höger galopp

J

jooosan

jo har precis blivit medryttare på en grov fjording, där det har visats sig att han bara fattar vänster galopp, själv än så länge har jag bara ridit i skogen med han, så jag har inte provat att fatta någon särkild galopp, men de som ridit han i stallet säger att de inte kna fatta höger galopp på han:S någon som har någon tips, kan jag lixom lära han höger galopp eller ngt ? hur isåfall

Sv: höger galopp

Kan man inte rida bogen in, när man rider i högervarv. För då får man väl verkligen tag på bogarna och så kan hästen få lättare att fatta galopp. Kanske har jag fel.. men? Men jag tycker att du ska prova att rida honom på ridbanan och känna efter själv först. =D

Pröva att rida honom mycket på volter på banan så att du känner att du har kontroll på hela hästen, speciellt bogarna under dig. sedan är ett bra tips att försöka fatta galopp i ett hörn och galoppera mycket på volter, då får hästen det svårt att gå i fel galopp, det har funkat på mitt fullblod som gått på löp och endast trodde att man kunde gå åt ett håll:smirk: ... :)

:) åh tack så mycket, ska prova tipsen nästa gång jag ska rida han

Hej!
Prova att fatta h. galopp i hörnen och i volter som sagt ovan, en verkligt bra grej! Funkar på de flesta. :) //Ellinor.

böj och ställ åt höger, se till att hästen är lika mjuk i båda sidorna arje gång du avslutar ett ridpass. tränar man konsekvent på att mjuka upp hela hästen lika mycket på båda sidorna brukar galoppen lösa sig allteftersom..

Mina barn hade en ponny som bara gick i höger galopp när de fick honom. Hellre slängde han av dem än fattade vänster. Tidigare hade han bara varit skogsmullehäst och fått galoppera som han ville och var nu helt enkelt för svag i ena sidan. (Först kontrollerade vi förstås att han inte hade ont någonstans). För att öva upp styrkan så galopperades han korta sträckor (några meter bara) på RAKT spår för att belasta så lite som möjligt. Barnen var alltid noga med galoppfattningarna och bröt av direkt om han fattade fel, även i skogen. Först när han orkade galoppera i vänster galopp en hel långsda på ridbanan fick de börja galoppera på böjt spår. Efter ett tag (ett par månader) var han lika bra i vänster som höger men man måste alltid vara ycket noga med fattningarna. Vi hade en tränare som lade upp träningsprogram och övervakade allt, så att han inte överansträngdes eller tappade viljan. Har man proble med fattningarna kan det nog vara klokt att försöka på böjt spår, men är hästen för dåligt musklad blir det ännu svårare för den att galoppera på böjt spår. Mitt råd är alltså att börja på rakt spår men f f a att ta hjälp och kolla att inget är fel!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 152
Senast: valy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar