Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Någon här som har koll på vilken matte man har mest nytta av till högskoleprovet?
Matte 1a, 1b elller 1c? Tycker att det är lite förvirrande att de har delat in matematik 1 i tre olika delar![]()
Någon här som har koll på vilken matte man har mest nytta av till högskoleprovet?
Matte 1a, 1b elller 1c? Tycker att det är lite förvirrande att de har delat in matematik 1 i tre olika delar![]()
Fast det håller jag inte riktigt med om att hp matte skulle vara lättare än matte 1.A, B eller C anger bara för vilket program de är tänkta för, A är för yrkes, B för typ sam och ek, C för teknik och natur. Det spelar dock ingen roll vilken av det man läst, den mesta matten på HP är års. 9 nivå eller enklare ändå.
Menar du matte 4 ?Jag hade läst matte D (näst högsta) när jag gjorde HP, och fick ändå sämst resultat på den delen. Jag tänker göra om provet till hösten, och då kommer jag att plugga matte inriktad mot HP. Frågorna på HP är annorlunda än de man typiskt får på matteprov eftersom de är flervals och lite knepigt skrivna.
Det beror på vad du vill läsa på uni. Vill du läsa teknik/natur måste du välja C. A bör man inte välja om man ska vidare på universitet, för om jag inte missminner mig finns den bara som 1A. Ta B om du inte ska läsa natur/teknik. Annars borde de på komvux kunna hjälpa dig med vägledning.Fast det håller jag inte riktigt med om att hp matte skulle vara lättare än matte 1.
Tycker de är krångligt att de delat in kursen i tre olika, tycker att baskunskaperna borde vara detsamma.
Men säg att jag vill läsa till matte på komvux.
Vilken kurs ska jag då välja. En som matchar programmet på uni jag vill läsa eller som stämmer överens med det gymnasieprogram jag gick en gång i tiden?
Det gick jättemycket bättre för mig också! Jo jag undrar också hur det blir med normeringen. Det var typ inget i matten som jag inte sett på hpakademins webbkurs sen innan (sen minns man ju inte allt)Var det några som skrev i lördags?Hur upplevde ni mattedelen? för min del gick det bättre denna gången, oroväckande bättre, så är där av lite rädd att normeringen kan bli liknande den stentuffa HT-14.
![]()
Nu är normeringen släppt. Det blev ett steg snällare på verbala och två steg svårare på kvant, i slutändan gav det för min del samma resultat som det hade gjort i höstas vilket jag är
väldigt glad överNu gäller det bara att man inte rättat fel, nådde mitt mål med ett poäng så inget får försvinna
![]()