Höger galopp!

Sv: Höger galopp!

Som sagt: tänk bort nollorna, där ska det vara tomt. Strecken är trav, start nedifrån och sedan skänkelvikning för vänster skänkel, sedan galopp vid g och vänstersväng, fortsätt i vänster varv i galopp. Utan nollor försvann själva skänkelvikningen så de är där bara som utfyllnad. Opedagogiskt nog blir det ju vänster galopp, men eftersom man kommer i vänster varv så blir det spegelvänt nästa varv, dvs skänkelvikning i trav från höger till vänster från andra långsidan, galopp vid g men med vändning åt höger denna gång, fortsätt i höger varv. Man behöver ju inte fortsätta längs spåret direkt utan jag skulle använda mig av stora volten innan jag fortsätter på spåret och bryter av till trav i god tid före nästa skänkelvikning.

För enklare förklaring, rid hela diagonalen (snett igenom) i skänkelvikning trav och fatta galopp i hörnet alt lite före för att få en mjukare linje och skippa den skarpa första svängen. Min beskrivning är eg samma, bara en kortare diagonal.

Senast ändrad:

Men om hästen under longering inte uppvisar några problem, och inte heller under longering under ryttare så känns det som att det ligger i utbildningen och inte något annat. TS säger att hon kollar hästen regelbundet (som jag uppfattat det) och hästen har inga fysiska problem.

Självklart kan TS häst vara en av dessa 20%, men man *vet* egentligen inte förrän med facit i hand eftersom det kan bero på så ohyggligt många saker att det är svårt att ens kolla upp allt. Givetvis är det också större risk att det beror på felinlärning/brist på inlärning och man fortfarande är under inridningsstadiet i utbildningen.

De problem vi får beror ju ofta på att vi inte sett problemen eller kan koppla händelser/detaljer, annars hade vi i regel inte sett något som ett mystiskt problem utan förstår själv anledningen eller kan förebygga det! :p

Min häst har svårt för hö galopp. Jag brukar då gå in i hö sluta för då får man in det yttre (vä)bakbenet som ska starta rörelsen/galpoppen.

Och sen så ser jag till att jag fattar galoppen i det ögonblick den sätter ner sitt ytterfram ben (från trav) i det läget har du det yttre bakbenet i rätt position för att kunna få till rätt galopp, jag tycker många gånger att det underlättar om man förstärker skänkel hjälpen med spöet på ytterbogen (alltså då ytterfram sätts ner i marken)

Jag provade Asa_S tips och gissa vad?! Det funkade. Han gick in i en fin gungande HÖGER galopp i FORM. Wiiii har aldrig varit så glad på pållen som idag. Och jag hade bestämt mig innan för att inte vara för snäll så han fick en klatsch på bogen. Min reaktion var liksom "Ehh....WIHOO" när han tog rätt galopp.
Men andra tips behöver jag med. =) Allt går att prova.

Det låter märkligt att det är SÅ svårt, jag tycker nog du ska kolla dej själv, sadel och framförallt hästen.

Ang tips, så att rida serpentiner och åttvolter och alltså vända över mycket, och då göra det för vikten i första hand, tills hästen känns lätt i handen coh jobbar bra åt båda håll. Därefter prova att fatta galopp men att vara noga med att du sitter rakt över och har kontroll på yttersidan och att hästen är rak. Rid gärna lite öppnatänk strax innan fattningen.

Ett annat sätt är att först i skritt rida en åttvolt och när du går i vä varv så att säga, led in bogen en aning i öppnatänk, i högervarvet peta in baken något. Ställ om mitt i "korsningen" dvs då du byter om volten. När det känns bra i skritt, gör samma i trav tills hästen känns följsam och mjuk och lätt följer dina hjälper.
Då kan du från "korsningen" när du ska över i höger varv mjukt flytta fram innerhöften samtidigt som du går in i det lilla öppnatänket du skulle ha åt höger. Var nog med att verkligen få in bogen en aning och att hålla om med skänklarna men gör inget "hastigt" som överrumplar hästen utan bara mjukt för fram höften och be om galopp. Krama gärna till lite i inner och lätta direkt så att den får utrymme att fatt höger galopp. Gör den det så låt den galoppera ett varv på stooor volt, bryt av och börja om så att du får flera bra fattningar. nöj dej och beröm mycket. Det ska gå lugnt och stilla till, inga överrumplande rörelser.

Det här sättet kräver tålamod och du ska inte bli ledsen om den inte fattar direkt utan bara lugnt fortsätta. Såna sätt är bättre än "tekniker" för det får inte bli en "grej" runt fattningarna åt höger.

Fattar den inte lugnt höger efter att du tränat tålmodigt flera gånger enligt ovan tror jag att hästen/sadeln/du ska kollas:idea:

Har provat lite av era tips igen och det verkar funkar. Visst det tar lite tid men till slut fatta han rätt galopp.
Såå har det varit mitt fel?

Hejsan ! Har länge haft problemet att min häst inte tog vänster galopp. Testade med det mesta. Gjorde en liten snäv sväng åt vänster samtidigt som jag höll på yttertygeln. Hästen fattade vänster galopp och kastade sedan av mej.. Då trodde jag att han var starkare i ena sidan elr stel elr nåt sånt så jag tog det lugnt ett tag så att han skulle få vila.
Började träna dressyr för tränare nu i höst och vi har jobbat väldigt mkt med att få balans i traven och bra takt och sånt. Sen började vi med galoppen och jag galopperade först bara höger men sen en dag testade vi vänster och det gick ! Tack vare all trav som vi jobbat med.
Nu har jag ingen aning om hur gammal din häst är elr hur länge ni har hållit på men det funkade för mej (: Lycka till !

Har nu lyckats få rätt galopp ganska ofta. Har mest koncentrerat oss på stora volten när han har rätt galopp.
Men mitt i allting byter han galopp. Men fattar den sen igen när jag bryter av och fattar om.
Kommer ta ett litet break från banan just nu och bara träna kondis och bygga muskler i skogen. Tror ni det är en bra ide att ta en break från dressyr och allt nu? Eller kommer det bara förstöra?

Han är en 17 år gammal fjording.
Utbildad LB/LB.
Fd ridskolehäst.-

Om han byter galopp från rätt till fel på volt skulle jag nog utgå ifrån att han har något i kroppen som gör det väldigt obekvämt att gå i höger galopp. Antingen är han sned bak så att bakbenen når olika långt fram vilket gör det svårt att galoppera i ena galoppen, eller så är han bara väldigt ojämnt musklad och då skulle jag jobba med travbommar för att länga/korta stegen på rakt spår samt bommar på svängt spår för att styra steglängden hårdare (inner benpar ska ju gå kortare väg än ytter). Detta jobb kräver en häst som är OK i kroppen så jag skulle börja med att kolla hästen.

Alternativet är förstås att hästen är utbildad till byten och byter för att du sitter om.

Förra ägaren som hade han gjorde byten med honom. Så han kan byten. Kan mycket väl vara så att jag sitter om faktiskt.
Det kommer en på söndag som ska kolla honom(igen), sadlen och hur jag sitter.
Kan mycket väl vara att han är ojämnt musklad också.

Jag såg att du börjar bli kvitt problemet nu, härligt!

Jag tänkte ändå kolla lite hur det går med trav i lättridning. Fungerar det perfekt i båda varven? Blir han väldigt obalanserad när du byter sittben? Min ena häst som har svårt med ena galoppen blir lite vinglig ibland när man har "fel" sittben. Detta även på raksträckor ute så vi behöver jobba mycket balans och jag ska packa mig iväg till någon som kan vrida rätt min kropp om det är det som är felet.

Det gör nog ingenting om du rider ut i skogen på mysturer ett tag. Du kan ju träna galopp där också, eller hur?

Traven fungerar allt bra med, ja allt funkar precis som det ska förutom höger galopp.
Men det är så skönt att äntligen få han till att fatta rätt.
Givetvis kan vi träna galopp ute i skogen med, har underbara skogsstigar som är perfekta plus stora fält som en vild rätt galopp passar utmärkt för:)

Ärligt talat så är han väldigt utbildad. Han har lärt mig så himla mycket.
Fast även man har en så pass duktig fjording får man ändå ta en massa skit överallt.

Självklart kan TS häst vara en av dessa 20%, men man *vet* egentligen inte förrän med facit i hand eftersom det kan bero på så ohyggligt många saker att det är svårt att ens kolla upp allt. Givetvis är det också större risk att det beror på felinlärning/brist på inlärning och man fortfarande är under inridningsstadiet i utbildningen.

De problem vi får beror ju ofta på att vi inte sett problemen eller kan koppla händelser/detaljer, annars hade vi i regel inte sett något som ett mystiskt problem utan förstår själv anledningen eller kan förebygga det! :p

Du inledde med att TS ska kolla upp sin häst, det tycks ju vara så att hon har en bra överblick över fysiken på hästen genom regelbundna kontroller. Kollar du verkligen allt med din(a) häst(ar)? Hästar behöver ju inte äns visa något under ridningen för att det ska finnas någon form utav fel/problem.
Tycker snarare det låter som ett kommunikationsproblem häst/ryttare emellan.
Finns det möjlighet så kanske den förra ryttaren kan komma och rida ett pass på filuren för att försöka klura ut problemet - ge tips och råd iform av en slags träning.
Tror inte så mycket på att släpa dit en massa "vet bäst" människor utan att ha en någorlunda grund att ställa sig på.

om hästen är ovillig att gå i höger galopp och sedan dessutom byter när den väl går höger tycker jag tyder på obehag i kroppen!

Vad är det för någon du tar ut som ska kolla på honom?

Jag rekommenderar starkt en kiropraktor! Bättre en gång för mycket än att traggla runt på problemet.

Du inledde med att TS ska kolla upp sin häst, det tycks ju vara så att hon har en bra överblick över fysiken på hästen genom regelbundna kontroller. Kollar du verkligen allt med din(a) häst(ar)? Hästar behöver ju inte äns visa något under ridningen för att det ska finnas någon form utav fel/problem.

Ja, det gör jag. För att jag ska veta vad jag har att utgå ifrån när jag rider.
Självklart försöker jag också se till att hästen trivs så bra som möjligt mentalt och får så bra skötsel/vård som möjligt, eftersom ALLT KAN påverka ridningen. Filosofin är; varför kämpa emot hästen/hästproppen om man kan ta bort orsaken till det? Eller åtminstone få en förståelse för hästens reaktioner.
Om hästarna inte visar något vid ridningen är det nog ofta (inte alltid) vi som inte vet hur det skulle ha känts om problemet inte funnits, på just den hästen. Att det kommit så gradvis så man vant sig vid det felaktiga och att kompensera för det.

Vid "problem" i ridningen:
1. Prova igen och förtydliga för hästen
2. Avbryta och istället kolla upp "runtomkring" vad som kan vara orsaken. T ex fysiken.
3. Om jag vet att det iaf inte är fysiskt, utrustningen är kollad, DÅ gör jag upp en plan för att lösa problemet träningsmässigt.

Självklart förutsätter jag inte att alla gör såhär.
Men jag tror det vore bättre för hästarna om iaf fler började kolla fysiken innan man säger "dum/ouppfostrad/olydig häst".
I det här fallet är det senare inte särskilt aktuellt utan i allmänhet.

jag tänkte uppdatera oss lite.
Pållen har nu fått ett break som kommer fortsätta fram till januari där vi bara tränar i skogen, är ute och går och tränar lite markövningar a la horsemanship.
Tänkte jag skulle testa lite dressyr i förrgår. Började som vanligt med att få han lösgjord, travade en stund och gjorde lite bakdelsvändningar. Jag funderade länge på om jag skulle ta en fight med galoppen eller lägga av när han gick så bra i traven och bara rida ut istället.
Men efter lite betänketid så fattade jag galopp i först det vänstra varvet där det inte är några problems alls.
Sen bytte jag varv och fattade om. Direkt in i höger galopp. Bröt inte av eller någonting. Blev därför lite djärv och tog snett igenom och gjorde byten.
Han var som en klocka.

Min häst har också mer eller mindre problem med att fatta höger galopp, vissa dagar går det som smort och hon fattar höger galopp direkt, men andra dagar nästintill vägrar hon. Då brukar jag rida henne i form i skritten, så att allt känns super i skritten, flytta henne för höger skänkel och sen direkt fatta galopp. Skulle det ändå bli fel så sakta av direkt och fortsätt flytta för skänkel. Med tanke på hur länge du har försökt antar jag att du provat detta barbacka och med en annan sadel, annars bör du prova det först.
Men fråga dig själv först om hästen har ont någonstans.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka