Holsteiner / Connemara

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Heikne
  • Startdatum Startdatum
H

Heikne

Har under lång tid funderat över vad jag vill betäcka mitt övervuxna connemarasto med. Valet har nu fallit på en Holsteiner.

Syftet är att få fram något användbart av större storlek att fortsätta utvecklas med inom dressyren så småningom.

Connemarafrälst, men har ändå insett dess begräsningar. Valet föll på Holsteinern på grund av exteriören och det breda användningsområdet. Idag ser vi faktiskt framgångsrika Holsteinare i såväl hoppning som dressyr, mångsidiga helt enkelt.

Holsteinern är ju trots allt korsad med de spanska raserna vilket förhoppningsvis bidrar till att Connemarans exteriör kvarstår något samtidigt som den är sparsamt utvecklad och utblandad med det engelska fullblodet vilket gör hästen något nättare och mindre satt.

Den ända nackdelen jag ser nu är mankhöjden, som antagligen inte kommer bli vad jag önskar.

Ge mig era åsikter och synpunkter.

Sv: Holsteiner / Connemara

Jag kan ju även passa på att be er Holsteiner insatta att komma med förslag på lämplig Hlstn hingst

Holsteinern är ju trots allt korsad med de spanska raserna vilket förhoppningsvis bidrar till att Connemarans exteriör kvarstår något samtidigt som den är sparsamt utvecklad och utblandad med det engelska fullblodet vilket gör hästen något nättare och mindre satt.

Undrar bara lite hur du tänker, vad du stöder det uttalandet på? Vet inte om Holsteinare har mer spanskt blod än andra (och jag är riktig stamnörd).

Vad det gäller holsteiner och connemara, så finns det ju några såna från Flammabygget, där Poetic Justice använts på holsteinerston. Men det är ju mer hopp.

Jag tror inte att du ska tänka just på ras, utan leta efter en individ som du gillar. Gärna ädel då förstås, med bra storlek och stam som gett storlek.

Förstår tanken om trakehner som jag inte tycker är fel - men kanske är det inte så många trakehnare som plussar på storleken ordentligt? Det är bara vad min magkänsla säger, även om Testarossa t ex väl hade ett rätt bra mankhöjdsindex vad ja minns...

Jag har ju snöat in lite grann på Solos Landtinus. Har tänkt på honom till fullblod, men kanske kan han passa på connemara också? Ger ju bra storlek (ett exempel av många är ju Minnas Larina Höm som väl är uppåt 180 tror jag...), verkar förärva mycket god typ, vackra huvuden och utstrålning i kombination med både mycket bra gång och hoppförmåga. Han finns ju i Danmark, är väl ingen som tar in (vilket är synd eftersom jag gissar att det borde finnas bra efterfrågan). Väldigt välstammad med mycket starkt och välmeriterat möderne. Stammen hittar du här: http://www.sporthorse-data.com/d?d=landtinus

Fertiliteten verkar vara bra också. Just vad det gäller att ingen tar in... Kanske kan man ta in till sitt sto själv, eftersom du ändå inte får gröna papper så kanske det inte spelar så stor roll om man betalt avgift till ASVH för det, blir ju som sagt inga gröna papper i vilket fall?

Mvh Cissi

Det finns större bra trakehnerhingstar
bla
Kaiserkult 1.70
Cadeau 1.72 e.Silvermoon
Gribaldi 1.72
Hofrat 1.72
King Arthur 1.72
Kostolany 1.70
Meraldik 1.74
Münchhausen 1.71
Polarion 1.72
Solero 1.73
Summertime 1.72

Det finns större bra trakehnerhingstar
bla
Kaiserkult 1.70
Cadeau 1.72 e.Silvermoon
Gribaldi 1.72
Hofrat 1.72
King Arthur 1.72
Kostolany 1.70
Meraldik 1.74
Münchhausen 1.71
Polarion 1.72
Solero 1.73
Summertime 1.72

Du har så rätt :). Det jag tänkte på var lite likt fullblod, det kan ligga mindre bakom som slår igenom, avkomman behöver inte få storlek trots att föräldern är av god storlek.

Men visst finns det flera trakehnerhingstar av god storlek! Flera av dem du nämner har ju dessutom gott om avkommor så där borde man kunna se storleksförärvning också.

Fullblod skulle jag känna som lite osäkert, eftersom det kan ligga en del med mindre storlek som kan slå igenom.

Vad de gäller Landtinus som jag nämnde så har han ju många avkommor som bedömts nu, där verkar det vara genomgående med ordentlig storlek.

Mvh Cissi

PS. Helt off topic - din avatar ser nästan ut som utsikten från min gamla lägenhet, om än från lägre vinkel. :) DS.

Senast ändrad av en moderator:

tacksam för ditt svar, ska "forska" vidare bland dina förslag. Hör gärna mer tankar från din sida, är dock inte intresserad av rent fullblodsinslag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka