Höken har bitit min höna!

A

aenglah

Idag hände något fruktansvärt.
Hörde hur någon av hönorna skriker och springer såklart ut, ser då att höken tagit en av mina hönor.
Självklart skriker jag rätt ut och springer dit. Han släpper hönan och drar.

Saken är den att han har plockat alla fjädrar på hennes rygg. En liten bit av skinnet är även borta. Denna höna är nybliven mamma till 16 små kycklingar så jag undrar om någon varit med om något liknande?

Kommer det läka eller är det bara att ta bort henne?

Sv: Höken har bitit min höna!

Är hon inte mer skadad än det du beskriver så kommer det att fixa sig eftersom det är ytliga skador. Men hon kan nog lida av chock efter det som hänt. Låt henne koppla av tillsammans med sina små kycklingar på en för henne trygg plats.

Kicki :)

Var beredd på att hon kan lägga sig och dö.
Hönor brukar ha svårt att klara rovdjursangrepp. Kanske beroende på invärtes skador, kanske chock, kanske att dom inte kan behålla temperatur etc när dom förlorat en massa fjädrar osv.

Så fundera ut alternativ för kycklingarna ifall det värsta händer. 16 st, det var många för en höna- om hon ruvat fram dom själv.

LIA

Hon har ruvat fram dem själv.

Hon lever än så länge. Hon är våran bästa hönsmamma. Så jag hoppas att det här går vägen.

Igår kunde hon inte gå men det gör hon nu. Hon har ätit. Däremot pickade hennes små bebisar på henne så vi la in henne i hönshuset fast i en hundbur. Kycklingarna ligger runt buren.

Jag hade ett ovälkommet besök tidigt i tisdags morse.Mina höns får gå ut ganska tidigt och jag hör då ett väldigt oväsen nerifrån hönsen.Vad som attackerat vet jag inte, jag hann inte få skymten av vad det var.Jag hörde en höna som skrek bakom dyngstacken och rusade rakt igenom alla nässlor me tyvärr var jag för sent ute.En höna hittade jag så illa skadad så den fick vi avliva.
Min dotter och svärson hade rävbesök i går morse.Men räven fick släppa hönan för katten kom och gav sig på räven .Det var fullt slagsmål och räven fick ge sig!

Precis så har hänt en av mina hönor förra året men hon fick såret på sidan
Hon lever och mår väl och är mamma till 4 kycklingar idag.

Det ordnar sig får vi hoppas men håll koll så hon inte ligger och mår dåligt.

Tänk på, att kycklingarna behöver värmen från mamman. Om du skiljer dom åt bör du arrangera annan värmehållning.

Vad har du för ras?

LIA

Nu tror jag att jag vet vad som attackakerde mina hönor i tisdags morse.Grävling!Mötte dem nämligen nu i kväll när jag var ute med en av hundarna.De var på väg ner mot vår gård och den ena stannade upp så vi var bara ett par meter ifrån varandra.Sedan vände den och fortsatte ner mot vårt.

Från att knappt kunnat gå har hon bättrat sig en hel del.
Nu idag har hon fått vara ute med de andra hönsen.
Så det verkar som att hon ska klara sig.

Hedemora höns har vi + 2 tofshöns (inköpta för 2 månader sedan tror att de kan ha hetat pärlhöns? Har iaf en tofs på huvudet.)

Sedan har vi 6 kalkoner. Inköpta i år också. Jätte kul :)

För länge sedan var de någon rovfågel på våra höns, tuppen jagade bort honom innan vi han rycka in men han hann bita tag i en höna som han släpte sen.
Hon fick ett svullet öga och sår på huvudet. Vi separerade henne från de andra hönsen och hon repade sig jättebra! Det var bara ena ögat som skrumplade ihops sig som ett russin eller hur man ska beskriva men hon hade inga svårigheter alls med det.
Nästa sommar fick hon kycklingar :)

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till...
2
Svar
26
· Visningar
4 465
Senast: skuggi
·
Lantbruksdjur För några veckor sedan hade vi 13 fullvuxna höns, nu har vi fyra kvar. Det började med att en enda försvann. Sedan var det lugnt i ett...
Svar
19
· Visningar
7 831
Senast: Luff
·
Övr. Hund Gjorde MH med min dvärgpudeltik idag. :) Så här blev det: Kontakt 1a. 4: Tar kontakt själv eller besvarar kontaktförsök. 1b. 3...
Svar
9
· Visningar
1 246
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix