Homozygot...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare plexan
  • Startdatum Startdatum
P

plexan

Hej. Jag undrar hur man kan kolla upp om en häst är Homozygot eller ej.
Har en Am Paint e. JJ Bar King, som är homozygot. Vänner till mig tror att min kille kan vara Homozygot pga små bruna prickar (han är brun/vit Skäck, samt har dessa "prickar"). Som sagt: hur kollar jag upp om han ev är homozygot?
Och kan det vara ärftligt?

Tacksam för svar.
Kram Tessan

För att han ska vara homozygot måste båda föräldrarna vara skäckar och han har ärvt skäckanlag från båda. Är han homozygot skäck är det ärfligt på det viset att alla avkommor blir skäckar. Är mamman inte skäck är han inte homozygot. Även om hon är det behöver han inte ha ärvt skäckanlaget från henne, hälften av en heterozygot skäcks avkommor har inte anlag för skäck.

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 765
Relationer Hola buke! Jag är inte en smygis i vanliga fall men detta får bli anonymt pga lite känsligt ämne. Tidig vår började jag i en ny kör...
Svar
8
· Visningar
1 644
Senast: tara
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
67 153
Senast: Hemlig21
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Bildtråd