Hömängd a- och b-ponny

bettysmatte

Trådstartare
Helt generellt, låter det vettigt att jag ger mina två hästar (en islänning som är b-ponny och en shettis) 10-12 kg hö/dygn tillsammans. De får 2,5-3 kg på morgonen, lunchen och sena eftermiddagen, uppdelat på två högar i hagen. Sedan får de dela på 3 kg i boxarna på natten. Jag vill inte ha två små klot, men jag vill verkligen inte ge dem för lite hö heller, så jag undrar om ni tycker att det låter som lagom mängd? Jag brukade ge min islänning 6-7 kg/dygn innan shettisen kom och tyckte själv att det inte var så jättemycket, men folk jag pratade med tyckte att jag var galen som gav henne så mycket:confused: . Är det verkligen så mycket?

Sv: Hömängd a- och b-ponny

o nej, du är inte ett dugg galen för att du ger dina hästar så mycket hö. Hästar är gräsätare och gjorda för att äta 14-18h/dygn, därför är fri tillgång och så mycket hö som möjligt att föredra. I det fria äter en "vanlig" häst i snitt 75kg gräs om dagen. Men om du tycker att dom blir feta så dra ner på kraftfodret i första hand och annars kan du ge dem lite halm istället för hö :D Chansen är mindre att hästarna utvecklar olater när som får mer hö...

Sv: Hömängd a- och b-ponny

Och jag som nästan tyckte att du gav för lite.

Har en ponny som är i storlek islänning och med ungefär samma behov som en islänning skulle jag tro (fjordkorsning) och hon får 9kg om dan och det tycker jag är nästan minimum för henne. Rent behovsmässigt så skulel hon nu kunna äta mindre då höet visade sig vara bättre än jag trodde men ur mental synvinkel så är 9kg bäst.

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 670
Senast: Pancakes
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka