Höjs hinderna vid omhoppning i en CR?

Heulwen

Trådstartare
Ska starta mitt livs första tävling, en clearround i ett litet stall. Min fråga är om man brukar ha omhoppningar på clearrounder och om hinderna då höjs? Om de kommer höjas ska jag nämnligen starta 10 cm lägre först.

Har ni något annat bra tävlingstips, hur man ska komma ihåg banan etc så skriv dem gärna här! :)

Tack för svar på min ngt dumma fråga!

Sv: Höjs hinderna vid omhoppning i en CR?

I clearround är det ingen omhoppning.

För att komma ihåg banan kan det vara bra att rida den i huvudet innan utan att titta på den för att se om man kommer ihåg vart alla hinder står och hur de ser ut.

Senast ändrad:

Nej man har inga omhoppningar. Du hoppar din bana och är du felfri så får du en rosett :)

Vad jag vet ska väl hindrena aldrig höjas inför omhoppningen?

Ett tips är att komma ihåg hindrenas färger ex senap, polka, regnbåge etc.
brukar vara -ju roligare, destu lättare att komma ihåg.

Lycka till! :banana:

Tack tack. :)
Kom gärna med fler tips! Hur tidigt bör man vara där innan tävlingen för att gå igenom banan och fixa till hästen - står i hagen bredvid.

När det är en omhoppning (i en vanlig klass) så får en viss del av dessa vara 10cm högre än vad klassen är.
Dvs. om du rider 1m klassen så kan vissa av hindren i omhoppningen vara 1,10m höga.

det är ju i ett litet stall, alltså inte så många klasser och starter?
Det brukar vara en bestämd tid för första start och även när banan ska byggas.
Du ska ju givetvis vara med och bygga banan om dom vill det. Man brukar oftast gå banan efter det.

Sen får du känna själv hur lång tid du har på dig och hur lång tid du behöver ha på dig.

det är ju i ett litet stall, alltså inte så många klasser och starter?
Det brukar vara en bestämd tid för första start och även när banan ska byggas.
Du ska ju givetvis vara med och bygga banan om dom vill det. Man brukar oftast gå banan efter det.

Sen får du känna själv hur lång tid du har på dig och hur lång tid du behöver ha på dig.

Det kan ju också vara lättare att komma ihåg banan när du själv har varit med o byggt den ;)

Fast det gäller inte alla bedömningar av en vanlig klass heller.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 575
Senast: ako
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 956
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hudvårdstråden 2
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar