Högerböjd häst

U

Uberbitch

Hej alla. Skulle behöva lite tips och råd från er kloka bukefalister ang min vallack.

Har inte haft honom så värst länge och han är ganska outbildad/omusklad. Har märkt att så fort det blir minsta lilla jobbigt för honom så ställer han sig åt höger. I galoppen gör han det värst av allt.

Skulle behöva tips på att få han rakriktad när man rider framåt och inte en häst som nästan går på 2 spår för att han blir så högerställd.
Har kört fast lite i min tankeverksamhet om hur jag ska gå vidare så all hjälp mottages tacksamt.

Mvh M

Sv: Högerböjd häst

Detta har behandlats i tidigare trådar, men hästen behöver ridas lika mycket ställd åt båda håll. Börja i lägre gångarter och kör det ett tag (1 månad? - beror på hur oliksidig) innan du börjar galoppera. Hästar är i stort sett alltid oliksidiga, precis som vi. Har du otur så har ni (både du och hästen) "samma" svaga sida.

har samma problem, fast min häst vill vänster.
har haft hästen i två år och arbetat medvetet med detta en hel del.
tänderna är regelbundet kollade, lika så muskulatur etc. finns det fysiska fel sitter dom väääldigt djupt in...
hästen är alltid rak i kroppen och spårar, men ställer gärna lite till vänster, släpper bettet på vänster sida och biter tag lite i höger sida.
estetiskt stör det mig inte, skulle inte få för mig att tävl dressyr(hoppmänniska:)), men man undrar ju vad detta beror på...:confused:

Har du kollat om du själv är rak? När jag hade varit hos kiropraktorn när jag hade min gamla kuse, så gick hon snett, när jag blev rak... Eftersom jag hade varit sned så "belastade" jag omedvetet den ena sidan mer. När jag sedan blev rak så fortsatte jag att belasta den sidan mer, vilket resulterade i att hästen då gick snett. Det gick över efter ett tag, så man ska inte vara orolig för att gå till kiro med sig själv också.

Håller på att rakrikta min hingst som nu är igångsatt efter en kraftig muskelbristning i bogen. Han gjorde som din valack, böjde sig för att komma undan när det blev jobbigt. Här är några tips du kan kolla:
1. Är hästen hel och frisk? Gör den samma sak när du longerar etc är det förmodligen skaderelaterat.
2. Är sadeln rak eller hamnar den snett på din häst? Behöver den stoppas om? Bytas? Beter sig inte hästen likadant utan sadel kan sadeln vara boven i dramat.
3. Sitter du rakt själv när du rider? Be en instruktör kolla så din sits och dina hjälper inte påverkar hästen att gå snett. Det är en vanlig orsak till att hästarna blir sneda, då sitter vi sadeln sned och sen hamnar man i en ond cirkel...
4. Är hästen i övrigt stark och i bra kondition? Ut i skogen annars, ställ inte för stora krav annat än att den går i den gångart och det tempo som du sagt, är rak på rakt spår, jobbar i låg form med välvd rygg. Rid noggranna serpentiner mellan träden, lägg volter här och var åt båda hållen men förböj inte.
5. RAKRIKTAR du hästen mellan varje övning? Många ryttare glömmer vikten av att kunna rida rakt fram med hästen liksidig. Man följer spåret och tror att hästen är rak fast den oftast ställer eller böjer sig åt nåt håll.
6. Om ovanstående är okej, jobba mycket med att variera böjning och rakriktning. Jag rider mycket öppna och sluta åt båda håll med rakställning mellan varje, skänkelvikning åt båda hållen osv. Börja i skritt tills hästen blir bättre och tills ni behärskar övningarna. Öka kraven på samling efterhand som hästen är lösgjord. Var noga med att den släpper och jobbar rätt, be någon hjälpa dig tills du får kläm på det om du är osäker.
7. Stretcha och massera din häst.
8. Var envis, jobba långsiktigt och ha tålamod! / Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

givet att jag är sne, det är ju alla! :angel:
jag är dock faktiskt ganska så medveten om denna snedhet och kompenserar den så gått det går, rider en himla massa (6-8 hästar om dan) och det är bara denna häst det har märkts såhär tydligt på, de andra jag rider borde väl oxå blivit mer påverkade om det sitter enbart hos mig?
tycker oxå att de hästar som är snea brukar vara det åt andra hållet, dvs böjer sig till höger, som TS häst?
min vänstersnea häst verkar dessutom bara vara sne från nacken och framåt- den är helt jämt musklad och utför de allra flesta rörelser lika bra åt båda håll....
:confused:

Hm...vad jag menar är inte att man är sned p g a att man är höger eller vänsterhänt eller så, utan att man faktiskt är sned i ryggraden. Det är mycket vanligare än man tror.

Jag har precis samma problem,hon knäpper av åt höger och är superstel i vänstersidan istället.

I mitt fall hänger det här mycket på att hon skjuter ut vänsterbogen, så jag fokuserar mer på att få in den än att försöka rakställa. När hon väl har fått in bogen så blir hon mer rak och balanserad automatiskt...:)

ja, självklart, det är den sneheten jag oxå pratar om. plus snemusklad. mockning, sopning etc bygger ju väldigt snett. märker tom det när jag joggar!(kroppen "drar" åt ett håll) så tyvärr är nog vi hästfolk extra snea...

det jag undrar är attd enna häst jag frågade om är faktiskt sne åt motsatt håll vad de flesta brukar vara, och det sitter framförallt i nacken, tycker det är skumt.
efterssom de flesta människor är högerhänta blir nog de flesta hästar "högersnea" då de från ruta ett ridits med en känsligare och rörligare högerhand och en stummare och starkare vänsterhand?
synpunkter?

Jag rider hästen lika sitter inte och tragglar bara för att han har en värre sida.
Däremot så måste jag ju rakrikta hästen kan ju inte rida på böjt spår hela tiden och det är just detta som är svårt.

1. Är hästen hel och frisk? Gör den samma sak när du longerar etc är det förmodligen skaderelaterat.
Ja hästen är hel och frisk

2. Är sadeln rak eller hamnar den snett på din häst? Behöver den stoppas om? Bytas? Beter sig inte hästen likadant utan sadel kan sadeln vara boven i dramat.
Sadfeln ligger rakt och har en kanonbra passform. Ligger still och inte ett hårstrå ligger fel när man tar av den

3. Sitter du rakt själv när du rider? Be en instruktör kolla så din sits och dina hjälper inte påverkar hästen att gå snett. Det är en vanlig orsak till att hästarna blir sneda, då sitter vi sadeln sned och sen hamnar man i en ond cirkel...
Ja jag sitter själv rakt (iallafall enligt mina tränare genom åren ;)

4. Är hästen i övrigt stark och i bra kondition? Ut i skogen annars, ställ inte för stora krav annat än att den går i den gångart och det tempo som du sagt, är rak på rakt spår, jobbar i låg form med välvd rygg. Rid noggranna serpentiner mellan träden, lägg volter här och var åt båda hållen men förböj inte.
Han är relativt omusklad då han inte gjort så mycket i sitt liv. Har dock inte så jättehöga krav mer än en låg form och tänka framåt

5. RAKRIKTAR du hästen mellan varje övning? Många ryttare glömmer vikten av att kunna rida rakt fram med hästen liksidig. Man följer spåret och tror att hästen är rak fast den oftast ställer eller böjer sig åt nåt håll.
Rider alltid innanför spåret just för att inte ha några sidor att luta sig emot. Och tänker kanske lite för mkt rakt ibland. Kan bli dröjande för länge kvar på fyrkanten just för att rakställa istället för att böja på t ex volt. Mer för stora serpentiner eller tänker jag helt fel nu? :crazy:

6. Om ovanstående är okej, jobba mycket med att variera böjning och rakriktning. Jag rider mycket öppna och sluta åt båda håll med rakställning mellan varje, skänkelvikning åt båda hållen osv. Börja i skritt tills hästen blir bättre och tills ni behärskar övningarna. Öka kraven på samling efterhand som hästen är lösgjord. Var noga med att den släpper och jobbar rätt, be någon hjälpa dig tills du får kläm på det om du är osäker.

Skritt och trav fungerar men det är i galoppen som han högerställer dig rejält. Även ute i skog och mark märker man att han gärna blir lite bananformad. Dock inte lika mkt som på banan. Har precis börjat flytta lite lätt för hjälper lite öppna lite skänkelvikning.

7. Stretcha och massera din häst.
Japp det görs. Har bara haft ute en massör men denne hittade inga direkta spänningar/stelheter att anmärka på. Tyckrte hästen var väldigt jämnt musklad hittils men behöver som sagt mkt mer muskler. Strechar efter lite hårdare pass inte efetr varje gång

8. Var envis, jobba långsiktigt och ha tålamod! / Lycka till!
Jobbar långsikigt och envist gör jag fast det där med tålampodet börjar tryta :P Vill liksom ha reda på vad man gör för fel NU :D
Ska åka och testa en ny tränare i veckan se om denna har ngt tips att ge mig angående detta

Tack alla för era svar och hjälp. :bow:

Skritt och trav fungerar men det är i galoppen som han högerställer dig rejält. Även ute i skog och mark märker man att han gärna blir lite bananformad. Dock inte lika mkt som på banan.
Om det är mest i galopp kanske det beror på att den inte orkar riktigt?
Får den galoppera framåt eller försöker du bromsa ner tempot för mycket? Den kanske helt enkelt inte orkar bära sej och löser det genom att bli sned. Prova att låta den arbeta mera framåt i galoppen men se till att du är i balans själv så att du inte bromsar eller trycker fram den för mycket.

Låter som att du kämpar efter konstens alla regler och det är segt när det trots det inte känns som det går framåt. Men kämpa på, rätt som det är så släpper det och blir bara bättre. Och du, när tålamodet börjar tryta - lämna hästen och banka på nån odräglig kille eller en höbal eller nåt :idea: :angel: :angel: Låt det bara inte gå ut över hästen...

Stora serpentiner är jättebra, då måste hästen böja och rakrikta i båda sidor. Rids de väl övervägt och noggrannt gör de stor nytta. Åttvolter i olika storlekar är också kanon enligt samma kriterier. Då kan du dessutom passa på att driva den "långsamma" sidan (som han normalt vill ha som innersida i böjningen) lite extra så han lär sig tänja ut och ta i med den. Fungerar åttvolt i skritt och trav med rättställd och inte förböjd häst kan du lägga in galoppfattningar på olika ställen längs åttan. Galoppera bara några steg, bryt av. Gör många fattningar utspritt på ridpasset men galoppera inte långt om han böjer sig. Passa på att fatta galopp när han känns någorlunda rak och mjuk men bara några steg tills han orkar bättre. Det verkar som att han inte orkar samla och bära sig tillräckligt i galopparbete ännu. Att rida övningar som sluta in i galoppfattning kan också fungera för att få lite bärighet in i fattningen.

Ute kan han väl få ta ett race emellanåt lite mer kravlöst, man kan ju inte traggla runt runt hela livet. Och en frisk galopp framåt i lite friare form kan ju pigga upp och stärka både ryttare och häst. Gärna i lite uppförsbacke så han får ta i lite extra. Kämpa på, i slutänden brukar det vara värt det...

har samma problem, fast min häst vill vänster.
har haft hästen i två år och arbetat medvetet med detta en hel del.
tänderna är regelbundet kollade, lika så muskulatur etc. finns det fysiska fel sitter dom väääldigt djupt in...
hästen är alltid rak i kroppen och spårar, men ställer gärna lite till vänster, släpper bettet på vänster sida och biter tag lite i höger sida.
estetiskt stör det mig inte, skulle inte få för mig att tävl dressyr(hoppmänniska:)), men man undrar ju vad detta beror på...:confused:
Även om du hopptävlar så är det väl viktigt med dressyr och att hästen är "jämn"? Är också hoppryttare men tränar mer dressyr än hopp. Min häst och jag har svårt för samma sida, vänster, och vi gör allt för att lyckas jobba bort det just nu..

Vi är ofta ute o skog och mark just för att få variation och är det något min häst är bra på så är det at få rejsa loss lite av och till :rofl: Fast även där kan man känna av bananformen lite.

Han har blivit lite starkare i galoppen. Det kommer men det går långsamt och med det så kommer rakställningen.

Är rädd för att man ska stirra sig blind på just det här problemet och glömma allt annat. Vilket inte är ok *s*

Tack alla för era råd och tips. Det har varit till stor hjälp :D

Kul att det börjar lossna lite, kämpa på! När han blir starkare kan du jobba med att böja åt höger - rakställa -böja åt vänster - rakställa osv ett visst antal galoppsprång. Mycket slutor rakt fram, på volt och på diagonalen så blir han starkare i bakdelen. Jag jobbar en gång lätta sidan, 2 ggr i den svåra i varje övning.

Fick lära mig en ny ganska svår sak idag som du kan också kan prova. Skänkelvikning på diagonalen över kavalettibommar (inte upphöjda utan liggande på marken). Då måste hästen trampa bättre omlott och in under sig. Viktigt att hästen inte är förböjd samt att man är noga med att driva växelvis med t.ex sidförande högerskänkel, framåtdrivande vänsterskänkel i takt med att hästen kliver över bommarna. Den får inte bara "ramla iväg åt sidan" utan ska ridas markerat ett åt sidan, ett fram eller hur jag ska förklara. Lite klurigt innan man fick till det men mkt effektivt.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 759
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 334
Hästvård Nu prövar jag att få lite kloka tankar från er andra! Vi har en riktig toppenponny som vi köpte för fyra år sedan och som dottern har...
2
Svar
27
· Visningar
4 457
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar