höjer huvudet

U

ullis25

Ibland när jag rider och ska börja trava, så kan min häst slänga upp huvudet ungefär som att han tar fart. Han gör ibland så annars oxå. Hur kan man träna bort det? Är inte så kul när han gapar och höjer huvudet och blir svår och styra. Tips på vad jag kan göra??

Sv: höjer huvudet

Jag säger snarare att du ska kolla bettet på hästen så det inte är för kort. Min häst slog massor med huvudet innan jag köpte henne, vi bytte bett och problemet har inte återkommit på alla 5 år jag haft henne.

Kan jag anta att den hästtandläkare har kontrollerat munnen?
Att huvudlag och bett är väl utpassat?
Att sedel är välutpassad ( av sadelutrpassare )
Att hästen inte ömmar eller har ont någonstans?
Att foderstaten är utträknad & att det inte finns under/överskott?

Ska kolla utrustningen med en tränare nästa vecka. Men det verkar även va jävulskap, han höjer huvudet och sen sticker i full fart framåt, idag gjorde han så när jag skulle rida ut. Så jag flög av, och han fortsatte springa mot stallet. Sen satte jag upp i paddocken efter och hade då en tjej som gick brevid, helt plötsligt utan förvaring så stack han iväg. Väldigt otäckt!!

Ska kolla utrustningen med en tränare nästa vecka. Men det verkar även va jävulskap, han höjer huvudet och sen sticker i full fart framåt, idag gjorde han så när jag skulle rida ut. Så jag flög av, och han fortsatte springa mot stallet. Sen satte jag upp i paddocken efter och hade då en tjej som gick brevid, helt plötsligt utan förvaring så stack han iväg. Väldigt otäckt!!

Nåt sånt existerar inte i hästens värld :mad: Din häst försöker tala om för dig att nånting är fel!

Ibland när jag rider och ska börja trava, så kan min häst slänga upp huvudet ungefär som att han tar fart. Han gör ibland så annars oxå. Hur kan man träna bort det? Är inte så kul när han gapar och höjer huvudet och blir svår och styra. Tips på vad jag kan göra??

Hästen har nog, som många andra säger, ont i munnen av någon anledning. Prova att vara mjukare i handen, och kolla utrustningen. Hoppas att allt ordnar sig!

Det blev kanske lite fel formulerat av mig... med jävulskap.... men han drar sig alltid mot, stallet, ingången i paddocken. Men om han har obehag så kanske han känner det som en trygghet?
Jag brukar rida med ganska lång tyglar, kanske blir jag hård i handen ändå? Men vissa dagar så går det jätte bra, då gör han inga konstiga fly försök, och då är det samma bett och utrustning. Hade ute en veterinär för ca 1månad sedan, och han kollade om tänderna var jämna fram,och hakar, och han sa -skönt att äntligen få träffa en frisk häst.
vilket mysterium...

Är hästen genomkollad av equiterapeut? Hästen kanske inte respekterar dig. Står han stilla på gången, håller respektfullt avstånd till dig när du leder osv.

Du kan var hård i handen även om du har lite längre tyglar, eftersom glappandet som blir kan rycka hästen i munnen. För att kunna rida på lägnre tyglar anser jag att man måste vara väldigt mjuk och följsam i handen, annars blir det lätt ryck.

har inte haft ute någon equiterapeut. Jag har gjort mycket markarbete, flytta för psykist och fysiskt tryck, join up, cavaletti, virat in hela honom i pressenigar, gå mellan trånga utrymmen med prassliga påsar på sidorna mm mm, kan leda honom från höger och vänster han stannar när jag stannar och går inte in i mig. Han kan ibland va lite bångstyrig i stallgången står och nickar upp och ner med huvudet,och är han ensam istallet (jag är där men ingen häst) så blir han lite stressad och vandrar fram och tillbaka (vet inte riktigt hur jag ska säga till honom när han håller på sådär). Men det är precis som att han blir en helt annan häst i ridningen, jag känner att jag har mer kontroll på marken är inte rädd för och ramla av, men i ridningen är jag mer osäker, vet inte riktigt hur jag ska hantera vissa situationer (och det här beteendet har gjort mig rädd) och det känner han ju självklart av. Så det kanske är därför han gör som han gör vid ridningen, men det kommer så plötsligt och utan förvarning. När jag köpte honom så fick han oxå såna ryck och for iväg när jag tömkörde och jobbade med markarbeten (hade dock ingen paddock då, så jag fick hämta honom vid hagen hos de andra hästarna.)
hoppas att jag kan rätta till det här för jag vill inte behöva sälja honom, han är ung och oerfaren och jag med.....:crazy:

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30