Höjd avelsvärdebokstav 2007

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare KickiH
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 764
Sv: Höjd avelsvärdebokstav 2007

DÅ tycker jag att vi presenterar dem HÄR också... :D

ELIT (postumt):
Bernstein 761

A:
Acacio 948
Aerline H 949
Alcatraz 1092
Bolero 897
Cagliostro 931
Camaro M 979
De la gardie 950
De Niro 310590093
Donnerfly 951
Elmshorn 887
Gigolo 965
Looping 876
Tip-Top 962

Vet man vad höjningen motiveras med?

mvh/barb

Det står inte mer än så här på webplatsen. Kommer kanske senare. Men det ska ju vara för god förärvning...

:) Looping, äntligen! Han har ju aldrig varit någon "poppishingst" utan stadigt legat på 20-30 ston/år. Nu är han varudeklarerad:D

Vad mycket som hinner att hända medan man är i stallet;)

Kul med Bernstein! Själv har jag hoppats i många år att även Ganesco skulle få elit postumt, men de som bestämmer om sånt håller tydligen inte med mig.

Och kul med Gigolo! Åtminstone en svenskfödd hingst som inte kan sänkas till C:smirk:

Den enda som förvånar mig är Donnerfly.

Har aldrig sett något kul efter honom, snarare motsattsen.

Instämmer med Gigolo,underbarn som hamnade snett,men nu är tillbaka,borde få fler ston-har suverän fertilitet dessutom.

Oxå frågande till Donnerfly faktiskt,sedan hade det varit intressant med individuella kommentarer till hingstarnas höjning.

barb

Är det så att de hingstar som fått A inte kan sänkas?

va roligt att de höjde Acacio! en i mina ögon underskattad hingst :)

Jag håller med dig, jag använde honom själv förra året och såg att han i år bara hade 6 ston! Hoppas att han får lite fler ston i år efter höjningen då det betyder att han förärver sig väl.

Har inte heller sett något speciell efter Donnerfly...och inte efter De la Gardie heller för den delen! Looping - har han några "stjärnor"?:angel:

Näpp de har gått efter Blup-index, dvs de flesta av hingstarna (Bolero, Tip Top o några till har ju framgångsrika avk antingen vid unghästchampionat eller i högre klasser) har lämnat många klass I-hästar på 3-årstest o kvalitetsbedömning - men det kan ju inte vara slutmålet?

Det är bara Elit-hingstarna som sitter säkert !

ur hingstreglementet:

Vid den årliga avkommebedömningen kan alla kvalitetsklasser utom Elit, bli föremål för förändring.

Fasiken också:devil:

Någon sa till mig i samband med höstens sänkningar att varken A eller elit kunde sänkas, synd att det var fel!

Jag blev så glad när jag såg listan att jag höll på att trilla av stolen. ;) Jag har verkligen lyckats tajma. I höstas köpte jag en häst e. Bernstien. (Som jag för övrigt varit lite frågande till varför han inte fått ELIT tidigare...)

Det andra stoet i stallet är efter Elmshorn :love: (klart underskattad hingst, äntligen fick han uppmärksammas) och är just nu dräktig med Aerline H. Så vi har ju i alla fall lyckats pricka in våra val av hästar i år. ;)

Annars var det väll inte så mycket överaskningar, Donnerfly har jag aldrig sett något efter så där kan jag inte utala mig. Bolero och Tip-top används väll inte i Sverige längre? eller är jag förörad...

Du har rätt i att Bolero och Tip-Top inte används längre, de är tyvärr exporterade till USA.

Däremot så hrde jag något om att det hade lösts licens för Tip-Top förra året för ägarens egna ston:confused: Kanske kan någon annan reda ut det?

Har inte heller sett något speciell efter Donnerfly...och inte efter De la Gardie heller för den delen! Looping - har han några "stjärnor"?:angel:

Looping har bara betäckt 192 ston med avkommor 3 år eller äldre i Sverige, sen räknas ju avkommorna i DK i också.
Ser man procentuellt har han mkt bra resultat.

Ja, jag vet att jag är partisk;) , men han är den trevligaste hingst jag suttit på och haft att göra med.

Kopierat från Ridport

"Vid avelsvärderingsnämndens möte den 12 februari beslutades att tilldela följande hingstar höjd avelsvärderingsbokstav. På söndagen blev även motiveringarna offentliga.

ELIT (postumt)

Bernstein 761
Hingsten Bernstein 761 har av Avelsvärderingsnämnd Varmblod (AVN) tilldelats avelsvärdebokstav Elit, postumt.
Han har haft mycket stora framgångar med sina unga avkommor som bedömds högt i sina gångarter, segrare på Riksutställning, Breeders Trophyvinnare m.m. Under senare år har Goldstein, Mr Bean, Basic och Erbe haft framgångar i Grand Prix dressyr upp på internationell nivå. Bernstein 761 har tre godkända hingstar efter sig Bayron 885, Bolero 897 samt Ravell 959. Han har därmed visat en mycket god förärvning av dressyr-egenskaper.

A

Acacio 948
Som grund för beslutet ligger avkommornas goda resultat vid unghästbedömningar.
Acacio 948 har 75 bedömda avkommor varav 18 i kvalitetsbedömning. Hans BLUP-index för hoppning är 119. Han har därmed visat sig vara en tillgång för svensk hoppavel.

Aerline H 949
Aerline H 949 har 38 bedömda avkommor varav 10 i kvalitetsbedömning. Hans BLUP-index för hoppning är 144. Han har därmed visat sig vara en tillgång för svensk hoppavel.

Alcatraz 1092
Hingsten är sedan länge etablerad som framgångsrik hoppförärvare i tysk avel. Han har nu även på svenskt avelsmaterial visat att han är en god förärvare av hoppegenskaper.

Bolero 897
Bolero 897 har 28 bedömda avkommor varav 14 i kvalitetsbedömning. Hans BLUP-index för dressyr är 136. Han har därmed visat sig vara en tillgång för svensk dressyravel.

Cagliostro 931
Cagliostro 931 har 38 bedömda avkommor varav 12 i kvalitetsbedömning. Hans BLUP-index för hoppning är 141. Han har därmed visat sig vara en tillgång för svensk hoppavel.

Camaro M 979
Som grund för beslutet ligger avkommornas goda resultat vid unghästbedömningar. Camaro M 979 har 38 bedömda avkommor varav 9 i kvalitetsbedömning. Tre avkommor deltog i final i 4-årschampionatet i hoppning 2006, varav Cabriolet var 8:e placerad. Camaro Ms BLUP-index för hoppning är 147. Han har därmed visat sig vara en tillgång för svensk hoppavel.

De la gardie 950
De la Gardie 950 har 31 bedömda avkommor varav 10 i kvalitetsbedömning. Hans BLUP-index för dressyr är 124. Han har därmed visat sig vara en tillgång för svensk dressyravel.

De Niro 310590093
De Niro har 52 bedömda avkommor varav 12 i kvalitetsbedömning. Hans BLUP-index för dressyr är 136. Han har därmed visat sig vara en tillgång för svensk dressyravel.

Donnerfly 951
Som grund för beslutet ligger avkommornas goda resultat vid unghästbedömningar. Donnerfly 951 har 49 bedömda avkommor varav 14 i kvalitetsbedömning. Hans BLUP-index för dressyr är 127. Han har därmed visat sig vara en tillgång för svensk dressyravel.

Elmshorn 887
Elmshorn 887 har 36 bedömda avkommor varav 12 i kvalitetsbedömning. Hans BLUP-index för hoppning är 125. Han har därmed visat sig vara en tillgång för svensk hoppavel.

Gigolo 965
Gigolo 965 har 39 bedömda avkommor varav 17 i kvalitetsbedömning. Hans BLUP-index för dressyr är 122. Han har därmed visat sig vara en tillgång för svensk dressyravel.

Looping 876
Looping 876 har 48 bedömda avkommor varav 24 i kvalitetsbedömning. Hans BLUP-index för hoppning är 119. Han har därmed visat sig vara en tillgång för svensk hoppavel.

Tip-Top 962
Tip-Top 962 har 50 bedömda avkommor varav 17 i kvalitetsbedömning. Hans BLUP-index för dressyr är 131. Han har därmed visat sig vara en tillgång för svensk dressyravel."

Källa: ASVH

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 166
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Varje år går SWB:s avelsvärderingsnämnd igenom hur de godkända hingstarna förärver sig, och tar därefter beslut om en hingst ska få höjd...
Svar
0
· Visningar
461
Senast: Gunnar
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
969
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 528
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Guldfasanerna
  • Tråden för spår