Homeopatmedicin - KF

Iddefixen

Trådstartare
Någon som vet om det finns homeopatmedicin att ge för att förebygga Korsförlamning?

Min häst får KF på KF - och ingen förstår varför. Hennes foderstat är korrekt enligt alla konstens regler, och hon får de tillskott hon ska ha. Men ändå får hon KF. Sista fick hon när hon kom in från hagen...... :(

Det var hon som lasrar våra hästar som pratade om homeopatmedicin. Men jag känner ingen som kan nått om det så jag tänkte att jag börjar kolla om ni här kan något om denna bit.

Sv: Homeopatmedicin - KF

Vatten finns i kranen, det minns säkert nånting det också..
Det är vad homeopatmedicin innehåller. Läkemedel som är så utspätt att det inte längre har någon verkan, men enligt homeopater "minns" vattnet vad det innehållit och verkar därför..
*väntar på svar från ilskna homeopater*

Ja hon kan ju ha rätt.
Men då måste du ge väldigt väldigt väldigt väldigt mycket homeopatika, och din hästs kf måste bero på vätskebrist.
Eftersom homepatika vid analys oftast visar sig bestå av vatten, bara vanligt vatten.

Rastar du henne varannan dag? Jag har korsförlamingshäst som med åren blivit bättre men han har lärt mig en massa. Bl.a.

En rejäl repa på ett par 100 meter varannan dag.

Träna så mkt du kan utan gjord.

"Svält" hästen i ett par dagar (men ge den givtvis strå att tugga på)för att tömma alla depåer och fodra sen upp den väldigt lånsgamt, så att du ligger på underskott ett bra tag.

I övrigt tror jag ingen homeopatgrejs kan hjälpa faktiskt.

Hon går varje dag - nu har hon iofsg bara skrittats sista vecka pga av att hon har lasrats. Kanske ligger grunden till det däri.

Men du racar alltså rejält varannan dag? Låter dem rusa av sig?

Jobba dem utan gjord? Longera menar du?

Du får mer än gärna dela med dig av alla dina lärdomar om KF :)
Jag försöker lära mig - men ändå får hon tillbaka det.

Någon sa att det kan utlösas av stress. HOn har svårt att gå i hagen - springer och vill bara in in in. Så hon fick en lite mindre hage, en stor "sjukhage" och det funkar väl hyffsat. Men bäst är hon om hon får stå inne. Men det känns inte heller bra!

Homeopatgrejerna känns lite som sista utvägen :(

Min kompis häst drogs med en massa korsförlamning och skit ett tag, har för mig att det visade sig vara kraftig kalcium (eller kalium?) brist...
Har veterinärerna kollat att allt sånt där är i balans? Det var långt ifrån det första som kollades på min kompis häst iaf :mad:

Förstorad struma och KF går ibland hand i hand. Även utan ämnesomsättningsproblematik så är sådana hästar känligare än en icke strumahäst. Med eller utan en ev. ämnesomsättningspåverkan så kan det räcka med att det ex. finns melass i mineralerna för att hästen skall reagera. Även magnesium brister ger bl.a. kramper som i sin tur kan leda till sönderfall.

Eftersom hästen verkar stressad och vandrar så skulle jag direkt kolla upp ämnesomsättningen och struman samt en mineralanalys + kolla om man missat nåt gällande värme och foderstatsinnehållet.

Struma :eek: Jag visste inte att hästar kunde få sånt!
Hur ser/känner man det?

Hur kollar man allt det här andra? Måste man till en klinik? Eller någon specialveterinär?

Det är nog mer vanligt än man tror att hästar har förstora struma, som tur är det inte så många som har förändrar ämnesomsättnign men dock blir de känsligare.

Beror lite på hur stor den är. Tänk dig i området där vetten gör hosttest. Där i omådet nedanför kan man känna svullnad/er ibland kan man även i detta område se mindre eller större svullnader för blotta ögat.

Ämnesomsättningsprov och mineralprover kan en vet. ta på plats.

Jag är inne på min tredje häst med förstorad sköldkörtel. I nuvarande stallet finns det minst två som har detta.

Det är värt att testa Djurjourens tips, hörde redan på 80-talet att man behövde tömma musklernas glykogendepåer för att undvika korsförlamning på känsliga hästar, snabbjobb som på travet helt enkelt. För höga halter är nedbrytande.

På 80 talet hade men väl knappast forskningsmässigt kommmit fram till vad en KF häst behöver ha foder-sammansättnings-mässigt, (hitta inget bättre ord). Ofta fortsatte man väl att ge sin häst samma foder men i olika mängder bara.

Så med dagens foderrekomendationer + lagom daglig dos motion som i MÅNGA fall räcker för att hjälpa en KF häst behövs verkligen dessa snabbjobb?

Anledningen med den speciella kosten är ju just att minska/minimera el. utesluta så gott det går glykosdepåerna varpå en tömning inte bör vara nödvändig i form av snabbjobb. Spånar och funderar!?!....

Eftersom det är hästar som har problem med återkommande korsförlamningar så verkar det ju som att en del hästar fortfarande behöver snabbjobbas, det räcker ju uppenbarligen inte med enbart foder och vanlig motion. Om inget annat hjälper så är det väl dumt att inte testa? Hur långt forskningen hade kommit och exakt på vad det forskades under 80-talet vet jag inte, men inom travet så lades det ner stora summor på att försöka finna just orsakerna till korsförlamning.

Ett snabbjobb ger nog betydligt bättre resultat än kranvatten på flaska. ;)

Har inget mot att prova en och annan kranvattenflaska ibland, men visst skulle jag testa ett å annat snabbjobb och allt annat först.

Men det är inte så lätt att göra snabbjobb när det är isgata och är vinter. Kan man göra sådant i ridhuset? Eller är det för liten yta?
Räcker det att galoppera måttligt och inte rusa runt?

Ska prata med vet för att se om han kan ta ett prov också - för att utesluta det också.

Går struma att bota?

ett regelrätt snabbjobb behöv sinet och absolut inte i ett ridhus.
Brukar räcka med en uppvärmning och 200 meter i fullt ös medvetslös.

Ang det du skrev om din häst så är det inte konstigt att den får korsförlamning.

Kan ta alla regler, även de basic:

Hagen varje dag, ut samma tid, in samma tid. Ingen plutthage utan en stor där den inte stressar och vill in.det bästra är ut edygnet runt när vädret tillåter det.

Varma täcken.

Ingen havre och absolut inget pellets från Krafft. Jag gillar kraffts foder och använder det men av nån anledning som jag inet vet varför så klarar ingen av de kl hästar jag haft av Kraffts pellets (trots uträknad foderstat).

Ersätt Vanligt krafftfoder med olja och lucern och kli. Salt är viktigt.

Motion varje dag, bryt inga rutiner.

Noggrann upp och nervarvning.

Efter ett år max med dessa regler så har jag i samtliga svåra fall kunnat gå tillbaka till normal foderstat utan att det återkommit.

Mig veteligen så har ingen häst med förstorad sköldkörtel fått den tillbaka till normalstr. Är ämnesomsättningen påverkad så finns medicinering beroende på art, men är den inte påverkad så är det ingen fara mer än att de ofta är lite extra känsliga för stärkelser.

Men det är ju så det är idag - bortsett från hagvistelsen. Hon kan inte gå i stor hage eftersom hon gräver diken, springer fram och tillbaka vid öppningen och till slut går hon igenom för att komma in. Hon har gått i stor hage tidigare - men nått hände i höstas - och nu är det helt kört.
Jag har funderat på att testa igen - men jag vet inte hur jag ska lösa det.

I övrigt så stämmer det ju med mat, motion (gör iofsg inga snabbjobb) och tider.

Jag träffar vår distriktsveterinär idag så jag ska ta upp detta med honom och se om han kan ta proverna på henne.

Tusen tusen tack för att du berättade om att detta (struma) finns! :)

ett regelrätt snabbjobb behöv sinet och absolut inte i ett ridhus.
Brukar räcka med en uppvärmning och 200 meter i fullt ös medvetslös.

Ang det du skrev om din häst så är det inte konstigt att den får korsförlamning.

Kan ta alla regler, även de basic:

Hagen varje dag, ut samma tid, in samma tid. Ingen plutthage utan en stor där den inte stressar och vill in.det bästra är ut edygnet runt när vädret tillåter det.

Varma täcken.

Ingen havre och absolut inget pellets från Krafft. Jag gillar kraffts foder och använder det men av nån anledning som jag inet vet varför så klarar ingen av de kl hästar jag haft av Kraffts pellets (trots uträknad foderstat).

Ersätt Vanligt krafftfoder med olja och lucern och kli. Salt är viktigt.

Motion varje dag, bryt inga rutiner.

Noggrann upp och nervarvning.

Efter ett år max med dessa regler så har jag i samtliga svåra fall kunnat gå tillbaka till normal foderstat utan att det återkommit.

Håller med Djurjouren! Fick samma råd på ett ungefär :smirk:

Jag var iväg med min rygghäst på atg-kliniken i Mantorp för ett par veckor sedan, min veterinär sa att många hästar, speciellt högprestationsavlade hästar som tex fbl och travare, är extra känsliga för muskelinflammationer/KF. Det finns såklart andra raser också men det är extra vanligt på dessa raser.

Dessa hästar behöver fasta rutiner, hållas varma och helst inte utsättas för massa stress och förändringar.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 380
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 385
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Tillbaka