Högre höjder, men hur snabbt?

Dressyr_flicka

Trådstartare
Har hoppat min femåring ett tag nu, hon hoppar ca 50 cm på rätt uppstående, har inte hoppat oxer uppsuttet än. Har hoppat över 1m på löshoppning, har hoppdiplom från kvaliteten i höstas.
Hur snabbt tycker ni jag ska stegra höjderna?
Tips på bra övningar med unghäst?
Är som namnet antyder inget fan av hoppning, men tror att hästen skulle passa till fälttävlan och vill därför försöka med det.
Har som litet mål att kunna tävla LC (hästen är D-ponny) i höst/vinter

Sv: Högre höjder, men hur snabbt?

om hon hoppar 50cm med lätthet sedan ett tag tillbaka kan du säkerligen höja.
det beror ju lite på individen hur snabbt man kan öka på höjderna.

min häst hoppade enstaka hinder på en meter som femåring, medans det finns de som regelbundet tävlar i den höjden på sina.

det märks ju ganska tydligt om hästen klarar av det eller inte. blir det upprepade rivningar och/eller vägringar är hästen uppenbarligen inte redo för den höjden än

Jag tävlade min häst förra året (när han var 5) i 1,20. Så du kan säkert höja lite, ta det bara lugnt så hästen hinner med.

Om du hade tänkt starta LC (90 cm i ditt fall) till vintern så är det väl dags att höja lite. Om hästen hoppar med lätthet 50 cm kan du höja på räcken runt 70 cm, sen kan du ju prova hoppa oxer, (väldigt smal & låg). Allt eftersom kan du höja upp mer & mer. Ta det försiktigt i början bara. Lycka till.

Ojsan! Jag menar LD inte LC.
Okej, ska se om jag ska höja lite nu då.
Hoppar i dressyrsadel så vi får väl se hur det går:D

Är nog ingen fara och höja lite. Sätt upp en jätte liten oxer kanske me kryss framtill så ponnyn får se hur de är att hoppa över ett dubbelhinder. Man brukar märka hur "klara" dem är i huvudet!!
Men hur du klarar av och hoppa i dressyrsadel förstår jag inte, blir de verkligen följsamma hopp då?? haha säger jag som har svårt och rida dressyr i en sådan sadel, går an när ja sitter i en vänns sadel som kostar 25000:- o är som en fotölj men hoppa hade jag aldrig vågat mig på =)

Hästarna brukar tycka att dte är lättare med oxer än räcke, det där med breddhinder sitter nog mest i huvudet hos ryttaren ;) . När min ungponny (C) var 5 red jag LB lokal och "LA" på klubb/träningstävling. Höjden var inga problem för honom. Det hänger ju på hästen, höj lite och se om det går bra, man brukar märka om de är redo!

Jo det sitter nog i mitt huvud eller.... Nej, det sitter nog i armmusklerna, är för lat för att ta fram två hinderstöd:D

Nja det går väl så där med följsamheten i språnget. har en allroundsadel också men den passar inte på hästen, så jag får helt enkelt försöka så got det går. Hoppas ha råd till en hoppsadel till sommaren.

Du kan nog höja hindrena en del,det brukar gå bra bara man är försiktig och ser till att det är kul och "på lek" hela tiden :D

Glöm inte att också bredda hindrena - dvs börja hoppa oxrar så du inte bara hoppar in din ponny på rättuppstående. Ett stigsprång är bra utbildningshinder då de bland annat är lättare och mer inbjudande för en häst att lära sig hoppa högre på än rättuppstående.

Sen är det också ofta så att om hästen hoppar bra och vägen till och från hindret är bra så brukar inte själva höjningen av hindret vara problemet egentligen.

Fortsätt också gärna med löshoppning då det är fantastiskt bra för hästen att stärka upp sig samt befästa sin taxeringsförmåga.

Och det bästa råd någon kan ge dig är att om du inte redan gör det -
ta hjälp av tränare så blir din ponnys grundutbildning ordentlig!

LYCKA TILL!!!

Det borde gå bra att börja höja lite, du får ju se hur det känns när du höjer:) Om det inte går bra kanske du får höja lite mindre åt gången.

Jag har en 6 årig d-ponny hemma och jag har inte änns haft han i ett år och jag hoppar L: D L:C på tävlingar.

En gång i veckan har jag "balansträning"
Jag sätter upp ca:10-15 hider på 50-60cm och det är en jätte bra övning till ung hästar i och med dem har så mycket bus och sprall i kroppen ( i alla fall min ;) )
hoppas jag hjälpte dig lite i alla fall

Men du glöm inte att du lånar ens annans liv så du måste arbeta tillsammans med hästen inte mot den. Vänta på kompisen :banana:

Har provat allroundsadeln igen och nu passar den:banana:

Har även hoppat oxer på 50cm och 70cm rättuppstående *stolt*:D

Liknande trådar

Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·
Hoppning Som många kanske redan vet har jag nyligen köpt en 6-åring e. Lansing, ue. Contender som har startat 140 hoppning, jag importerade den...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 650
L
Hoppning Hej alla glada (och sura för den delen också)! Jag har alltid tyckt att hoppning är läskigt och farligt. Jag har tyckt att det går för...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: trazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka