Högre behov efter klippning?

pinky

Trådstartare
Jag hade tänkt klippa Pinky till vintern (snart?), och funderar på om hon kan tänkas behöva mer energi, trots att hon kommer att vara täckad dygnet runt?

Hon kommer inte att helklippas, det kommer att bli någon variant där jag åtminstone sparar pälsen över ryggen. Täckena kommer att bytas efter temperatur, både ute och inne.

Hon är varmblod, 16 år och väger ca 420-450 kg. Har legat på ca 70 MJ (Smrp/MJ= 6,5-7) tidigare vintrar när hon inte varit klippt. (Men med björnpäls istället...)

Hur funkar en "normalhäst"? Räcker det med täcke eller går det åt mer foder? Hur gör ni som klipper era hästar?

Sv: Högre behov efter klippning?

Jag ändrar just ingenting, eftersom hon får ha täcke istället för pälsen... Men man ser ju om det verkar behövas också. Min får mycket hö ute i hagen att tugga på också. Är inte täckad inne.

Sv: Högre behov efter klippning?

Jag har en bok hemma ("Om din häst blir sjuk" av Colin J. Vogel) och i den står detta om klippning:

En klippt häst fryser mycket lättare än en häst som har kvar sin päls. Den behöver mer energi, det vill säga större mängd foder, även om den har täcke på sig både utom- och inomhus.

Liknande trådar

Hästvård Har hamnat i en lite knivig situation :( Vår islandshäst har (förstås) en rejält tjock och isolerande vinterpäls för tillfället, utom...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: drysno
·
Hästvård Har äntligen fått ut min häst på lösdrift vilket både han och jag trivs jättebra med :) Vid ridning svettas han mycket på hals, bringa...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 295
Senast: bigganl
·
J
Hästvård Har sett att de fanns någon liknande tråd men hittar den inte nu, och hoppas denna kommer på rätt plats, men iaf. dedär med att klippa...
2
Svar
20
· Visningar
3 102
Senast: jessicajosefsson
·
Hästvård Om tråden ligger fel, får moderator gärna flytta den rätt...:laugh: Har lite funderingar över klippning av mina hästar. Klippte...
Svar
4
· Visningar
942
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama