Höjd avelsvärdebokstav 2007

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare KickiH
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 764
Sv: Höjd avelsvärdebokstav 2007

Hur kan Alcatraz visat att han nedärver "goda hoppegenskaper" på svenskt stomaterial?

Hans äldsta avkommor här kan vän knappast ha presterat något?

Att det gjort det i Tyskland vet jag, men HÄR?

Kul att Camaro, Cagliostro och Airline H ligger med BLUP över 140!

119 som Acacio och Looping har är väl egentligen inte så mycket att hurra över. Det är högre än 100 visserligen, men strävar vi inte efter mer än så?

Alcatraz har ju använts en del genom spermaimport, fast jag har inte koll på hur mycket.

Just det, så långt tänkte inte jag! Jag störde mig bara på formuleringen när jag såg hans årsföl framför mig. Tyckte det var en konstig motivering när de "svenskgjorda" inte är äldre! :)

Om ni vill se en av De La Gardies toppavkommor, kolla i senaste (blanka) nummret av Ridsp**t!

hur kan Alcatraz visat att han nedärver "goda hoppegenskaper" på svenskt stomaterial?

Jag reagerade också på det..
Är de äldsta 1 eller 2 i år?

Om inte andra kan få högre blup pga av deras avkommor startat i championaten i stället för kvalitets, så blir ju detta än märkligare...
Någon som har en katalog som kan se hur många ston han betäckt fram till han togs in?
För jag har svårt att tro att han har legat på ett större stoantal..
Och långt ifrån alla avkommor visas? För "har nu även på svenskt stomaterial", klingar knepigt... Agatha Christie, har han inte en som heter så? Den är nog gjord i Sverige...

De la Gardie.... Är han den ende hingst som har höjt sig efter att han har lämnat Flyinges regi? Kan inte vara så vanligt i alla fall? Kul för ägaren som har fått en del kasserat!
Eller... :devil:
Vad hette den som var framme till bruks för 2-3 år sedan? Som Gielen red? Det var en trevlig avkomma vill jag minnas.

Bolero var en snygging och det är kul att det fortsätter gå bra för honom i staterna. Eftersom swana är en dotterorganisation till ASVH, så är det ju inte otroligt att tänka sig att deras resultat räknas in även här? Samma sak med Tip Top.

mvh

Jag kan inte hitta honom på listan det länkades till, vilket då innebär att han inte har tillräckligt med bedömda avkommor för att komma med på densamma.
Löshoppat fölen kanske? Det kan ju ha varit en nämnd runt och besiktigat dem! :idea:
mvh

Har tyvärr ingen hingstkatalog här, men han fick väl en handfull ston under mer än fem år?

På blupen har han 17 bedömda och/eller tävlande avkommor, men inga siffror.

oki!

Då har han fått det för lång och trogen tjänst! ;)
Missförstå mig rätt, avkommorna utomlands skrapar ihop nog med poäng, det är jag klar över.
Det var bara formuleringen på de svenska stona jag snubblade på..

mvh

Jag tror precis som du att det är p g a lång och trogen tjänst, och håller med dig om formuleringen!

Kul att Cagliostro höjde sig, men synd att han inte finns kvar i Sverige längre.
Finns dock fruset kvar i Sverige.

Enligt Hingstkalendern hade han tom 2001 20 ston. Inga ston blev dräktiga 2002-2003 (3 betäckta). Sedan vet man ju inte hur många avkommor som importerats från Tyskland och registrerats i ASVH.

Hur kan Alcatraz visat att han nedärver "goda hoppegenskaper" på svenskt stomaterial?

Tänkte precis ställa samma fråga! De äldsta sen har kom hit är ju bara ett år nu, och min lille plutt har iallafall inte hoppat något ännu!:rofl: Jag tänkte att hans A nu berodde på att de endast kan få AB när de först godkänns här??? Han har inte haft många avkommor här tidigare varav Agatha C som nämdes tidigare är en (10-10 i hoppning på 3-årstest, dubbeldiplom)
Hittade detta på nätet:
Antal betäckta ston:
1994 = 9 st
1995 = 6 st
1996 = 3 st
1997 = 2 st
1998 = 3 st
1999 = 1 st
2000 = 1 st
2001 = 1 st
2002 = 1 st
2003 = 2 st
2004 =
2005 = 86 st (av 2005-års betäckningar resulterade det i 38 födda föl 2006) Vet inte alls hur många föl han verkligen lämnade tidigare.

2005 = 86 st (av 2005-års betäckningar resulterade det i 38 födda föl 2006) Vet inte alls hur många föl han verkligen lämnade tidigare.

Särskilt som han allt att döma inte är tillräckligt fertil och sannolikt inte kommer att tillföra ett dugg mer. :eek:

När Carte d´or kom till Sverige har jag för mig att han blev A-premierad direkt.

Särskilt som han allt att döma inte är tillräckligt fertil och sannolikt inte kommer att tillföra ett dugg mer. :eek:

Tragiskt men sant. Hoppas innerligt att de där hingstfölen inte kastreras innan de visats... De avkommor jag har sett har sett mycket trevliga ut. Hade varit så roligt om vi kunde få ha (minst)en egen Alcatrazson i Sverige. Så håll hårt i kulorna är ni rara ;)
Ulrika

Ja det fick han, men hade poäng för elit gott och väl.
Han skulle väl höjas när han påvisat god förärvning här?

mvh

Håller med dig att det är kul att Elmshorn höjdes till A, en underskattad hingst som borde användas mer.

Och återigen ligger Looping 876 på topp 30-listan både i gångarter och hoppning, så nog förtjänar han sitt A.:smirk:
I hoppning ligger han högre än Elmshorn, Cortus, Da la Gardie, Prestige vdl, Nobel, Dirco Hästak, Chess, Rubinrot, Feliciano, Magini, Briar och Casa Grande.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 166
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Varje år går SWB:s avelsvärderingsnämnd igenom hur de godkända hingstarna förärver sig, och tar därefter beslut om en hingst ska få höjd...
Svar
0
· Visningar
461
Senast: Gunnar
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
969
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 528
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka