Högvaktshäst i sken utan ryttare

Sv: Högvaktshäst i sken utan ryttare

Jag är inte det minsta förvånad... Jag gjorde lumpen i beridna högvakten för några år sedan, och även om hästarna nu har det bättre nu än då, då de flesta fortfarande stod i spilta så är det inte ett speciellt bra hästliv de lever. De får alldeles för lite utevistelse, när jag var där var det ofta bara en timmes ridning per dag, resterande tid stod de inne. Lägg till detta att de inte miljötränats för att klara av stadmiljö med mycket trafik, ljud och annat stök, till skillnad från polishästarna. Det märktes tydlig skillnad på polishästar och högvaktshästar i hur trygga de var. Så det var bara en tidsfråga innan nåt sånt här skulle inträffa.

Nä, lägg ner det där gammla spektaklet istället - hästar hör inte hemma i stan, dom ska gå ute i hagen och ha det bra.

Fö kan dom avskaffa kungahuset också när dom ändå är igång så sparar vi ju in åtminstone 1/4 miljard varje år vilket borde vara välkommet så här i lågkonjunktur... och utan kungahus så behöver vi ju ingen högvakt.

Och du tror på seriöst allvar att ett presidentskap skulle kosta Sverige mindre pengar? Skrattretande! :rofl:

Självklart ska vi behålla vår monarki och vara stolta över den! :mad:

Ledsen för OT

Jag är inte det minsta förvånad... Jag gjorde lumpen i beridna högvakten för några år sedan, och även om hästarna nu har det bättre nu än då, då de flesta fortfarande stod i spilta så är det inte ett speciellt bra hästliv de lever. De får alldeles för lite utevistelse, när jag var där var det ofta bara en timmes ridning per dag, resterande tid stod de inne. Lägg till detta att de inte miljötränats för att klara av stadmiljö med mycket trafik, ljud och annat stök, till skillnad från polishästarna. Det märktes tydlig skillnad på polishästar och högvaktshästar i hur trygga de var. Så det var bara en tidsfråga innan nåt sånt här skulle inträffa.

Samt att vem som helst får "söka" till beridna högvakten, då ingen häst/riderfarenhet krävs..:cool:

Vi har redan en statsminister som förmodligen kostar liknande summor som det kostar att ha en president, sen är det ju faktiskt så att vi inte måste anamma andra länders författningar - vi kan mao kasta ut kungen utan att ersätta denne. Statsministern eller talmannen kan ta över som "statschef".

Även om en sån chef skulle ha en viss lön så kanske vederbörande kan göra sitt jobb utan ett apanage på 300 miljoner per år, utan att vara juridsikt immun och vederbörande kanske tom klarar av att betala sitt eget bröllop.

Jag skulle kunna tänka mig jobbet för sådär 5 % av lönen som kungen har :angel:

Jag såg en intervju med en gruppchef/stallchef eller liknande på Beridna högvakten. Hästen hade inga sår, dock hade den tappat båda bakskorna. Hästen hade fått vila under natten och ätit och druckit normalt, blivit skodd under dagen idag och ska vara med i förberedelser - men inte delta - i högvakten imorgon.

Ryttaren hade fått ett skrapsår på kinden och svullnat upp där samt fått en lindrig hjärnskakning.

:crazy:Ett under att den inte blev påkörd eller fick hjärtattack när polisen jagde den

Får jag en summa som motsvarar 5% av apanaget varje år så kommer jag snart att vara väldigt förmögen :D

Nä, skämt åsido så tycker jag allvarligt talat att man skulle lägga ner den beridna högvakten och i samma veva flytta polisrytteriet till tex Kungsängen - hästar hör inte hemma i storstan.

Swartlings packade ju ihop men det borde ju även K1, polisrytteriet, hovstallet och hästarna på ryttis se till att göra så att dom kan få ett vettigt hästliv.

Om man då även samtidigt skulle avskaffa monarkin och "vanliga" högvakten så skulle jag inte gråta över det direkt... man skulle kunna få en hel del arbetstillfällen inom vård och skola för dom 100-tals miljoner som skulle sparas in från hovet.

Ps. hovet får extra pengar för att sköta om byggnader etc - det är tom så att kungen får ett antal miljoner varje år som han inte ens behöver redovisa för :crazy: vilket inte hör ihop med hur skattepengar borde hanteras.

Senast ändrad:

Nä, skämt åsido så tycker jag allvarligt talat att man skulle lägga ner den beridna högvakten och i samma veva flytta polisrytteriet till tex Kungsängen - hästar hör inte hemma i storstan.

Swartlings packade ju ihop men det borde ju även K1, polisrytteriet, hovstallet och hästarna på ryttis se till att göra så att dom kan få ett vettigt hästliv.
Håller helt med om att hästar inte ska "bo" i städer. Däremot är det ju inget som hindrar att dom transporteras in för olika uppdrag och uppgifter.

Kungahuset? Det går helt enkelt inte att ersätta med något annat. Visst kan man ifrågasätta om en familj ska "sponsras" av skattemedel, men frågan är om vi vill bli av med allt det som kungahuset representerar? Har vi svenskar inte ändå ganska bra utdelning på dom kostnaderna?

LIA

Allvarligt talat såhär i kristider: är det försvarbart att betala flera hundratals miljoner varje år för att nån ska åka runt på lite invigningar samtidigt som man på förlossningskliniker har börjat skicka hem folk redan efter 6 timmar av besparingsskäl ?

Jag personligen tycker inte det.

Och som sagt var så det minsta man kunde begära av kungahuset är väl att dom åtminstone ska kunna uppvisa kvitton på alla dom skattepengar som dom gör av med på lyxkonsumtion :crazy:

Men nä då, dom tigger tom till sig extra pengar för ett fånigt bröllop - man borde åtminstone ha haft förbehållet från att staten att behålla tv och bildrättigheterna så att man får tillbaka lite grann av dessa surt förvärvade skattepengar.

Så min rent personliga åsikt är att man borde gjort det ordentligt när man nu var igång under revolutionen 1809 och sett till att avskaffa kungahuset helt och hållet istället för att frånta dom politisk makt och importera en dyr nickedocka från utlandet.

Fast nu har vi kommit väldigt långt bort från tråden :o

Yes! Släpa ut dom i skogen och skjut hela bunten, på känt manér från grannland i öster. :angel:

Du generaliserar och överdriver enormt. Går inte att diskutera seriöst på det sättet.
Frågan om kungahus eller ej är en komplicerad historia. Inte bara en fråga om pengar.

Lika svårt är det att sätta en kostnad mot en annan. Skulle man hårddra tanken att prioritera olika områden i tur och ordning, skulle väldigt många områden bli helt utan skattepengar. Sociala och sjukvård skulle lägga rabarber på allt. Eller försvaret eller vägverket eller ...

LIA

Nu har jag ju inte ansett att vi skulle göra med Bernadottarna som med familjen Romanov... men man hade kanske inte behövt utse någon ny tronföljare efter Karl XVI och löst det med naturlig avgång - men det är kanske en diskussion att ta i en ny tråd.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Under en ridtur utanför Växjö i helgen attackerades ett ekipage av en kamphund som slitit sig från sin ägare. Ryttaren, en tjej i...
Svar
9
· Visningar
1 121
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Så har ännu ett gäng hästar fått sitt efterlängtade sommarlov. Det är Beridna högvaktens hästar som under söndagen släpptes ut på stort...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst som kastat av sin ryttare satte av i sken och hamnade till slut på en länsväg utanför Heby. Där rusade hästen rätt in i en bil...
Svar
0
· Visningar
364
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Beridna högvakten fortsätter sin rekryteringsoffensiv och lanserar nu ytterligare ett initiativ för att säkra tillgången av svenskfödda...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 407
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Skötsel av utedass