Holländska ston

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zephia
  • Startdatum Startdatum
Z

Zephia

Jag undrar om det finns någon som vet hur man kan kolla upp prestationer på holländska hästar. Tex mödernet på en häst från holland. Jag menar nu hästar registrerade i KWPN.
När man tittar i registreringsbeviset från KWPN så står det ju ett nummer efter alla hästarna som tex 95.4994. (Detta är mamman till en häst) Jag antar att denna häst är född 1995?! Sedan kan man hos vissa hästar i stamtavlan läsa : STB, Keur, RP, Preferent, Keur Elite, Prestatie, Ster. Är det någon som vet vad detta står för?

Sv: Holländska ston

Man kan maila kwpn, de är rysligt snabba med att svara. Eller så kan man fråga här.
95 står mycket riktigt för födelseåret. STB för att den är reggad i kwpn, RP att den är reggad ridhästregistret, ster står för diplom, osv.
De andra förkortningarna står för antingen egen prestation, avkommans prestation i aveln eller genom deras sportprestationer.
mvh

Liknande trådar

H
Avel Har nyss köpt ett holländsk häst och börjat leta lite i hennes stam. Är det nån som vet vad följande förkortningar står för...
Svar
4
· Visningar
971
Senast: hanne88
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 610
Senast: Fredag
·
P
Avel Hejsan! Köpte i Oktober 2008 ett sto import från Holland med holländskt pass.. jag har nu lite frågor kring passet då jag inte förstår...
Svar
11
· Visningar
2 855
Senast: pikoon
·
Avel Håller på att kolla upp stammen på en häst i min närhet och stöter på lite okända (i min värld) förbund. "Pferdezuchtverband Sachsen...
2
Svar
21
· Visningar
4 416
Senast: vickypicky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård