först på hingstvisningen på Udden den 18:e redan då märktes det att det var stor skillnad i katalog och i verklighet!

Kul med så många föl efter ditt sto, har du behållt något? Det här blir mitt stos 3:e föl (håller tummarna att det verkligen blir något den här gången!)

Jo jag har behållt den efter Maistic född 2001. Men eftersom jag bara har två stallplatser och min son vill ha ponny har vi beslutat oss för att sälja.

Jag var också på Udden och såg Majim. Blev ganska impad av hans dressyr egenskaper. Visst fattas det styrka, men han har det ju i sig. Hoppas du får en trevlig fölis. Vad är det för stam på ditt sto?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka