Hölift från 40-50-tal finns det någon som har kunskap om dessa!

T

ticken

Vår ladugård har en lift som vi hissar upp hö och halm på logen med. Den är säkert från när ladan byggdes dvs 40-50-talet. Vi köpte gården 2000 och förre ägaren var en speciell typ som man inte visste var man hade så att fråga honom var/är ingen idé.
Nu är frågan hur man sköter om denna apparat. Vi har fettat in spelet och taljan där det finns fettnipplar. Så har vi en motor som driver hjulet där kraften överförs till liften. Behöver den motorn olja?, just nu finns det en behållare men den var snustorr och ganska ren så det verkar inte varit olja i den tidigare. Var skaffar man ny rem till kraftöverföringen/hjulet? Finns det någon expert eller annan användare som kan hjälpa en förvirrad? Vill gärna behålla det här systemet för det fungerar bra.

Sv: Hölift från 40-50-tal finns det någon som har kunskap om dessa!

När det gäller delar, service och allmän hjälp och information, så kan du vända dig till maskin/traktorverkstad på orten. Dom brukar vara kunniga i det mesta.
Även grannbönder är en tillgång, och glöm i det fallet inte dom gamla pensionerade.

LIA

tack för tipsen!
Hade tänkt haffa en grannbonde när jag ser honom nästa gång.
Men finns det ingen annan som har en liknande lösning för höhanteringen och som kan berätta hur ni gjort?

Vi har en sån, och jag är nästan säker på att vi inte fyllt på nån olja de sista 20 åren i alla fall.:crazy:
Jag återkommer när jag kollat med min sambo.
Det jag vet är att han envisas med att alltid köra hissen själv, eftersom våran är så konstruerad att man kan råka ha av vajern om man inte sköter spakarna rätt, och då blir det en dyr och omständig historia.

Fantastiskt nog finns en del företag kvar som tillverkat alla dessa gamla maskiner för jordbruket. Kolla om det finns några firmanamn och sök på nätet. Grannen blev förvånad när han ringde tillverkaren om sin vinsch från 60-talet, visst hade firman både reservdelar och kunskap kvar!

Jag har ett hisspel av märket Möckeln, installerat år 1954. Hissar varje år in ca 100 ensilagebalar och ca 90 halmbalar med den, alltihopa rundbalar. Vet att det finns något företag i västsverige som säljer reservdelar till något annat märke. Jag har fått reservremmar av mina grannar så jag är förhoppningsvis försedd i några år framåt. I den typen jag har ska man ha olja i växellådan, använd transmissionsolja, alltså inte vanlig motorolja.

Min modell har två spakar och jag envisas också med att köra den själv. Släpper även dit min morbror och min favoritgranne (tillika fd arrendator) eftersom det är de två som lärt mig att köra den. Andra personer gör sig inte besvär. :cool:

Mina funderingar kring att hissa in balar är att det är personalkrävande och ganska långsamt men samtidigt smidigt och ett bra sätt att utnyttja utrymmet och att det ger bra arbetsmiljö under vintern, Isaac Newton ser till att ensilage och halm kommer ner i kärrorna sedan.... Man ska komma ihåg att det är besiktningskrav på hissanordningar så de ska egentligen besiktigas varje år. Vi gör det, men i mitt jobb kommer jag ut på många gårdar och ser då och då hissar som används men inte är besiktigade.

ska genast kolla märket!

Finna aktoriserde firmor som gör detta för hissar och lyftanordningar. Precis som i vanliga hissar eller på garagedörrar som är automatiska.

SWEDAC, det statliga organ som ackrediterar företag för tekniska kontroller, kan berätta vilka företag som är behöriga att utföra kontrollen. Kan ju tyvärr inte berätta på Buke om enskilda företag, så vill du veta vilket jag använder får du skicka PM.

Om ni åker i en vanlig personhiss någonstans ska ni se en klisterlapp uppsatt som berättar när hissen senast besiktigades och när nästa ska vara. Det brukar vara en rund silverfärgad lapp. Höhissar lyder under samma bestämmelser som personhissar, bara lite skillnader, men samma grundläggande regelverk.

O fasen det visste inte jag, är det en sån sak som kollas då när det kommer en djurinspektör tex?

Nix, djurskyddsinspektörerna tittar inte på det. Men skulle det hända en olycka när du använder hissen ligger du taskigt till om den inte är besiktigad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka