Höger galopp!

V

V_Lyster_V

Kära bukefolk!

Nu behöver jag precis alla råd och tips och funderingar som ni har.

Min pålle tar inte höger galopp.
Jag har försökt allt. De enda gångerna han tar höger galopp är när jag longerar honom. Så jag tränade en del longering för att han skulle bygga den galoppen lite. Men inget funkar. Tränaren har sagt små volter med fel galopp så att han känner hur tungt det är med fel. Men inte heller det hjälper.
Jag har fattat galopp och saktat ner igen så fort det är fel och hållt på så länge men inte heller det.
Men, detta lilla men, när vi hoppar så tar han rätt galopp IBLAND men väldigt sällan efter ett hinder.
Jag bytte stigläder ifall det var jag som satt snett, men de hjälpte inte. Jag har även frågat många om jag sitter snett när jag rider men inte det heller.

Har hållt på nu ett väldigt bra tag ca 2 år faktiskt.
Kan säga med att i höger varv där han inte kan ta galoppen går han jättefint i form och trampar riktigt under sig, men i vänster varv där han kan galoppen är han svår att få honom till att "arbeta" och trampa under sig.
Är det jag som gör fel? Är det sadlen?
Vill ha alla slags åsikter som ni kommer på.

Sv: Höger galopp!

Det kanske vanligaste är väl att hästen är sned, kanske fysiska anledningar (låsningar/problem med SI-leden t ex) som först behöver behandlas bort. Ridmässigt kan man underlätta för hästen genom att låta den fatta i det läge den känner att det GÅR för de flesta hästar kan galoppera (med reservation för kvalitén..) om de får göra det på "sitt" sätt.
Jag kanske inte borde säga så mycket om galoppen i nuläget eftersom jag själv inte ens lärt travarn galoppfattningar än, men det är ett aktuellt och intressant ämne för mig eftersom vi jobbar mot den uppsuttna galoppen! :) En sak jag observerat på egna kusen är att den skjuter ordentligt med vänsterbak, gärna går med högerbogen innanför spåret och huvudet lite vridet utåt i högervarvet för att kompensera. Vid ridning i skritt och trav har vi övat så mycket på den biten och jag har fler verktyg att komma med så det märks inte lika tydligt som vid löslongeringen- MEN när jag eller hästen börjar tänka galopp så vrider sig hela hästen som för att förbereda sig! :p
Om det är den typen av snedhet (de kan ju vara ojämna på olika sätt, av olika anledningar och åt olika håll) så kan jag tänka mig att en galoppfattning à la western skulle fungera. Att man böjer och ställer lite utåt för att få innerbogen fri och därefter kicka till med ytterskänkeln som en övertydlig galoppsignal. Även att man börjar be om fattningen i ett hörn eller slutet av en volt för att trigga till rätt galopp.

Men som sagt - värt att kolla upp fysiken på hästen/hur sadeln passar/sin egen fysik om det är extremt svårt, dvs att man tycker man testat allt men hästen ändå inte vill galoppera i högervarvet. Bara frustrerande att traggla på om man har något sånt emot sig.

Har du provat att snedställa hästen jättemycket åt höger så det vänstra benet "sticker ut", så att den inte har något val än att ta det benet först pga att det andra är nästintill låst. När den väl tar vänstergalopp, så får den jättemycket beröm och sen ta ner efter en liten stund och sen hålla på så.

Jag hade problem med min häst för ett tag sen. Han ville inte ta höger galopp, så jag red på en grusväg gärna där det svängde lite höger och så ställde jag honom jättemycket vänster och gav TYDLIG galoppskänkel för höger galopp. Tillslut funka detta bra.

Vet inte om du kanske provat detta, men det funka iallafall för mig.

Lycka till!

Jag har haft han på en otroligt snäv volt och fattat galopp där men inte heller det verkar funka. Haft han väldigt mkt för ställd för att testa men icke då. Red western mycket innan så har även provat den stilen men nää.
Det är precis som att det är lättare för han att ta vänster galopp.
Det är inget fysiskt fel på han alls.
Kanske det är jag?! Men det går hur bra som helst om jag rider andra hästar.
Ni andra 50 som läst, har inte ni något tips?

Sitta på honom när nån longerar kusen? Känn efter hur han bär sig åt?

Han borde ju kunna lyfta och galoppera i höger varv eftersom han gjort det i longeringen.

Sen rekommenderar jag hästmassör! Ha en massör att knöla på hästen x antal gånger så kanske det släpper... :laugh:

Har någon annan ridit honom? Finns det ingen duktig ryttare som kan rida honom och kanske luska ut problemet?

När du longerar honom, använder du något röstkommando? Du skulle ju kunna prova lära in kommandon för höger och vänster galopp. Var gång han fattar höger galopp så berömmer du och säger "höööööger" ett antal gånger och låter honom bryta av (som belöning). Sedan när han fattat vinken och kan det bra från marken så kan du prova när du sitter upp, skänkla på och säga "hööööger" så kommer han att koppla det tillslut.
Det kräver träning, träning och åter träning men det är nog ett ganska bra sätt att gå tillväga när de andra inte fungerar.

Ok, så DU är kunnig nog inom hästars fysik att säga att hästen är 100% fräsch och inte har någon enda låsning eller försämrad rörlighet? Eller är den kollad av en massa olika personer inom olika inriktningar inom kort tid? Utveckla!

Vill du bara ha dom svar du gillar eller hur tänker du när du totaldissar den vanligaste orsaken? :crazy:

Totola: Jag totaldissar ingenting här. Men han är kollad av olika personer i 5 år för så länge har jag haft han och jag tycker det är viktigt att han kollas.
Bara för att man svarar lite kort på det du skrev så totaldissar jag allt?
Om jag hade dissat olika svar jag fått hade jag väl inte för tusan lagt in tråden och bett om hjälp från er alla eller hur?
Jag bara svarade att det inte är något fysiskt fel på han.
Men ialf jag fattar alltid galopp i hörnen eller på volter för att de ska kunna underlätta men inte heller de funkar.

Belethien: jag använder bara rösten när jag longerar men inte höger utan bara galopp. Ska göra så som du skrev och lära han höger galopp när det ska vara höger.

Kaffikakk: När jag sitter på han vid longering och han tar galoppen så går han mjukt in i den. Det är inget knöligt inspringande utan mjuk övergång till höger galopp. Min tränare har ridit han ett par gånger och när hon blir lite förbannad på han så går han in i rätt galopp.
Men jag vill inte att man ska behöva bli förbannad på han för att han ska ta rätt galopp. Jag vill ju att han ska göra det naturligt. Det är ju tungt för han när han har fel galopp.

Han är en fd ridskolehäst men det ska väl inte vara någon vidare anledning.

Tack för alla tips det är välbehövda.

*Hästen kan ha ont?
*Du sitter snett? - var själv hos kiropraktor i veckan för jag är sned i bäcknet
*Sadelbommen är knäckt?

Galoppera på volt med 1-2 bommar är bra träning för att få rätt galopp

Okej, för att förklara min reaktion: I min värld finns det i princip ingen levande varelse som är fysiskt perfekt, att det inte finns rum för förbättring. Tvärtom är det väldigt vanligt med snedheter/problem med käkled, SI-led m.m./spänningar/obalanser eller försämrad funktion i organ, osv. Hästarna är ju särskilt utsatta eftersom de inte kan säga till. En annan sak du inte svarat på är hur din fysik är? Värt att kolla upp.

Att hästen inte kan fatta ena galoppen känns som 80% risk att det beror på något fysiskt (hos hästen eller "yttre" påverkan t ex ryttare eller sadel) och 20% risk för felinlärning. Är det felinlärning kan det nog vara bra att gå tillbaka till grundinlärningen, galoppfattningar från marken. Om inget fysiskt ställer till det bör inte det bli något större problem så länge man gör jobbet grundligt precis som med en unghäst! :p

Min häst har haft svårt att ta vänster galoppen, den är mycket svagare och otaktig när han väl får till den.
Han ska kollas upp av kiropraktor om två veckor, jag är rätt säker på att hon hittar något.

Mitt tips är att kolla upp det. Lite snea är alla hästar men att inte vilja ta galoppen alls (nästan) är inte normalt.

Totola: Jag blir lite osäker med att du säger att det kanske är fel på min fysik därför att jag har fel på mina knän. Har alltid ont i dom. Men vågar inte kolla upp det för jag är rädd för en operation. Men kan de vara min knän som orsakar hans galopp? Det är mitt högra knä jag har mest problem med. Känns lite spooky nu - höger knä- höger galopp?!
Pållen är inte perfekt för han har otroligt känsliga hovar och ett humör som heter duga =). Men rygg och ben är jag noga med att kolla och där finns inga konstigheter.
USch nu blir jag nästan ledsen ifall det är mina knän. Vågar ju fan inte operera. Och det ligger i släkten det här med knäna.

Loppz: Jag har funderat mycket på om det är sadlen. Ska ta och kolla upp den riktigt ordentligt med en sadelmakare en gång till.
Bomträningen har jag inte tänkt på. Den ska jag med testa.

USch nu har jag ångest. Kanske ska gå till farbror doktor och kolla upp mej lite kanske.

Loppz: Jag har funderat mycket på om det är sadlen. Ska ta och kolla upp den riktigt ordentligt med en sadelmakare en gång till.
Bomträningen har jag inte tänkt på. Den ska jag med testa.

USch nu har jag ångest. Kanske ska gå till farbror doktor och kolla upp mej lite kanske.

Inte ska du ha ångest:laugh:
Tycker du är modig som skriver om ditt/ert problem!! Fast man riskerar att få halspulsådern avskuren här på buke:grin:

Men det är bra att kolla sadeln och dejsjälv så det kan uteslutas:laugh:

Att hästen inte kan fatta ena galoppen känns som 80% risk att det beror på något fysiskt (hos hästen eller "yttre" påverkan t ex ryttare eller sadel) och 20% risk för felinlärning.

Men om hästen under longering inte uppvisar några problem, och inte heller under longering under ryttare så känns det som att det ligger i utbildningen och inte något annat. TS säger att hon kollar hästen regelbundet (som jag uppfattat det) och hästen har inga fysiska problem.

Mitt råd; Skicka honom på skolning!

Han har kanske aldrig fattat höger galopp.

Behöver bara skolas helt enkelt.

JOO man kan behöva bli arg eller förbannad ibland, hellre en gång ordentligt än att galoppera runt runt runt i fel galopp och gång på gång kämpa med höger galoppfattning ( HUR tröttsamt är inte det för hästen?)

Han är kanske som ett rostigt gångjärn, man får "bryta" rejält i en början men sen lossnar det ;)

Kaffikakk: Det kan tålas att fundera på med skolning. Jag tror jag är för snäll mot han och han kanske utnyttjar det lite med.
Jag vill att vår ridstil ska vara samarbete tillsammans utan aggressationer. Har nog följt stilen "men vi försökte ialf" mer än "nää nu jävlar ska vi klara det".

Loppz: Halspulsådern? Har läst många trådar där de var rena galijonen. Därav har det tagit mig ett bra tag att samla mig mod att ens skriva en kommentar här på buke. =)

Hur fungerar det om du rider barbacka?
Min häst, som inte är speciellt mkt riden, iaf. inte "skolriden" förrän nu på senare tid har haft lite problem med höger galopp. Tränar mest på högergaloppen när jag rider för tränare då jag tycker det är lättare när någon kan komma med vettiga synpunkter. Men jag har nu upptäckt att rider jag barbacka tar hon lätt höger galopp. Hon har alltid gjort det vid longering och dyl. ska tilläggas.
Så jag funderar nu på om det antingen är sadeln om spökar eller jag. Jag sitter mycket sämre i sadel nämligen.:cool:
Så har du provat barbacka?

Kan hästen skänkelvikning? Isåfall skulle jag rida skänkelvikningar från ena långsidan till mitt på kortsidan och sedan fatta galopp i sväng mot samma långsida jag kom ifrån.

Typ så här:
gggggg
g0000g
0000l
000l
00l
0l
l
l
l
l

Man får börja med uppvärmningsövningar så att hästen är uppvärmd och lösgjord, och ev lite galopp så att hästen är med på noterna. Sedan skulle jag rida övningen i trav först några gånger så att hästen vet vad det går ut på, innan jag ber om galopp. Jag skulle troligtvis också lägga mig ett (par?) varv på stor volt i galopp efter varje gång och rulla på litegrann när det är rätt galopp, om det är fel är det bättre att bryta av och istället jobba hästen i korrekt böjning i trav, ev även jobba med att flytta fram- och bakdel på volten ett varv innan jag rider samma övning åt andra hållet. Jag skulle passa mig för att låta hästen trycka in innerbog i fattningen men inte fatta förrän hästen är loss från innertygeln i böjningen.

Jahaja, nu blev det konstigt när jag sparade så jag får lägga till nollor... Tänk bort nollorna så är strecken trav och g galopp...

Senast ändrad:

Kan hästen skänkelvikning? Isåfall skulle jag rida skänkelvikningar från ena långsidan till mitt på kortsidan och sedan fatta galopp i sväng mot samma långsida jag kom ifrån.

Typ så här:
gggggg
g0000g
0000l
000l
00l
0l
l
l
l
l

Man får börja med uppvärmningsövningar så att hästen är uppvärmd och lösgjord, och ev lite galopp så att hästen är med på noterna. Sedan skulle jag rida övningen i trav först några gånger så att hästen vet vad det går ut på, innan jag ber om galopp. Jag skulle troligtvis också lägga mig ett (par?) varv på stor volt i galopp efter varje gång och rulla på litegrann när det är rätt galopp, om det är fel är det bättre att bryta av och istället jobba hästen i korrekt böjning i trav, ev även jobba med att flytta fram- och bakdel på volten ett varv innan jag rider samma övning åt andra hållet. Jag skulle passa mig för att låta hästen trycka in innerbog i fattningen men inte fatta förrän hästen är loss från innertygeln i böjningen.

Jahaja, nu blev det konstigt när jag sparade så jag får lägga till nollor... Tänk bort nollorna så är strecken trav och g galopp...

Jag fattar inte ett dugg av din teckning:angel::confused::D:crazy:

Jag förstår inte riktigt din teckning heller. Eller kanske?! Men skänkelvikning kan han ialf;)

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka