Höjd på fönster i box / öppning i utebox

S

saramalovgren

Jag har letat efter information om fönsterhöjd men tycker knappt att jag hittar någon. Jag skulle vilja veta på vilken höjd ni har era fönster i boxarna, det vore också bra att veta om ni har stor häst eller ponny.

Den enda informationen som jag hittade här på Bukefalos var någon som hade sina fönster på en höjd på 130cm, men jag vill ha fler exempel! (det var för storhäst).

Ni som har uteboxar, vilken höjd har ni upp till öppningen (typ halvdörr)?

Vore väldigt tacksam om ni kunde gå ut och mäta i era stall :)

Sv: Höjd på fönster i box / öppning i utebox

*puffar*

Vore väldigt snällt om någon kunde berätta på vilken höjd ni har era fönster i boxarna.

Föntren i mina boxar ligger på 1,40-1,50 någonstans(alltså undersidan på fönstret)

Jag står i ett gammalt stall och nedre kanten är ca 70 cm från golvet och kanske 1 m högt. Det är bräder framför och boxen används bara som nödbox och att äta i-annars går han på lösdrift. På alla år har han bara kliat sig på en bräda så den fick bytas ut.

Intressant att det är så lågt. När man kollar på stallbilder så har jag sett någon gång att fönster sitter väldigt lågt i boxar som används dagligen, men med rejäla galler så fungerar säkert det också.

Jag funderar på om jag kan sätta fönster så lågt som 1,20 (nederkant), i boxen ska det troligtvis stå en ponny mellan 140-148. Anledningen till att sätta fönstret så pass lågt är pga konstruktionen i övrigt. Det blir ju riktiga stallfönster med färdigt galler.

Min ponny bor också i en box med så lågt fönster, 70 cm-nånting. Men det är ju galler för såklart. Han bor i den gamla delen av stallet. De andra hästarna har högre fönster.

Vi hade 1,30 meter i nederkant på våra öppningsbara fönster, men det tycker jag var för lågt. När man lägger in rejält med spån eller annat så kommer hästen upp en bit så 1,40-1,50 för en stor häst måste vara mer lagom.

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 898
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 821
Senast: Fiorano
·
Anläggning Jag sitter och klurar på utformningen av min framtida lösdrift (alltså inte själva ligghallen, utan ”det hela”). Jag har en stor gammal...
2
Svar
39
· Visningar
3 295
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve