Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hur mycket kan man höja en "normalstoppad" sadel i bak, om den ligger något i bakvikt och är ganska mjuk i bossorna? Beror det på hur mycket plats det finns i bossorna eller vad går man efter?
Skitdum fråga, jag vet, men ändå.... 1 cm, eller mer???
Men om stoppningen i sadeln har sjunkit ihop bak så har den antagligen gjort det fram också.
Jag tror det beror mycket på hur skicket på sadeln är. Du måste nog be en sadelmakare titta på sadeln och låta honom/henne avgöra.
Men vad jag har upplevt så blir inte ett problem med för lite stoppning så markant att hela sadeln börjar luta, vare sig bakåt eller framåt. Jag tycker det låter som om sadeln är för smal fram.
Om problemet är att sadeln ligger bra på hästen, men att du hamnar i bakvikt, kan du lösa detta genom att fylla i mer bak (du kommer upp och din sits hamnar mera i lod).
Om problemet är att sadeln verkar skava eller trycka bak på hästen så löser detta inte problemet. I det läget kan mer fyllning bak kan förvärra problemet eller skapa nya problem.
Om du vet vilket problem du vill lösa så kan jag säkert hjäpa till som bollplank. Jag har (tyvärr) pga av en mycket svår hästrygg behövt lära mig mer än jag skulle önska om olika sadelbekymmer.
Kläder & Bli fin
Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här!
Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
Juridik & Ekonomi Särbon har från och till bott i hennes sommarstuga, står det, misstänker att det bidrar. Men oavsett om de är ett par, eller inte, så...
Hundavel & Ras Det är väl rätt vanligt att social osäkerhet och rädslor är värre med män än kvinnor. Min mamma har en sådan hund exempelvis, och den...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.