Högt protein i hösilage....

M

mercedez

Kan hästar bli något lösare i avföringen av proteinöverskott från enbart hösilage? De får inget kraftfoder som innehåller något protein alls...
Protein per kg hösilage 75 g och energi: 7.3. Får även halm att äta....

Sv: Högt protein i hösilage....

Min erfaremhet säger att ja, de kan bli lösa i avföringen om det är högt proteininnehåll i hösilaget.

Jag har haft några år balar med högt protein, mycket kräm i, som bonden kallat det ;) och då har några hästar i flocken, speciellt unghästar eller de som är extra känsliga, fått betydligt lösare avföring.

Efter att ha bytt ut det mot ett senare skördat, grövre hösilage har avföringen stabiliserats.

OM du inte har möjlighet att byta ut vet jag inte riktigt vad som kan hjälpa magen.

Vetekli eller betfor möjligen ?
Probimin kanske ?

Många hästar reagerar på blött ensilage men då brukar det hjälpa om man får dem att äta halm.
Varför de reagera så vet jag inte för de klarar ju att beta och gräs har ju betydligt högra vattenhalt än ensilage.

Min ena tål inte klöver (inga baljväxter alls) och det är det ju ofta i hö/ensilage med högt protein.
Hon reagera med att bli dålig i magen.

Det du kan göra om du inte kan byta foder är att ge dem en bakjäst var om dagen, det hjälper magen att få och behålla en bra balans.
Försök också få dem att verkligen äta halmen.

Många hästar reagerar på blött ensilage men då brukar det hjälpa om man får dem att äta halm.
Varför de reagera så vet jag inte för de klarar ju att beta och gräs har ju betydligt högra vattenhalt än ensilage.

Detta beror nog på att, när hästarna stallas in så får de allt för liten giva. Dvs på bete kan de äta ganska obegränsat och får således i sig den ts de ska ha. Många har ju ingen susning om vilken ts deras ensilage har. lösmagar hör ofta i hop med för liten giva.

Snarare hänger det i hop med för liten giva. Hur blött är ditt ensilage ?

Det är 69% torrsubstans. Det är bara en häst i flocken som är liten aning lösare, mer likt en "blaffa" :o:D, (ej diarree). Den hästen det gäller är en fjording, får 7 kg hösilage(är dräktig) och fri tillgång på halm dygnet runt.

Det var inte mycket den fick, knappt 6 kg omräknat i hö. *Är du säker på den äter tillräckligt med halm ? Varför ger ni halm egentligen ? Menar, hästen är dräktig ( nu vet jag inte månad), men dräktiga hästar bör vara lite i överhull, dock ej smällfeta och rulla fram, men de ska inte ha ridhästhull presis, utan mer så det finns att ta av. Tids nog längre fram i dräktigheten lär ju ändå inte hästen orka äta speciellt mycket då fölet tar sin plats...

Det är 69% torrsubstans. Det är bara en häst i flocken som är liten aning lösare, mer likt en "blaffa" :o:D, (ej diarree). Den hästen det gäller är en fjording, får 7 kg hösilage(är dräktig) och fri tillgång på halm dygnet runt.

Då har du ju svaret där, 7 kg är bara 4,8 kg ts, och om det inte är en minimini fjording så är det lite.
Det ger ju bara 49 mj och rids/körs hästen så behöver den väl mer än så även om det är tidigt i dräktigheten?!
1 kg ts/100 kg kroppsvikt är absolut minimum och det är verkligen inte bra i längden.
Öka givan till minst 10 kg så får du se om det blir någon skillnad.
Blir hästen fet så får ni helt enkelt motionera den mer.
Vet du om den ens äter någon halm? Många hästar ratar halmen även om vi gärna vill tro att det är ok att ge mindre hö/ensilage bara för att de får fri tillgång på halm.

Hur är fodret i strukturen?

Kommer den höga proteinhalten av att fodret är slaget tidigt och därmed är spätt och bladrikt kan det faktiskt vara så att hästarna inte får tillräckligt med fibrer. I så fall kan det vara bra att komplettera med halm, som ju är grövre i strukturen.

Isf har de dåliga magarna alltså inte med själva proteinet att göra, utan att strukturen i fodret är för fin.

Varför jag "bara" ger 7 kg är för att det är mycket lättfödd fjordhäst som bara går i hage. Den är dräktig i månad 7 så enl Hippocampus foderstatsprogram så räcker 7 kg mer än väl protein-, energi- och fibermässigt med det hösilaget så länge de har fri tillgång till halm (fiber), vilket de i princip har. Observera att jag skrev att protein och energihalten var per kg foder. . Jag vet att dom står och äter flera ggr per dag. Är Hippocampus foderstatsprogram så helt uppåt väggarna??:confused:

Hur är fodret i strukturen?

Kommer den höga proteinhalten av att fodret är slaget tidigt och därmed är spätt och bladrikt kan det faktiskt vara så att hästarna inte får tillräckligt med fibrer. I så fall kan det vara bra att komplettera med halm, som ju är grövre i strukturen.

Isf har de dåliga magarna alltså inte med själva proteinet att göra, utan att strukturen i fodret är för fin.

Detta kan ha varit orsaken till att vissa av mina blev lösa i magen på det hösilage jag då hade till dem.
Men jag bytte som sagt till senare skördat och de blev nästan helt bra.

Senare under vintern fick de även halm att böka i, då blev de helt bra.

Snarare hänger det i hop med för liten giva. Hur blött är ditt ensilage ?

Tja, fast det är ju inte alltid det stämmer.

Mina hade fri tillgång på hösilaget som gjorde vissa av dem lösa i magen.

Det var ca 12-14 hästar i flocken och 2 balar i foderhäckar med 10 platser runt varje så det var ingen större konkurrens om maten heller, alla fick äta i godan ro och fick i sig vad de behövde.

Mitt var tidigt skördat, gödslad åker och ganska platta, späda blad och inte så mycket strå i det, om ni förstår.

Jag bytte till ett som var senare skördat, inte gödslad åker och grövre struktur och så fick de halm så småningom och då blev de bra i magarna igen :)

Kanske skulle påpeka att mina hästar är islandshästar.....men det var inte alla som blev lösa, bara vissa av dem.

Varför jag "bara" ger 7 kg är för att det är mycket lättfödd fjordhäst som bara går i hage. Den är dräktig i månad 7 så enl Hippocampus foderstatsprogram så räcker 7 kg mer än väl protein-, energi- och fibermässigt med det hösilaget så länge de har fri tillgång till halm (fiber), vilket de i princip har. Observera att jag skrev att protein och energihalten var per kg foder. . Jag vet att dom står och äter flera ggr per dag. Är Hippocampus foderstatsprogram så helt uppåt väggarna??:confused:

Hästen får i sig alldeles för lite ts oavsett vad hippocampus säger. Mina shettisar äter ca 10kg hösilage om dagen.

Trots fri tillgång på halm???

Har lite svårt att tro att mina hästar skulle ha brist på fiber då de som sagt enl hippocampus får tillräckligt hösilage, samt att de har fri tillgång på halm och dessutom får de lite kwickbeet (betfiber) för att få i sig mineralerna och saltet. Kwickbeet är mycket fiberrikt och kan dessutom användast just när man vill säkra intaget av fiber. Hästarna går också och pillar hela dagarna i gräshage (ingen större fiber eller näringsmängd så här års, jag vet....).Jag har fortfarande känslan av att hon reagerar på överskottet protein hon får verkar vara något känsligare än de andra. Märkte det också i somras då hon flyttade hem till oss och hon fick mer bete än hon var van vid. Hennes mage verkar reagera mot kraftigt foder. :)

Har lite svårt att tro att mina hästar skulle ha brist på fiber då de som sagt enl hippocampus får tillräckligt hösilage

Men har du matat in strukturhalten i Hippocampus, då? Utgår programmet från ett "normalgrovt" foder så stämmer ju inte uträkningen...

samt att de har fri tillgång på halm
De kanske inte äter tillräckligt av den?
och dessutom får de lite kwickbeet (betfiber) för att få i sig mineralerna och saltet. Kwickbeet är mycket fiberrikt och kan dessutom användast just när man vill säkra intaget av fiber
Hur mycket får de av detta då? Misstänker att det går åt några kg för att "säkra intaget" om man har ett spätt silage...

Hästarna går också och pillar hela dagarna i gräshage (ingen större fiber eller näringsmängd så här års, jag vet....).Jag har fortfarande känslan av att hon reagerar på överskottet protein hon får verkar vara något känsligare än de andra. Märkte det också i somras då hon flyttade hem till oss och hon fick mer bete än hon var van vid. Hennes mage verkar reagera mot kraftigt foder.
Det kan min häst också göra, superkänslig... :(

Jag har fått sortera och prova mig fram bland fodersorter, och har konstaterat att hon bl.a reagerar på melass. När hon får en "attack" av dålig mage eller bara allmänt som stöd vid foderbyten så ger jag vanlig bakjäst under en vecka ungefär. Prova det, medan du letar i övriga foderstaten efter orsaken.

Har fortfarande svårt att tro att just protein orsakar dålig mage... ;)

Är Hippocampus foderstatsprogram så helt uppåt väggarna??

Ibland är det faktiskt det, tycker jag!:o

Jag har provräknat i det några gånger, och reagerat på att det ibland släpper igenom grova mineralbrister/-obalanser medan det varnar för obetydliga proteinöverskott.

Det känns som att programmet funkar bra som inmatningsmall och "miniräknare", men att man måste ha rätt bra koll själv för att få ett bra resultat med det programmet...

Det är inte så enkelt att du byt över till detta kraftigare lite för fort, så att det är bytet hästen reagerar på?

Och som någon annan sa så hade jag gett helt bakjäst 1 pk/dgr, och var inte för snabb att sluta. Gammelvalacken fick vi hålla på i närmare 2 år innan det gick att ta bort jästen och han for6tfarande var bra i magen ändå, men det brukar i vanliga fall räcka med 14 dgr, 1 månad. Men det brukar lösa problemet.

/Camilla

Jag tycker Hippocampus räknar alldeles för lågt,särskilt på växande och dräktiga/digivande hästar. Som någon sa, det kan fungera som mall att skiva i och få alla uträkningar, men sen måste man själv ha koll på behoven och kvoterna för jag tycker programmet räknar helt galet ibland.
Att ge 4,8kg ts till en fjording tycker jag låter väldigt lite. Om hästen dessutom är dräktig så gör det väl inget om hon blir lite rundare ett par månader om du nu ökar på givan, det kommer gå åt senare i dräktigheten ändå.
Angående halmen, äter hon det? Jag skulle kunna ge min fri tillgång på halm men han skulle inte äta ett strå. Han har haft problem med att vara väldigt lös i magen under hösten. Jag har löst det med att byta ut drygt halva givan mot torrhö.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈