höja ryggen och få upp bakdelen

Mirre

Trådstartare
Men hur?
Min häst knäpper av i nacken, trots att jag så gott som jämt har långa tyglar för att ge honom så mycket eftergift som möjligt.
Rider nu med snodd (halshugg mig inte nu) för att få honom att söka sig framåt neråt. Dock är den väldigt löst spänd, nästintill inte spänd alls. Men hur får jag honom att jobba mer med rygg och bakdel?
Framåtbjudning har han så det räcker och blir över :D och viljan att jobba. Funkar numer bra att rida på rakt spår, vilket var = springa i 190 gör honom förut :crazy: :D Och han skrittar numer när man ber om det och sticker inte. Tidigare har han bara rusat.
Dock är det svårt att få honom att gå på en volt, stor som liten.
Då faller han ut med bakdelen, knäpper av i nacken och slängtravar.
Hur ska jag få honom att använda kroppen rätt och inte försöka smita från arbetet? ;) Ska kontakta en tränare men svårt att hitta nån och en som man dessutom har råd med

Sv: höja ryggen och få upp bakdelen

ja, som du själv vet är att kontakta en tränare det allra bästa du kan göra!

det är svårt att, via internet, se var skon klämmer, men jag kan göra ett försök.

vad är det för häst?
ålder?
utb. nivå?
för att kunna svara något så när skulle det vara fint att först få veta detta

mvh/neferra

Som neferra skrev svårt att avgöra vad som brister utan att se er i verkligheten. En grej jag vill säga bara är att när en häst knäpper av i nacken och inte tar stöd på bettet betyder det oftast att den inte går fram för skänkeln och/eller vågar inte ta stöd mot din hand. Du skriver att han har framåtbjudning så att det räcker och blir över, men bara för att den springer/känns pigg betyder inte det att den går fram för skänkeln eller har framåtbjudning. Det bästa är ALLTID att rida för någon, så kämpa på och försök hitta en bra instruktör. Lycka till!

Att få hästen stark och smidig i kroppen för att den ska kunna bära sig händer inte under en vecka utan man måste ha tålamod. Om han slängtravar på volten och knäpper av i nacken så är det för att han inte orkar bära upp sig.

Något som snabbt ger resultat och som jag tycker är bra är igångsättningar från halt och avbrott. Då kankse man travar 8 steg från halten och gör halt igen och då ska avbrotten och igångsättningarna vara "korrekta" utan släng trav/galopp etc. och bakbenen ska starta igångsättningen. Detta brukar visa resultat redan efter ett par övningar, 10 gg eventuellt. Sen anpassar man antal steg efter hur mycket hästen orkar, hur länge den klarar av att "sträcka upp sig", dvs. arbeta med mage, rygg och bakben.

Man kan också börja med att "mjuka upp" hästen i början av ridpasset om man nu inte har för vana att alltid göra det, jag gör det dock inte vid varje ridtillfälle, att man stretchar halsen. Då tar man i ena tygeln så att hästen ska då kunna bita sig i bogen om den vill. Kan den inte det eller att den flyttar sig är den naturligtvis inte avslappnad och lösgjord i halsen. Då brukar jag rida volter i hörnen av fyrkanten/ridbanan i ca. 5 varv och låta den gå lite överböjd, är hästen fortfarande lika stel i kroppen brukar jag flytta in och ut bakdelen respektive framdelen och rida serpentiner med något överböjd häst så att den får böja igenom sig. Serpentiner brukar vara jätte effektivt men man kan få prova sig fram med olika hästar.

Sen finns det massor av andra övningar också, det är variationen av övningar som är det viktiga.

Lycka till!

Problemet är kanske att du hjälper till för lite med handen och sitsen? Och förlitar dej på gummisnodden.
Att hästen faller ut med rumpan är ett tecken på att den inte är rakriktad. Tänk dej att du ALLTID vill ha hästen lodrät, alltså inte luta/vika sej i kroppen. Då är chansen också större att du har framdelen riktad på bakdelen och kan få balans och bärighet.
Lär dej först att känna var bakbenen befinner sej, rid gärna öppnor och slutor (och se till att hästen är jämnt böjd, den får inte trycke in/ut bogen eller bara vika sej i kroppen och gå en ful skänkelvikning) få hästen eftergiven i insidan och urholkad runt innerskänkeln med hjälp av att krama i innertygeln och be om avslappning i hästens hals och nacke. Sitt på inre sittbenet så hästen kortar upp innersidans ryggmuskler men länger yttersidan.
När du kan rida bra öppna och sluta i bägge varv bör du ha rätt bra koll på hästens bakben. Om du känner att hästen faller åt sidan med framdelen kan du ta en snabb förhållning på innertygeln för att bromsa hästens bog. Sen kan du om det behövs använda skänkeln för att flytta tillbaka framdelen. Det är lättare att styra framdelen på bakdelen än tvärtom.

När du sedan ska trava, träna som tidigare skrivit mycket övergångar. Helst bara några steg och sedan skritt igen. Behövs det för framåtbjudningen kan du trava lite längre första gången och sedan bara övergångar. I övergången tänker du då lodrät häst alltså manken ska peka RAKT upp, hästen ska inte luta minsta lilla. Tänk också lite uppåt i sjölva travövergången, inte för mycket framåt. Var mjuk i handen MEN om hästen börjar glida iväg åt något håll - snabb, tydlig förhållning och räta upp den igen eller sakta av om det gått för långt. Se helst till att du har hästen eftergiven och avslappnad innan travövergången för att lättare få till det i traven. Det är mycket svårare att få tillbaka balans och avslappning i traven när man väl förlorat den än att bibehålla det man redan har.

Ang avslappning och eftergift så bör du lära hästen att söka sej ordentligt framåt/nedåt utan hjälpmedel. Vet du inte själv hur du ska göra det så ta hjälp av en tränare för det är en viktig grundsten. När du har den avslappningen och sökningen behöver du inte tänka så mycket på formen utan du kan istället fokusera dej på att ha koll på hästens kropp, rida samlande övningar osv. Har du avslappningen och hästen blir starkare - då kommer ryggen och bakdelen automatiskt. Avslappning i hästens överlinje är nämligen A och O för att inte tappa ryggen och bakdelen.
Så träna först det, sedan rider du mycket övergångar, skolor, galoppfattningar osv. Med bibehållen avslappning.

han är en kbl travare, 9 år och utb typ Lc Lb dressyr nånting.

Är den startad på travet?
Då har hästarna ibland lärt sej vinkla ut bakbenen mer än normalt. Om hästen har sådan teknik är det extra viktigt att du lär den kliva under tyngdpunkten med bakbenen istället för att vinkla dom utåt. Det är väldigt viktigt om man vill att hästen ska hålla eftersom det sliter på benen att bära på "fel" sätt.

Liknande trådar

Utrustning Det har uppstått ett vindrelaterat problem för mig här i södra Sverige. Inte nog med att det knappt är någon sol och att det är lerigare...
Svar
12
· Visningar
1 146
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Lite tråkigt att inte rida två gånger faktiskt, nu när jag har blivit van vid att rida två lektioner samma dag. Men men, sånt är livet...
Svar
0
· Visningar
242
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV