Höll hästarna bättre förr?

Sv: Höll hästarna bättre förr?

Men håller föer övrigt med, det allra mesta sitter troligen i sadeln.

...och i dagens hästhållning där alldeles för många hästar står inne i sina boxar större delen av dagen och när de går ut hålls i små hagar med lera över kotorna. Det kan inte vara bra att behöva "dra" loss benen i varje kliv och när det sedan fryser, kliva omkring på den ojämna knöliga marken. Alldeles för många av landets hästanläggningar har alldeles för lite, och fel mark för hästhållning.

Utfodringen, som någon var inne på, men minigiva stråfoder och max eller över maxgiva kraftfoder som gör vilken häst som helst prillig och med ovan nämnda underlag kan det inte hålla i längden.

Jag tror inte att individerna (ädlare typer) vi använder i aveln har så stor del i de ökade problemen, men de som avlar är inte längre hästkarlar som efter generationer av hästhållning blivit duktiga på både uppfödning, utfodring och utbildning. Många (jag säger INTE alla nu) som avlar idag är unga kvinnor som inte har någon medfödd hästbakgrund och som inte heller har egna gårdar med tillräckligt med mark för just avelsston och unghästar. Många står inhyrda med ovan nämnda möjlighet till utevistelse. Avelsston och t o m föl kläs i täcken så fort det kommer ett regnstänk och klemas bort.

Jag är själv en av dessa unga (nåja) kvinnor som inte har någon egentlig hästbakgrund, mer än att jag till hälften härstammar från ett lantbrukssläkte, men som sedan ungdomen verkligen lyssnat och sugit åt mig allt jag kunnat från några verkligt duktiga hästkarlar och som föder upp mina hästar på fri tillgång på bra stråfoder, låter dem vistas ute mesta tiden på stora kuperade marker. Jag gör allt jag kan för att föda upp en sund häst och när dagen är kommen säljs den till någon som jag tror kommer att låta den vara häst trots att den är avlad för tävling. Även tävlingshästar behöver leva som hästar för att fungera hela sitt aktiva liv.

Ryttarna betalar dyra pengar för fina hästar och vill nå resultat så snabbt som möjligt. Pg de stora pengarna så vågar man knappt inte låta hästen gå i hage och definitivt inte ihop med någon kompis. Jag tror att många hästar går sönder pg att de antingen far runt som skållade råttor på ovan nämnda underlag (igen) till följd av ovan nämnda utfodring alt. står blick stilla och är deprimerade av tristess och ska sedan plötsligt ridas i 45 min för att sedan stå blick stilla igen.
Personligen tror jag att sättet vi rider på idag också påverkar negativt. Hur många rider egentligen ut sina hästar i skogen regelbundet och låter den sträcka ut i en vild galopp utan krav på att den ska gå i form? Hästar behöver använda sina muskler ordentligt och kan den inte det i sin hage får man dra på sig säkerhetsvästen och låta den göra det på ridturen.

Teorierna är många och detta är några av mina tankar om hur det kan ligga till.

Hur många rider egentligen ut sina hästar i skogen regelbundet och låter den sträcka ut i en vild galopp utan krav på att den ska gå i form? Hästar behöver använda sina muskler ordentligt och kan den inte det i sin hage får man dra på sig säkerhetsvästen och låta den göra det på ridturen.

Håller med dig, särskilt i citatet ovan.

Jag fattar inte varför så många hästutbildade, tävlande, "experter" inte kan rida ut på sina hästar!! Även om de är dressyrhästar i höga klasser. Frågar man varför så är svaret att de blir tokiga, rädda, skenar, exploderar, you name it....
Jag som trodde att dressyrtävlingar handlade om vem som kan visa upp lydigaste hästen.. :confused: dvs vilket ekipage som visar upp bästa harmonin och samarbete :confused:

Många av den "nya" sortens hästägare (som mest verkar vilja vinna priser på inhägnad bana :angel:) vågar inte hänga med ut i naturen med sina hästar. :grin:

Spinner vidare...

Tror många ryttare intre har tid att vänta tills hästen är helt läkt + denna "boxvila", hästarna behöver få vara ute mkt och ha möjlighet att röra sej ordentligt för att må b ra och kunaa stärka sej. (ursäkta stavni ngren, har barn i knät...<<<)

Får för mej att man väljer att döma ut häst tidigare också, istället för att ge den ett hlvår-år av bara promenadridning och låta den läka ut och byggas upp sakta igen.
För att man vill rida "fullt ut" och tävla träna? eller för att det kostar mkt varje månad att ha hästaen och inte är "värt" pengarna att ha en konvalecent sålänge??

Har man hästen inackorderad på dyr anläggning och bara en häst så vill man inte se att den kanske, och "kansket" spelar kanske också in, är det Värt att satsa så mkt tid och pengar på en häst som kanske blir bra igen???

Rörigt, men nån kanske förstår vad jag skriver:p

Tror inte hästarna är mindre hållbara, tror kraven är högre och tålamodet mindre

Men det var väl självaste den...

OK, eftersom ingen annan orkar googla så får jag väl köra på.
Några missuppfattningar jag hittat
1. "Den naturliga livslängden för en häst är 30-40 år."
Falskt. I det vilda, som får kallas det mest naturliga av allt, är det betydligt lägre. Det noterade rekordet för långlivad häst är någonstans runt 50, snittet för alla raser och sett både till i det vilda och i fångenskap kan snarare räknas till strax under 20. Siffran i Sverige från vetenskapligt håll (agr. dr. Lena Wallin) säger senast:
Halvblodshästar: 14,3 för valacker och 18,5 för ston.
Nordsvenska brukshästar: 16,6 respektive 16,4 år.

2. "Livslängden har halverats på 20/30/40/50 år" (ja, alla olika versioner står att finna i olika påståenden på nätet)
Falskt. De enda som går att jämföra över denna tid är de hästar som finns införda i olika register såsom stambok, diarieförda handlingar om hästar i militärt bruk och liknande. Inga statistiskt signifikanta ändringar har skett över tid, annat än det som kan förklaras under "särskild kommentar" nedan.
3. "Agria säger 7-8 år"
Oklart och orelevant Faktum är att jag inte hittar en enskild källa till vad Agria säger om medellivslängd - jag hittar två påståenden (7-8 år respektive 16-17 år). Agrias siffror är i sammanhanget irrelevanta, då siffrorna de tagit fram är till för att styra bas för livförsäkring. Siffrorna kan jämföras med andra försäkringsbolags beräkningar över medellivslängd för människor vad gäller livförsäkringar, eller för den delen pensionssystemens sätt att räkna: Ingen av dem hamnar på samma siffror som vad som verkligen gäller enligt SCB. Och SCB har faktiskt koll på detta.
4. "Det är för att vi föder fram fel typer, de som fanns förr var stabilare" (eller andra varianter på detta tema)
Anakronistiskt påstående Sett till historien, fram till cirka 1950, var endast ett ytterligt fåtal hästar avlade för annat än bruksarbete eller militär.
- I bruksarbete ingår att dra vagnar, valla kor, dra plog med mera. I de mer rörliga delarna (allt från vallande av kor på stora områden till att dra vagnar på längre rutter) av detta arbete skadades många hästar. Det finns dock ingen vetenskaplig möjlighet att kolla hur hög procent av andel befintliga hästar som användes till vad.
- I militärt bruk gick hästar åt. Snabbt och mycket. Hästar användes militärt fortfarande under andra världskriget både i strid och för transport. En häst i det militära hade inte hög medellivslängd.

Särskild kommentar:
Den absolut viktigaste, till och med avgörande, frågan för hur eventuella fluktueringar i medellivslängd i Sverige ser ut är antalet hästar.
Detta är något som ändrats stort: Nästan en tredubblering på cirka 40 år
Det finns ett rimligt antagande därute om att det runt 1970 fanns cirka 70-75000 hästar i Sverige.
Idag är vi någonstans vid 210-220000

Denna explosion kan mycket väl ha kapat 1-3 år på medellivslängd. Något som är noterbart, men fullt naturligt.

Men det finns inga belägg för vare sig 7-8 år som snitt eller en halvering livslängd!

Verkligen intressant fråga. Läste genom tråden och kom att tänka på mammas "Häst kalender" (den heter så) från år 1969 var det står en artikel om den tidens hästars livslängd:

"En fråga oma att lära i rätt tid och takt.
För inte så många år sedan kunde man räkna med att en halvblodshäst med tvåårig utbildning kunde användas i omkring 10 år på en ridskola, alltså till den var 15-16år gammal. Att hästar numera håller en betydligt kortare tid är så pass vanligt, att det under en ganska lång period bidrog till att skapa brist på hästar. Fortfarande bidrar det till att efterfrågan är stor och priserna höga.
Man har gjort undersökningar som visar, att ridhästarnas förkortade livslängd vanligen beror på att inridningen har börjat för tidigt, att utbildningstiden varit för kort eller inridningsarbetet för hårt.

Ungefärligt tidsprogram för hästens utbildning.
Bör givetvis anpassas individuellt i förhållande till hästen utveckling och mognad.

När hästen fyllt 3 år:
Våren: longering
Sommaren: sadeltämjning
Hösten och vintern: ridning 1 tim per dag av en lätt ryttare, 5 dagar per vecka. 2 vilodagar per vecka.
Den här tiden behöver hästen för att lära sig att bära ryttaren rätt och utveckla musklerna i ryggen. Den lär sig också att ta bettet rätt, med ett jämnt och lätt stöd.

När hästen fyllt4
Våren: nu kan hästen gå med i ridlektion omkring 10 tim per vecka. Minst 2 tim av dessa bör den utbildas vidare av en erfaren ryttare. Fortfarande bör 2 dagar i veckan vara helt arbetsfria.
Sommaren: minst 10 veckors sammanhängande betesgång.
Hösten: lektionsarbetet och vidareutbildningen kan l å n g s a m t ökas.
Alltför många har alltför bråttom! En lugn inlärningstakt ökar hästens möjligheter till ett långt liv!"

Med andra ord har hästarnas liv varit ännu kortare i medlet på -60-talet. Hur bra stämmer det här in i dagens hästeri?
Jag är mest inlagd på ponnyer och sadeltämjer först efter att de fyllt 4, innan det lär man dem ledas, trafiksäkra, "skos", tömköras..

Senast ändrad:

Tack!:bow:

Man tror jag även mer och mer på att utbilda hästarna tidigare idag just för att de håller bättre. De stärker ligament, senor och sklett.

Roligt att läsa alla inlägg i tråden! Många kloka ord har förmedlats och jag håller med flerrtalets åsikter som kommit fram. Har fått för mig att det hänger mycket på ryttaren också om hästen kommer att hålla eller ej. Under alla år i hästvärlden har min åsikt blivit att vissa ryttare avverkar fler hästar än andra. Det kan vara framgångsrika ryttare beträffande tävling men när det gäller det här med att vara rädd om sin häst så brister det. Tror därför att det kan handla en del om hur pass väl vi planerar träning mm. En vältränad och glad häst tar kanske lite längre att utbilda men senor och muskler blir hållbarare om man inte hetsar på allt för mycket efter resultaten.

Sedan håller jag med en del om att vi kanske i vår tid ibland vårdar ihjäl våra djur och förmänskligar dem allt för mycket. Stora hagar, bra mat, motion och långa utevistelser med goa kompisar; de e livet för pållarna!

Liknande trådar

B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 522
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar