Höjd på elrep, till shettisar m fl

trofé

Trådstartare
Hoppas att någon moderator flyttar tråden om den passar bättre under annan rubrik! Vilken höjd har ni på era elrep i förhållande till storleken på hästarna? Har just nu 120 cm på den övre tråden och 70 cm på den undre. Minsta hästen som går där är 135 cm och den största 162cm. Till en shettis, behövs en extra tråd? Om shettisen är ca 100 cm hög? Eller räcker det med 70 cm?

Ni som har shetlandsponnyer, vad har ni för trådhöjd? Självklart är det och kommer vara el i de trådar som sitter uppe!

Sv: Höjd på elrep, till shettisar m fl

min erfarenhet är att det beror på vem som ägt shettisen innan, och hur noga med staketen och strömmen dom varit ;) jag har aldrig haft någon vuxen rymmande shettis (har pållen försökt så tas det snabbt ur den)

tex. 5 åringen vi har, hade en period som åring då hon gärna ville krypa under tråden. gjorde en rund liten hage i hagen med många täta trådar, flera jordar som vattnades och eget aggregat. efter att ha stått där några dagar har hon aldrig försökt igen. (den minsta shettisen är 92 cm och den stora maxad)

har 2 eller 3 trådar, lite olika på olika hagar. där vi har 2 trådar sitter dom på ca. 55 cm och 110 cm. där vi har 3 trådar så ca. 50, 90 och 130 cm. har 2 shettisar, en D ponny och 2 halvblod i hop :)

det är rekommenderat att ha 3 trådar.. 40, 90 & 140 cm.. men det finns många olika källor.. en del säger 40, 110 & 140, och andra 60, 100 & 140..
kolla vad som passar er bäst..

om shettisen är en rymmare kan man ta en bit elrep och fästa i grimman så den går på insidan av nackstycket och på insidan av nosstycket och sedan hänger ut genom hakringen 3 dm eller något.. när repet tar emot eltråden så levereras strömmen vidare runt huvudet på hästen..

Risken att hästen ska fastna är inte större än med vanlig grimma bara.. ett elrep är så tunt så det ska mycket till innan hästen lyckas trampa på repet så det fastnar någonstans och hästen rycker loss det..
en ponny på ridskolan hade sin grimma totalt inlindad i vanlig ståltråd och en lång bit hängande från hakringen samt två tjocka antenner från nacken och en antenn från nosdelen.. han rymde iallafall.. skruttponny..

Jag har tre trådar då jag har stora hästar i hagen också. Den lägsta sätter jag i samma höjd som mitt knä och alltid ström på, det händer dock att hon rymmer ändå :crazy:

Hoppas att någon moderator flyttar tråden om den passar bättre under annan rubrik! Vilken höjd har ni på era elrep i förhållande till storleken på hästarna? Har just nu 120 cm på den övre tråden och 70 cm på den undre. Minsta hästen som går där är 135 cm och den största 162cm. Till en shettis, behövs en extra tråd? Om shettisen är ca 100 cm hög? Eller räcker det med 70 cm?

Ni som har shetlandsponnyer, vad har ni för trådhöjd? Självklart är det och kommer vara el i de trådar som sitter uppe!

vi har ca 150 cm på översta tråden. och ca 25 på nedersta. (vi har flera trådar)
Största hästen ca 163 cm, minsta ca 90 någonting kanske...
Det är mest till för på sommaren då shettisen är fånghäst och inte kan gå på bete helatiden och en hungrig shettis är inte så lätt att stänga in :o :D
Att vi har så högt beror på att vi tidigare bara haft hästar på ca 140 cm max i stallet så skulle jag flytta dit med mitt varmblod, jag tyckte tråden va lite låg för honom (underbog höjd) så jag bad dom sätta dit en extra tråd för säkerhets skull. när jag kommer är alla staket ca 150 cm höga. (överdrivet tyckte jag). Men sen gick mitt varmblod själv i ca 2 timmar på ett grövre bete brevid den uppbetade hagen där fångshettisen och den överviktiga fjordingen gick. tyvärr ville min kille inte vara själv så han tog ett snyggt litet skutt in i andra hagen över vårt 150 cm staket :rofl:

*kl*

Svarar alla. Just nu har vi som sagt 70 och 120, intressant att se vad ni andra har. Funderar på om det skulle tänkas räcka med att sänka nedre tråden till 60... Ström finns det så det heter duga i alla fall. Så man får ju tro att om lill hästen försöker krypa under så är det bara en gång. Men man vet ju aldrig. Och som någon annan hade skrivit, beror nog lite på hur just den hästen haft det innan, har de lärt sig att det bara är att knata ut så...

Hm... Blir antingen 60-120

Eller 40-70-120.

Vad tycker ni?

har du bra ström så pröva med dom trådar du har ;) om pållen går ut så dra en extra strömtråd vid 30-40 cm. blir ju minst jobb så ;)

om du har 60 och 120 finns risken att ponnyn tycker att det där 60 cm stora mellanrummet är alldeles utmärkt att hoppa rakt igenom.. det gjorde c-ponnyn på ridskolan.. han hoppade genom :p

Ja du har så rätt. Tänker så att det är ju inte så kul att stå på morgonen när man har bråttom och ska iväg någonstans och så har ponnyn rymt, kanske inte dags att stå och dra nytt rep då. Men å andra sidan kan man ju snabb fixa en liten hage med flyttstaket så länge i så fall. Så det är nog mest arbetsbesparande att lugna sig lite. Och kostnadsmässigt! Blir ju en hel del extra isolatorer och rep. Men viktigast är ju att det fungerar.

Hm, och det var ändå en C-ponny!?! De är ju inte så små... Vi får väl se vad blivande pållen är för en, om det är en hopptalang, utkrypare eller om den nöjer sig med att bo i hagen. Mat och skog och sällskap finns, men det finns väl alltid saker på utsidan som lockar med kan jag tänka :)

Vi har 3 band som sitter på 35, 70 och 110 cm höjd.

Tycker det blir så himla lågt med 35-40 cm. Blir svårt att hålla undan undervegetationen och på vintern snöar det ju över... Och blir det mycket gräs på tråden blir ju strömmen sämre.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka