Högsta höjden på en sockerbit?

Gypsy_Vanner

Trådstartare
Som rubriken helt enkelt, hur högt är det på det högsta hålet på sockerbiten när den står upp som en rektangel? :)

MVH
 
Sv: Högsta höjden på en sockerbit?

Cavaletti2.jpg


Det finns ju lite olika varianter men dessa är 50 cm höga, om du lägger bommen högst upp blir höjden alltså strax över 50 cm.
 
Sv: Högsta höjden på en sockerbit?

Man behöver inte mer än en bom när man hoppar 100cm heller :p.
Men en markbom hjälper ju hästen att se avståndet och avsprångs punkt. Så beror på hur säker och erfaren häst man har.
 
Sv: Högsta höjden på en sockerbit?

Det är ju inte nödvändigt men om hästen (och/eller ryttaren) är oerfaren är det ju alltid bra att hjälpa till lite extra.

Edit: Buck, jag skriver tydligen alltid samma sak som dig nån minut efter :p
 
Sv: Högsta höjden på en sockerbit?

Oki då har jag en liten följdfråga, ska hoppa en häst på ca 170 cm som är erfaren (en 16 årig ridskolehäst)... jag själv är inte alls duktig på hoppning!! Tror ni att det är bra med en markbom ändå eller är det bara hjälp till hästen? och jag hade tänkt travhoppa, hur långt ifrån hindret tror ni att jag ska ha bommen?? :)
 
Sv: Högsta höjden på en sockerbit?

Vid travhoppning och kryss har jag ingen markbom. Alternativt en bom mitt under hindret. Vissa hästar kommer väldigt nära hindret i trav och har varit med om hästar som tagit markbommen som travbom, eller så fattar de galopp strax innan/ i språnget.

Är det markbom och travhoppning ska den vara helt inne vid hindret, i galopp är markbommen en eller 2 fot ute från hindret beroende på höjden.
 
Sv: Högsta höjden på en sockerbit?

Men när jag travhoppat på ridskolan har markbommen varit säkert 2 meter framför hindret? :s
 
Sv: Högsta höjden på en sockerbit?

Ja men då är det ingen markbom, då är det en travbom :p. Markbom är bara till för att visa marklinjen och visa hästen var den ska trampa av.
Mark = max 50cm. För högre hinder.
Galoppbom=2, 5-3m
Travbom= 1, 5- 2m
För stor häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Högsta höjden på en sockerbit?

För mig är åtminstone en markbom en bom som ligger strax framför/under hindret för att visa avsprångs punkt, och en hjälpbom ligger ngt meter ifrån för att hjälpa till med takt och galoppsprång.
 
Sv: Högsta höjden på en sockerbit?

Men, har du tänkt hoppa själv? Du skriver att du inte är van att hoppa, och du har inte koll på hur du ska ställa upp hindret. Är det inte bättre att göra det för tränare först?
Oavsett om det är 50 cm eller en bana på 150 cm, gör man något för första gången brukar man ha någon erfaren med sig som stöd så att inget går snett och för att man ska lära sig att göra rätt från början. Sen när man har hyfsad koll kan man träna själv.
 
Sv: Högsta höjden på en sockerbit?

Som rubriken helt enkelt, hur högt är det på det högsta hålet på sockerbiten när den står upp som en rektangel? :)

MVH


Nu fick jag mycket huvudbry. Försökte klura ut var hålet satt på en sockerbit, innan jag förstod vilken sorts sockerbit du menade...:D
 
Sv: Högsta höjden på en sockerbit?

Jag har mätt höjden på dessa sockerbitar när den står upprätt och när bommen ligger på så är det ca 70 cm högt :)
(googlade på bilden)

 

Liknande trådar

Samhälle Jag har nog levt under en sten men insåg nyss att min åldersgrupp ska få höjd pensionsålder till 69år… sonens åldersgrupp minst 71år…...
14 15 16
Svar
308
· Visningar
12 797
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 733
Senast: Tora
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
607
Senast: Seaside
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp