Höjdskräck

L

Lollo_19

Jag själv har efter en tid av väldigt många avfall blivit rädd för att hoppa höga höjder. Går bra så länge hindren ligger på 60, 70, men så fort det blir högre så kommer rädslan tillbaka. Är lite dum samtidigt då jag gör det hela värre för mej själv genom att sätta mej ner före hindret för att vara med när hästen stannar ifall den nu skulle se nåt spöke (som jag är ganska van vid att den häst jag red under den tiden gjorde). Funkar ju nu på de lägre hindren men när de blir högre hinner jag ju såklart inte ur sadeln, vilket gör att jag kommer efter i språnget. Detta gör mej oxå livrädd då jag tidigare flugit av på det sättet med, (på denna häst som tog nåt så in åt helsike konstiga språng). Bad min ridlärare för ett tag sedan att få en annan häst just i hoppningen då kemin mellan oss inte direkt kopplade så bra. :cry: Även då jag får hoppa andra, lite mer "självhoppande" :angel: hästar så kan jag fortfarande inte lita på dom. Har liksom inte riktigt hittat någon som jag litar på än..

Skulle så otroligt gärna vilja komma tillbaka på banan.. Vill att det ska vara som det var förr då jag kunde sitta upp på de flesta hästar och känna mej trygg och göra det jag ska, oavsett höjd..

Någon som har några tips på övningar om kan göra?? :crazy:

Sv: Höjdskräck

Ta det bara lungt så ska du se att självförtroendet kommer tillbaka. Det är betydligt lättare att förlora det än att bygga upp det så låt det ta tid. Hoppa på höjder du känner dig säker på och jobba med att få in flytet och rytmen - känslan, detta hjälper dig sedan att våga hoppa lite högre. Du beskriver hur du kommer lite efter i språnget, jobba på att få en bättre balans och följsamhet över hindren så kommer du känna dig säkrare så småningom.

Hoppas det löser sig

Jag tycker att det är bra att sitta ner innan hindret.Jag var riktigt rädd ibörjan när jag fick min nuvarande häst, som brukar tvärnita.Mitt tips är att försöka gissa ca 3 gallopsprång innan hinret och bara tänka en, två, tre samtidigt som man låtsas att man är jättearg!lite jävlar annama sådär..:idea:

Till att börja med ska du inte hoppa alls.
Du ska sätta dig på en häst du litar på, och bara göra roliga konstiga saker med den som stärker era band.

Sen kan du börja med galoppbommar, träna på att hitt avstånd, små kombinationer av galoppbommar är bra så du får känsla för hästens galoppsprång.

Sedan kan du ha en galoppbom och ett litet kryss, hoppa det tills höjden känns fjantig och du är redo att gå vidare.
Ha då ett lite högre kryss och rid på utan galoppbommar framför, träna på att komma rätt.
Och slappna av, det gör inte så mkt om du kommer lite fel.

Nynna på en visa när du rider an mot hindret, koncentreara dig inte stenhårt.
Slappna av, tänk lite på något annat.
Lita på att hästen kommer hoppa.

Sedan höjer du succesivt när det känns lågt.

Detta är en process som tar lååång tid.
Det går så fort att bli rädd, men så lång tid att bli av med.

Mitt tips är att hoppa på låga hinder och sakta höja dem när det känns bra, rätt som det är har man spräckt sin spärr och sen gäller det att ta lugnt, ta en höjd i taget. Jag sitter själv i liknande sits, efter massa stopp och avåkningar har jag blivit hopprädd/höjdrädd. Från att varit den som satt sig upp och hoppat vilken häst som helst i stort sett på högre hinder till att tycka att 50 cm är lagom nivå. Men efter ett antal bra rundor kan man långsamt höjja denna lägsta nivå.

hihi jag kan berätta för dig om en kompis;)
Jag är 16 år och tränar några kompisar ibland, och en av dom va livrädd för att hoppa över 80 cm, ÅH NÄ VA HÖGT sa hon alltid när ja berättade att de var typ 85. så höjde ja en gång till 1 m och sa att de va 90, så sa hon nä sänk. Okej ja sänkte till hennes kallade 80 cm när de i själva verket var 90. dom hoppade de utan problem sen när hon galopperad på bortre kortsidan å inte såg höjde jag ytterligare 10 cm då 1m. så sa jag kom en gång till med en gång, utan hon hann tänka hade hon hoppat 1 m å när jag berättade de för henne höll hon på att tuppa av haha.. men de funka hon tävlar du för fullt på 80 -90. och tränar banor på 1m, rätt taskig metod, men den funkar:rofl::)=)

Kanske anlita mig haha

Hoppa bara på låga och säkra höjder till en början, och på en väldigt säker pålle.
Jag blir osäker på högre höjder om det är ensamma hinder, att hoppa serier funkar bättre. Att ha ett lägre hinder, något galoppsprång och sedan ett lite högre. Eller flera, kanske 3 hinder. Då slipper man ju oroa sig för att komma rätt eftersom avstånden fixar det åt en.

Annars tycker jag att du fått bra tips. Och lycka till!

Jag har typ samma problem...
Där jag re förut hoppade jag mkt o högre, o allt fungerade utmärkt o jag skulle byta till en hoppgrupp o så där men sen flyttade vi :(
Och då började jag rida på ett annat ställe o där fick vi bara hoppa ca 50-60cm vilket jag tyckte var väldigt lågt, men vi fick ändå inte hoppa högre... så sen när jag skulle hoppa högre för en gångs skull så tänkte jag när läraren hade höjt: Nää Gud va högt ska ag hoppa de där??:eek:
Men nu va de där ett tag sen men jag e fortfarande lite höjdrädd :(
Men varje gång jag ser att de höjs då tänker jag: ska jag hoppa de där? men sen så skiter jag i det o tänker: Jag ska över!!!
Så hoppar jag de bara... :p
För jag vill bli en bra hoppryttare o jag vill göra de som krävs!!
Jag ska snart börja tävla lite smått nu:D ska träna lite mera först emn sen bär de av!! För nu rider jag en häst som verkar helt underbar!!!(medryttarhäst)

Provade det där med att hoppa småhinder och sen ett litet större efter i en kombination. Funkade jättebra så får fortsätta öva med den metoden :)

Tack för alla tips!!

Till att börja med ska du inte hoppa alls.
Du ska sätta dig på en häst du litar på, och bara göra roliga konstiga saker med den som stärker era band.

Sen kan du börja med galoppbommar, träna på att hitt avstånd, små kombinationer av galoppbommar är bra så du får känsla för hästens galoppsprång.

Sedan kan du ha en galoppbom och ett litet kryss, hoppa det tills höjden känns fjantig och du är redo att gå vidare.
Ha då ett lite högre kryss och rid på utan galoppbommar framför, träna på att komma rätt.
Och slappna av, det gör inte så mkt om du kommer lite fel.

Nynna på en visa när du rider an mot hindret, koncentreara dig inte stenhårt.
Slappna av, tänk lite på något annat.
Lita på att hästen kommer hoppa.

Sedan höjer du succesivt när det känns lågt.

Detta är en process som tar lååång tid.
Det går så fort att bli rädd, men så lång tid att bli av med.

shitm vilket bra svar:idea: är själv inte den hoppar de högsta hindren helt oberoende så jag tror jag ska ta och göra som du beskriver här. tror definitivt att det kommer att funka för mig:idea: tack så mycket:)

Du får skutta på W under vckan, han är dundersnäll så länge det är typ under 90, bara att tuta och köra.

Kanske lite mysko att ja skriver här, kan ju lika gärna säga det till dig, men jaja.

Min "proffesionella" åsikt är att du ska hoppa mycket och ofta, så många gånger du bara kan, övning ger färdighet. Gör det till en vanlig grej, ett skutt här och ett skutt där, när du rider tex lektionshästarna på helgerna osv.

Kombination och serier är också jättebra, även linjer med ett visst antal galoppsprång är nog bra för dej, då får dressyrryttaren i dig komma fram lite, å då kommer ud tänka så mycket på hur många språng det ska vara och då tänker du inte på hindret i sig. ;)

Så gör nu som jag säger och hoppa så mycket du kan, gärna tätt emellan gångerna, ju längre tid det gr mellan varje gång desto mer hinner du att oroa dig.

Och tänk hela tiden; jag fixar detta!! För det gör du, Go Loll! :D

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Myzan87
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 471
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 510

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka