Högt saltbehov?

Friggan

Trådstartare
Det verkar som att min häst har ett väldigt högt saltbehov. Hon svettas ganska mycket när hon blir riden, även om hon inte blir särskilt andfådd/får normal andning snabbt så blir hon ofta väldigt svettig.
Men hur mycket salt är det normalt för en sådan häst att behöva? Hon får tre matskedar salt i fodret varje dag, och ändå så har en halv saltsten i princip försvunnit på bara några dagar.
Kan det vara något fel som gör att hon behöver så mycket salt? Hon kissar väldigt mycket också, kan det hänga ihop?

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden, så flytta den gärna om den inte ska vara här =)

Sv: Högt saltbehov?

jag hittade denna som tar upp detta med salt (länk till PFD-fil) och jag vet sen tidigare att hippocampus säger att 30 min trav och galopp behöver ersättas med 45gram salt, snabbjobb eller tävling - 90 gram. (beroende på häst kan jag tänka mig)

Jag har kört på att om min häst slukar sin saltsten så måste jag ge mer salt i maten, saltsten är svårt att tillgodogöra saltbehovet på. Vissa dagar slickar han i sig allt salt, andra dagar lämnar han det.

Hur det är med kisseriet så vet jag inte hur det hänger ihop, men öka upp saltet i maten hur som. En häst som har saltbrist är ju i obalans.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 914
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka