Högt protein i hösilage....

Sv: Högt protein i hösilage....

Det kan vara proteinet hon reagerar på och har du provat allt annat så försök hitta ett annat foder till henne.
Min fjording klarade inte av hö som hade en kvot på strax över 6:grin: jag var ju jätteglad när jag fick analyssvaret men den lyckan blev kortvarig.
Just det året var det helt hopplöst att få tag på vettigt hö, man fick vara glad om man fick tag på något alls.
Eftersom hon inte åt halm vad jag än gjorde, jag testade att hälla betfor vatten över, jag blandade det med hö´t, jag minns inte ens allt jag provade.
Min lösning blev att blötlägga hö´t, nu minns jag inte i huvudet hur många procent som försvann men blötläggning lakar ju ur hö´t.

Då, äntligen fungerade det! Jag minns att jag räknade med att kvoten blev runt 4.5-5.

Det var ett evinnerligt blaskande med vatten och blötläggningen men det fick det ju vara värt.

Min häst var ju sjuk då och veterinären kunde inte säga om det berodde på det eller om hon bara var sådan.
Det finns nog lite logik i att det förr rekomenderades lägre kvot till vissa hästar.
Jag anser att man måste inse att en kvot på 6 bara är ett utgångsläge, något att börja ifrån innan man vet hur hästen fungerar.
Min ena jag har nu tappar musklerna om kvoten är under 7.5...

Att ge 4,8kg ts till en fjording tycker jag låter väldigt lite

Det gör det verkligen, och är det dessutom så att det är ett spätt foder så blir ju strukturhalten otroligt låg...

Min lösning blev att blötlägga hö´t, nu minns jag inte i huvudet hur många procent som försvann men blötläggning lakar ju ur hö´t.

Men kan man verkligen laka ur proteinerna? Är det inte sockret man får bort? :confused: (Jag har verkligen ingen aning, det är därför jag frågar.;))

Iom att jag vet att min egen häst reagerar på just snabbt socker som t.ex. melass, så låter det ju inte helt otroligt att din hsät skulle blivit bättre av att du lakade ur just sockret.

Det viktiga är ju iofs att det funkade, men jag tycker det känns viktigt att veta exakt VAD hästen reagerar på, så att man inte utesluter fel saker ur foderstaten i framtiden... :laugh:

Hur försvinner proteinerna genom vattning? Jag tycker det låter ologiskt, köper dock att det lakar ur socker.

Kul med så många svar! Absolut håller jag med om att 4.8 i torrsubstans är helt uppåt väggarna (fibermässigt) om man bara ger hösilage, men då jag vet att hon även äter cirka 1.5 kg halm till natten och har fri tillgång på dagen (ser att hon står och äter flera ggr per dag men kan inte avgöra mängden) så inbillar jag mig att torrsubstansen inte är så låg som 4.8.....:crazy:. Varför jag inte har gett mer är p g a att jag har märkt tendens hos henne att bli lös i magen just vid större mängder hösilage.
Jag har inte berättat innan i tråden att strukturen är snarare mot den grövre typen. En annan fundering är att min andra fjording, även hon dräktig och får samma foderstat, är helt fast och fin i avföringen och likaså de andra hästarna är helt fasta i avföringen (fast får mängder anpassade till dem) .....
I somras när hon kom var hon även lite lös och då körde jag en kur loppfrön, börjar fundera på om det kan vara kruxet igen, att hon har fått sand i tarmarna?. Vissa av högarna är helt normala i avföringen men vissa är bollar men hon skjuter ut dem med gaser och vätska liksom, svårt att förklara:o
Ska annars köpa hö till henne i stället som hon i alla fall kan få nattetid, dagtid måste hon tyvärr äta hösilage i stället.

Men kan man verkligen laka ur proteinerna? Är det inte sockret man får bort? :confused: (Jag har verkligen ingen aning, det är därför jag frågar.;))

Iom att jag vet att min egen häst reagerar på just snabbt socker som t.ex. melass, så låter det ju inte helt otroligt att din hsät skulle blivit bättre av att du lakade ur just sockret.

Det viktiga är ju iofs att det funkade, men jag tycker det känns viktigt att veta exakt VAD hästen reagerar på, så att man inte utesluter fel saker ur foderstaten i framtiden... :laugh:

Hur försvinner proteinerna genom vattning? Jag tycker det låter ologiskt, köper dock att det lakar ur socker.

Ärligt talat så vet jag inte hur det fungerar, då nöjde jag mej med att det fungerade, jag grep efter varenda halmstrå som fanns och hade inte ork att reda ut varför, iallafall minns jag det inte.
Det var min veterinär som rekomenderade mej att jag skulle göra så, en mycket duktig veterinär, alltså inte någon som skulle säga att man skulle ställa en fånghäst på svältkost typ:cool:

Socker reagerade hon aldrig på, det var väl också det enda:crazy: hon var väldigt sjuk och det slutade tyvärr inte bra:cry:
Jag provade att ta bort betforvattnet, dvs sköljde bort sockret och man såg verkligen direkt att hon behövde sockret.
I slutet var betfor en av de få sakerna som hon kunde ta upp, utan betfor orkade hon knappt stå:(

Jag vet att jag har läst om det här med urlakning men jag kan inte minnas var.
Men jag skulle gissa att det var någon studie från SLU.

Jag hade om jag var du gett henne en omgång med loppfrön, gett en bakjäst om dagen och gett 2 dl linfrökaka/dag.
Jätebra att du kan byta foder iallafall delvis! förhoppningsvis blir hon bra i magen med hjälp från både jäst, loppfrön, linfrökaka och foderbyte.
När hon är helt bra i magen så ger du en halv bakjäst/dag och sedan kan du gå ner till en fjärdedel efter ännu ett tag.

Om du ger betfor så ta bort det en tid, vissa hästar reagerar just med bajsvatten/diarre.
Betfor är ju bra för magen men precis som människor kan hästarna reagera olika på olika fibrer.
Det kan ju vara värt att prova iallafall.
Om du brukar ge lite betfor för att mineralerna ska gå ner så blanda dem med linfrökakan istället, de går bra att blötlägga dem (det är pellets), och prova lite försiktigt igen när magen är bra, kommer det tillbaka då så vet du ju vad boven är.

Tack för tipsen! Ska prova detta. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈