Höj priserna på kattungar!

sows

Trådstartare
Läste i metro häromdagen om att många katter blir så kallade "sommarkatter". Föräldrar köper en kattunge för att ha till sina barn ute på landet som de kan "leka med". När semestern är slut och det är dags för att åka hem igen så dumpas katten. Utan mat, utan vatten. Stackars små.. De sitter där på verandan och väntar på sina "ägare". Väntar på att få komma in. Men ingen kommer dit..

Det är nog många som skaffar sig sommarkatter som påstår sig att "äh, en katt klarar sig alltid". Men det gör de ju inte!

Visst att de kan fånga sina byten, men de är ofta näringsfattig föda. De blir magrare, magrare och magrare. Tillslut blir de ju för svaga för att ens kunna jaga. Och då dör de av svält. Är det inte humanare att avliva katten isåfall? eller ännu bättre; SKAFFA INGEN KATT!!

Hur kan man vara så brutal? Hade det varit en hundvalp eller ett annat djur så hade de inte gjort samma sak.

Problemet ligger ju i att en katt kan man få tag på väldigt billigt om inte Gratis.. Blir det bättre om man höjer priserna på katt? kastrerar de flesta katter så att det inte blir så överflödigt med katter.
 
Sv: Höj priserna på kattungar!

Ja, men det finns ju. Uppe hos mins föräldrar dyker det alltid upp ett tiotal nya katter efter sommaren. Och vet att i stallet hittade de en liten kattunge på kanske fem månader i en låst sportbag ute i skogen. Varför kan man inte ge bort katten om man nu inte vill ha den? Eller inte skaffa någon alls. Stackars katt :( men den är en stallkatt och den verkar trivas bra :)
 
Sv: Höj priserna på kattungar!

men jag tycker det känns som de stigit lite i pris? nu ligger de iallafall på runt 300:-, iallafall annonserna här omkring.

Jag skulle lätt kunna betala 1000kr för en vanlig bondkatt, så för mig får de gärna höja priset.
 
Sv: Höj priserna på kattungar!

Det jobbas stenhårt på höjda priser, men också på att katterna ska säljas vaccinerade, avmaskade och besiktade oavsett ras/ickeras.
 
Sv: Höj priserna på kattungar!

Ja, jag har också märkt. Mina katter köpte jag för 400 resp. 100 kr. 400- och uppåt verkar mer rimligt för en ickeras-katt. Men har kollat lite på blocket och där ligger många bondkatter över 300 kronor. De flesta är vaccinerade, avmaskade osv, men inte alla. Det borde ju bli samma krav på de som på hundar, tycker jag! de är ju också djur!
 

Liknande trådar

M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 990
Senast: bengeten
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 772
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp