Högt Blodtryck

Sparvoga

Trådstartare
Var till Bm för nytt recept på p-piller, men det gick så där, då trycket var för högt 155/96 har nu varit iväg och kollat tre gånger till, så nu ligger det på 145/95, övertryck bättre, men undertrycket är ju för högt. Ni som haft/har högt tryck, hur har ni gjort för att få ner det? ska idag även få svar på blodprovet, förmodar att även mitt kolesterol är på tok, är ärfligfaktor.
Vill ju helst inte ta mediciner, nu har vi ju iof bara kollat under ca 1 månadstid.

Är inte överviktig, har nu börjat springa 5ggr/vecka (insåg vilket dåligt flås jag har:o) har tränat 4gg/vecka i vinter, men då mest styrkepass och det blir ju inte samma sak. Äter bra, enligt mig själv, äter i princip aldrig godis, sötsaker, dricker med måtta, kan ta ett glas till maten på helgen å röker inte.
Det som säkert kommer att bli är kanske att testa något annat p-medel... nån som har erfarenhet av det? Sen blir jag stressad av att bara veta att jag ska iväg o kolla trycket:crazy:
 
Sv: Högt Blodtryck

Har du inte fått göra en 24-timmarsmätning? Jag spänner mig när det är dags för blodtrycksmätning och får därför alltid ganska höga värden, men en 24-timmarsmätning visade att det inte var någon fara. Jag fick remiss till mätningen av en gynekolog.
 
Sv: Högt Blodtryck

Jag fick högt blodtryck ganska ung, inte överviktig och fick inte heller p-piller pga av att min syster fått blodpropp. Så det vara bara att medicinera för jag kunde inte vila bort det, vi trodde jag var stressad.Nu 30 (?) år senare går jag fortfarande på medicin och mår utmärkt fast lite fetare, 140/80. Hela släkten typ har högt blodtryck så det är inte så mycket att göra sa läkaren. Min 24-timmars visade att jag hade högt hela tiden, mest när min stallägare bråkade på mig :rage:.
Jag tar hellre medicin än dö ung som min mormor, 49 år gammal.
Men bäst är ju om du kan genom livsstilsändring fixa det
 
Sv: Högt Blodtryck

Jag fick hogt blodtryck under min sista graviditet som inte vill ga ner igen. Jag kan halla det "mattligt" hogt (dock maste jag medicinera i alla fall, men inte sa mycket) genom att motionera, dra ner pa salt och sova. Om jag skoter mig marks det en klar skillnad, framfor allt motion och att ata riktigt bra ... och kanske ta ett glas vin da och da.:p
 
Sv: Högt Blodtryck

Medicinsk yoga kan hjälpa. Det har visat sig vara så pass effektivt så numera används det regelbundet på Danderyds sjukhus. Här http://www.medicinskyoga.se/?visa=heart finns mer info. Där finns också en liten länk till Prova på Yoga. Av de 4 övningar som listas där är det främst nummer 2 och 3 som påverkar trycket.
 
Senast ändrad:
Sv: Högt Blodtryck

Var iväg och kollade igår igen, övertrycket fortsätter sjunka, men undertrycket fortfarande högt. Kolesterolet var däremot bra, det trodde jag aldrig, men Sköldskörtel provet visade på att det var för högt, ska prata med läkaren om det till veckan.
Har lånat en blodtrycksmätare så jag ska kolla hemma själv, för å se om dom vitarockarna har någon betydelse...
 
Sv: Högt Blodtryck

Dricker du och kissar ordentligt? För en del hjälper det att få igång njurarna för att sänka undertrycket. Men det kanske mest är folk som dricker extremt lite. Om du tränar lär du ju dricka tillräckligt :-)
 
Sv: Högt Blodtryck

Räkna med att det kan dröja innan du ser resultat. Man brukar säga att efter ca 6 veckor av daglig träning börjar man märka en förändring.
 
Sv: Högt Blodtryck

Fast en del har ju högt blodtryck ändå tyvärr. En vän till mig är smal, ytterst vältränad (löptränar många mil i veckan) och ändå har hon högt blodtryck. Hon har aldrig rökt, är nykterist, aldrig varit överviktig, inget ärftligt i släkten, men har ändå högt. Läkaren förklarade att hon helt enkelt tillhörde den kategori som inte kan förklaras och hon får äta medicin livet ut.
 
Sv: Högt Blodtryck

Kan ju lägga till att jag har fått lägre tryck fast jag gått upp i vikt, MEN slutat på mitt stressiga jobb.
 
Sv: Högt Blodtryck

Jag är fet, har ett stressigt jobb och har i princip alltid gått på hormoner och mitt tryck håller sig ändå i den undre änden av skalan.

Jag tror att gener är en stor stel av hur blodtrycket mår.
 
Sv: Högt Blodtryck

<snip>

Jag tror att gener är en stor stel av hur blodtrycket mår.

Absolut! Tillsammans med andra faktorer. Jag har aldrig varit overviktig eller pa nagot satt i "risk zonen" for hogt blodtryck. Under en graviditet gick det upp ... och har aldrig riktigt velat ga ner igen.:meh:
 
Sv: Högt Blodtryck

Jag är fet, har ett stressigt jobb och har i princip alltid gått på hormoner och mitt tryck håller sig ändå i den undre änden av skalan.

Jag tror att gener är en stor stel av hur blodtrycket mår.

Ja det var vad läkaren sa också när han hörde vilken släkt jag hade:)
 
Sv: Högt Blodtryck

Hur ska man egentligen äta för att blodtrycket inte ska bli högt?

Så långt man nu kan påverka menar jag.
 
Sv: Högt Blodtryck

Vi är riktiga lågtryckare hela släkten/familjen. Ja jag tror också det finns en ärftlig faktor.

Min sambos föräldrar har alla slags problem med trycket. Min sambo är 40 och har fortfarande väldigt lågt. Hoppas han får fortsätta med det!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp