Höjd skillned

P

pufffan

Hur stor skillned i höjd kan man ha då man kör par? Kotte är mellan 130-135cm. Hur stor eller lit vän kan jag ha till han då om jag skall ut och köre?

Sv: Höjd skillned

Det bör inte vara så stor höjdskillnad, eftersom vinkeln till parstången inte bör skilja så mycket, men det är viktigare att de har ungefär lika stort steg. Höjdskillnaden får riktig betydelse först om du ska köra med skakelrede, då brukar man sätta båda hästarna i samma skakel på insidan, och då bör dragringen vara lika hög på båda hästarna fast fortfarande med bra draglinje, och det kan bli svårt om de är olika höga. Kör man med parstång och svängel/draglinor är det inte riktigt lika kinkigt, men som sagt, det blir väldigt konstigt för dem om de är olika snabba!

Trygg skrev:
Varför vill du köra par?

Jag är så gammel nu så det bli lättere att köre två samtidigt än att köre en i tage.Jag lovade ju Kotte en ny vän när vi hamnade i ravina förstår du. Det måst vare en pojk då Kotte är hingst.

Jaha, men måste du köra par då? Du kan ju ha med den andra som hand-häst så slipper du tänka på storleken...för den har ju ingen betydelse, det vet vi ju redan ;)

Trygg skrev:
Jaha, men måste du köra par då? Du kan ju ha med den andra som hand-häst så slipper du tänka på storleken...för den har ju ingen betydelse, det vet vi ju redan ;)

Nu förstår jag nog int riktigt. Ska den andre spring med till ingen nytte mener du?

Du e en riktigt rolig prick skriv på vetja.
Man får sig ett litet skratt när man läser dina inlägg :bow:

bonnlurpen skrev:
Du e en riktigt rolig prick skriv på vetja.
Man får sig ett litet skratt när man läser dina inlägg :bow:

Jag förstår int dig heller nu.
Vad är det som är så roligt?
Jag vet att jag skriv som en kratte. Jag har ju int gått i skole så mång år som ungerna gör nu för tia.Jag har sagt det innan och tar om ett igen Jag är en gammle dam som int är så bra på att skriv. Hoppes ni förstår vad jag mener och att jag int är till besvär.Vill ju bare skriv av mig lit. Har ju int tv kvar så dette är lit av mitt nöje nu.

Om du inte vill köra par men ändå vill ha en vän till Kotten så kan du ju spänna för din häst precis som vanligt men du tar med dig den andra hästen på släp..dvs. du har den i grimskaft.

Alt. köp en ren sällskapshäst som av olika anledningar inte behöver motioneras!

Jo, det skulle väl kanske gå för sig. Nu har jag ju Lille rosa här som sällskap till Kotte. Jag törs ju int säga när jag kan börje på och köre igen.Så det kan ju vare någe att tänke på. Har sett annonser där det står foderhäst finnes. Vad menes med det? Alle våre häster behöver ju foder. Dessutom så står det ofte 0kr i anonnsen. Är det någen som begrip dette?

Foderhäst betyder att någon vill låna ut sin häst .I regel brukar fodervärden (den som lånar hästen) betala alla utgifter för att låna den.Ibland så står ägaren för försäkringen ibland så delar man på den utgiften.Annars så lånar man hästen under en viss tid (man skriver ett fodervärdsavtal) och har den som sin egen men att det är någon annan som äger den. Brukar vara ett bra alternativ för den som ska prova på att ha häst eller att man kanske inte har så mycket pengar som en häst kostar att köpa .

Ja det skulle nog passa dig bra Pufffan. Ring på en sådan annons. Eller be någon annan som kan häst om du inte vill själv. Toppen ide tycker jag.
Bra svarat av shettisar med. Hoppas att du fattar hur det fungerar.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Hemmet Nu har vår kaminfläkt trillat ner ett par gånger, och funkar inte längre som den ska. Anledningen till att den har trillat är att den...
Svar
7
· Visningar
279
Senast: Åsa A
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka