Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har nog levt under en sten men insåg nyss att min åldersgrupp ska få höjd pensionsålder till 69år… sonens åldersgrupp minst 71år…
Vi ska jobba tills vi dör helt enkelt. Fy fan…
Precis vad jag alltid reagerar på när något dylikt skrivs. Vi lever ju längre, självklart ska pensionsåldern följa med vår levnadsålder! Och inte bara det, vi är ju piggare och friskare som äldre ändå, jämfört med förr.Med tanke på att medellivslängden för de som dog 2023 var 84,9 år för kvinnor och 81,58 år för män så känns det lite överdrivet att skriva att man ska jobba tills man dör
Precis vad jag alltid reagerar på när något dylikt skrivs. Vi lever ju längre, självklart ska pensionsåldern följa med vår levnadsålder! Och inte bara det, vi är ju piggare och friskare som äldre ändå, jämfört med förr.
Förtidspension har man ju alltid kunnat gå i så det tror jag också kommer flyttas med. Jag tror det är en naturlig del i hur vi lever nu att flytta pensionsåldern, men också att det faktiskt utvärderas förstås.Jag tycker också att det är fullt rimligt. Däremot är det ju stor skillnad på jobb och jobb. Vissa arbeten kan man utföra nästan till dödsbädden medan andra mer fysiskt slitsamma arbeten är tuffare att orka när man blir lite äldre.
Förtidspension har man ju alltid kunnat gå i så det tror jag också kommer flyttas med. Jag tror det är en naturlig del i hur vi lever nu att flytta pensionsåldern, men också att det faktiskt utvärderas förstås.
Precis jag tvivlar på att så många på mitt jobb tex skulle orka slita efter 70 tex.Jag tycker också att det är fullt rimligt. Däremot är det ju stor skillnad på jobb och jobb. Vissa arbeten kan man utföra nästan till dödsbädden medan andra mer fysiskt slitsamma arbeten är tuffare att orka när man blir lite äldre.
Fel av mig. Då vet jag inte vad man ska göra.Förtidspension finns ju inte längre som begrepp, isf blir det att man beviljas sjukersättning.
Jag kan tänka mig att man inte behöver vara sjuk eller ha en funktionsnedsättning för att inte orka med vissa jobb fram till 65+. Men det är ju en svår ålder att byta jobb i tänker jag spontant.
Jag antar att vi har olika syn på saken helt enkelt, men jag tycker att det känns som en hemskt framtid faktiskt. Jag kommer definitivt göra allt för att kunna gå i tidig pension och kunna njuta av min tid medan tid ännu är. Pappa hann inte ens bli pensionär innan han gick bort. Farbror gick bort bara något år efter pensionen. Båda såg fram emot sin tid som pensionär och den frihet de skulle ha, jobbade hela livet och fick ingenting för det. Så ja, jag är säkert färgad av det, men för mig känns det verkligen som att jag behöver jobba tills jag dör.Med tanke på att medellivslängden för de som dog 2023 var 84,9 år för kvinnor och 81,58 år för män så känns det lite överdrivet att skriva att man ska jobba tills man dör
Med tanke på att medellivslängden för de som dog 2023 var 84,9 år för kvinnor och 81,58 år för män så känns det lite överdrivet att skriva att man ska jobba tills man dör
Jag tycker också att det är fullt rimligt. Däremot är det ju stor skillnad på jobb och jobb. Vissa arbeten kan man utföra nästan till dödsbädden medan andra mer fysiskt slitsamma arbeten är tuffare att orka när man blir lite äldre.
Jag antar att vi har olika syn på saken helt enkelt, men jag tycker att det känns som en hemskt framtid faktiskt. Jag kommer definitivt göra allt för att kunna gå i tidig pension och kunna njuta av min tid medan tid ännu är. Pappa hann inte ens bli pensionär innan han gick bort. Farbror gick bort bara något år efter pensionen. Båda såg fram emot sin tid som pensionär och den frihet de skulle ha, jobbade hela livet och fick ingenting för det. Så ja, jag är säkert färgad av det, men för mig känns det verkligen som att jag behöver jobba tills jag dör.
Det finns många som älskar att jobba, älskar rutinerna, älskar allt med att ha ett jobb. Jag älskar mitt jobb, mina elever och jag har fina kollegor. Är tacksam över att ha ett jobb där jag trivs och att kunna jobba. Men skulle jag ha möjlighet att inte lönearbeta så finns det ingen tvekan om att jag skulle sluta direkt. Skulle jag kunna leva på mitt företag eller mitt skrivande så skulle jag också direkt sluta lönearbeta. För att kunna styra min tid själv.
Som sagt, jag är färgad av mina erfarenheter och det är mina personliga åsikter. Om
Du/ni känner att ni mer än gärna lönearbetar upp till 70+ så är det ju toppen - eftersom det är så vårt samhälle ser ut.
Släpper ämnet i den här tråden nu.
Visst är det! Det var nyss ett reportage om en kvinna, 93 år, som fortfarande arbetade som översättare 8-17 varje dag. Jättepigg dam som älskade sitt arbete ! Men det är ju inget arbete som sliter på kroppen utan istället förmodligen håller henne friskare i och med att hjärnan får arbeta!Jag tycker också att det är fullt rimligt. Däremot är det ju stor skillnad på jobb och jobb. Vissa arbeten kan man utföra nästan till dödsbädden medan andra mer fysiskt slitsamma arbeten är tuffare att orka när man blir lite äldre.
Jag har en kollega som sa att hen har mer ont i kroppen nu som jobbandes på kontor jämfört med tungt industrijobb. Olika jobb sliter på kroppen på olika sättVisst är det! Det var nyss ett reportage om en kvinna, 93 år, som fortfarande arbetade som översättare 8-17 varje dag. Jättepigg dam som älskade sitt arbete ! Men det är ju inget arbete som sliter på kroppen utan istället förmodligen håller henne friskare i och med att hjärnan får arbeta!