höger/vänster galopp?

W

waterlilly

Nu har jag använt bukefalos eminenta sökfunktion tills ögonen går i kors men jag kan inte hitta ett svar på min frågor så då får jag väll starta en tråd då :smirk:

Jag har ett vagt minne av att jag läst någonstans här i forumet att galoppörerna i ett löp byter galopp i svängarna stämmer det eller har jag drömt:confused:

Jag funderar oxå på om dom alltid galopperar i samma varv? (på travet tex värmer dom upp i ena varvet och tävlar i andra)

Och låter man hästen alltid gå i en galopp, eller får hästen galoppera i den galoppen den har lättast för (tex är hästen 'högerfotad' så tar den högergalopp)?

Att jag undrar beror på att jag provred en fd galoppör som var som att sitta på en planka i ena varvet.
/Waterlilly i hästletar tagen :D

Sv: höger/vänster galopp?

waterlilly skrev:
Nu har jag använt bukefalos eminenta sökfunktion tills ögonen går i kors men jag kan inte hitta ett svar på min frågor så då får jag väll starta en tråd då :smirk:
Jag har ett vagt minne av att jag läst någonstans här i forumet att galoppörerna i ett löp byter galopp i svängarna stämmer det eller har jag drömt:confused:
I sverige, där vi har vänstervarv, går hästerna på vänsterbenet genom kurvorna och på högerbenet på långsidorna. De bytaer alltså mycket riktigt galopp, men inte i kurvorna utan i ingången och i utgången.

waterlilly skrev:
Jag funderar oxå på om dom alltid galopperar i samma varv? (på travet tex värmer dom upp i ena varvet och tävlar i andra)
I Sverige tävlar vi i vänstervarv liksom i Norge. Danmark tävlar däremot i högervarv, vilket då gör att hästarna går i högergalopp i svängen och vänster på långsidorna… Det tävlas alltså i olika var beroende på i vilket land och på vilken bana du befinner dig. Det finns även rakbanor och vinklade banor. Hinderloppen går ofta kringelkrokigt.. =)

waterlilly skrev:
Och låter man hästen alltid gå i en galopp, eller får hästen galoppera i den galoppen den har lättast för (tex är hästen 'högerfotad' så tar den högergalopp)?
Många häster har en favoritgalopp, men de tränas att byta galopp för att de skall spara så mycket krafter som möjligt

waterlilly skrev:
Att jag undrar beror på att jag provred en fd galoppör som var som att sitta på en planka i ena varvet.
/Waterlilly i hästletar tagen :D
Inte ovanligt, trotts att de byter galopp så tränas många bara i ena varvet. I Malmö byter de varv på träningsbanan varannan dag, men tävlingsbanan är alltid i samma varv liksom Täbys (vänster). Många tränare tränar bara på tävlingsbanan och då blir hästarna som de blir, tyvärr…

Det opimala för en galopphäst här är att gå på högerben på långsidorna av banan och vänster runt svängarna då det blir lika mycket i båda galopperna, naturligtvis är det skonsammast och lättast att gå i rätt galopp i kurvan och på raksträckan spelar det ingen roll.

Det tävlas i båda varven men då på olika banor! I skandinavien är det bara Köpenhamns Galoppbana som tävlar i högervarv (de danska provinsbanorna är jag inte säker på). I Europa är det väldigt vanligt att tävla i högervarv, det beror naturligtvis på hur banan är byggd.

Om man ser till hästar tränade på Täby så har vi möjlighet att tre dagar i veckan rida i högervarv på flisbanan. Men det blir mer träning i vänstervarv så de flesta galoppörerna är lite svagare i högerbak och lite "snett" musklade. Att den hästen du provred var oliksidig kan bero på att alla träningsryttarna inte är speciellt "dressyrinriktade". Det är inte så lätt att rida loss hästarna när man rider uteslutande på dt-banan och i en stor grupp, då blir det mer fokus på att hästarna uppför sig som galoppörer och går att reglera tempot på.

Jag själv föröker lägga mkt tid på att rida min hästar liksidiga och rider mkt dressyr på dem. Men jag behöver inte rätta mig efter någon annan utan kan sätta mig och rida på en volt tills jag är nöjd!

Hoppas att du hittar någon fin häst! Det brukar gå fort att rida till dem som är lite styva om man är hyfsat ridkunning.

Här sitter jag och knåpar ihop ett långt svar å så gör du likadant!

Annika Källse skrev:
Här sitter jag och knåpar ihop ett långt svar å så gör du likadant!

Mooohhhahahhaah! :devil:

Har inget bättre för mig!
Undviker ju att läsa min hemska uppsats inför förhöret i morgon...

tack för ditt utömmande svar!
Nu förstår jag lite bättre.
Jag vill ju veta så mkt som möjligt så jag kan förstå hästen så bra som möjligt.

Han har stått på jägersro, så då kanske han har fått galoppera lite i båda varven ;)

/Waterlilly

tack för ditt utömmande svar, det blev ju bra med 2 långa svar, inte en chans att missuppfatta då :D

Eftersom han har gått löp förväntade jag mig ju inte en dressyrhäst, men skillnaden var så tydlig att jag började skratta.

Intressant det du sa med "svagare" h.bak ben.
Jag red ett fullblod i England som jag tror aldrig startat men amtörjockey wannabee ägaren kan ha tränat henne för löp trots det. Iallafall jag tränade dressyr med henne och hon släpade höger bak ben.

Skönt oxå att höra att de brukar mjuka upp relativt fort.
Han har varit ridhäst i 6månader men jag vet ju inte hur ägaren som har honom nu jobbat för att mjuka upp honom.

/Waterlilly

Ninniw skrev:
Undviker ju att läsa min hemska uppsats inför förhöret i morgon...

Haha en till alltså, det är läskigt lätt att hamna på bukefalos när man borde plugga, jag försvarav mig med att jag iallafall har utkastet till uppsatsen bredvid datorn :angel:

Lycka till med förhöret imorgon :)
/Waterlilly

Liknande trådar

Körning Jag söker lite input och tips! Har en shetlandsponny som är 4 år i år och vi har precis börjat jobba med galoppen både i töm och...
Svar
5
· Visningar
1 572
Senast: Morrhoppa
·
S
Träning Hästen född - 02 har problem med högergalopp. Vill knappt fatta den, galopperar bara ngt steg om de ens är galopp, fick till något rent...
2
Svar
26
· Visningar
2 157
Senast: smultronglass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Klara sig utan bil
  • Nyårstråden
  • Vad gör vi? Del CCVII