Högergalopp och låst bog

oxer

Trådstartare
Jag rider en lite smått omusklad storhäst som gärna inte vill ta högergaloppen! I början av ridpasset tar han även kortare steg med högerfram, så han är aningens låst i bogen.

Har ni några bra förslag på ridövningar och träningstips till oss så tas de tacksamt emot :p

Sv: Högergalopp och låst bog

Jag tycker det helt ofelbart låter som du behöver kolla upp hästen. tar den kortare steg och är låst i bogen är det inget du fixar till med mera ridning eller arbete, det behöver ses över och åtgärdas för att du inte ska få ytterligare problem med ev. skador som påföljd för att hästen försöker utföra saker när kroppen hindrar den. Börja med en veterinär koll och kan skador uteslultas så går du vidare med en equiterapeut som är godkänd och kan rätta till ev. låsningar.

Sv: Högergalopp och låst bog

Hästen jag rider är fem år och "sent tagen", vi har kommit en bra bit på vägen med olika tränare osv. Han har alltid varit svagare i höger, men inte låst på det sättet du beskriver. För att stärka galoppen har jag varit ute och galopperat mycket på rakt spår, tempoväxlingar, mycket gymnastikhoppning och även tränat mycket galoppfattningar. Men kom ihåg, haka inte upp dig för mycket på den sidan som är "sämre", glöm inte bort den andra sidan!

Men om han nu är låst som du beskriver så tycker jag som han/hon innan, kolla upp hästen ! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 257
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 930
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 761
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar