Höger galopp

L

Lillfisen04

Har ni några tips på hur jag kan få pollen att ta höger galopp..
Vänster går sååå himla fint, samlat sakta på relativt långa tyglar. Fina fattningar tar han också. Men höger går bara inte...ibland kan han ta höger och då går han nästan lika bra som i vänster, men det är just själva fattningarna som han hellre tar vänster än höger.
Han är nyligen igenomkollat från topp till tå så jag vet att det inte är något fel på honom.
Även fast man rider i en volt till höger och ställer honom lite innåt så tar ha likt förbaskat vänster galopp.. Han börjar bli väldigt duktig på förvänd galopp vid det här laget. hmm....
Jag tragglar rätt mycket och försöker inte sätta någon press på form eller fart utan bara att han tar höger, men jag får inte till det. Har provat både i skogen på rakt spår och sen i ridhuset på volt..
Har ni några tips ???
Han var lite skadad i höger bakknä för ca 4 månader sen och jag tror att det kan vara det som har satt griller i huvudet på honom, att han tror att det ska göra ont.

Sv: Höger galopp

Han är väl helt enkelt "vänsterhänt" eller stelare i vänstersidan. Har själv haft detta problem med min kallblodstravare i början men vi kunde inte ens trava på volt i högervarv. Jag skulle träna mycket öppna och sluta, framförallt sluta som är stärkande övning inför galoppen.
När du sen ska fatta högergaloppen så gör insidan mjuk genom att tänka öppna, ge stöd på yttertygeln, höj innerhanden och se till att ni är i balans innan du ger en tydlig galoppskänkel. Se till att din kropp ger rätt signaler. Ofta kan det vara ryttaren som låser hästen, om du är osäker så be någon titta på dig.

Lycka till! :bump:

Jaha..är det så att är han stelare i vänster sida så har han svårare för höger galopp. Jag trodde bara om det var att han var stelare i höger sida att han svårt för höger galopp.
Det stämmer ju lite för han är liiite stel i vänster bogen men det stretchar jag varje gång efter jag ridit och ibland så masserar jag han med lite liniment på bogarna innan jag rider.
kan det vara därför han inte vill ta höger för att han är stel i vänster bog ?? Ska tänka mer på det där att öppna upp och hur jag sitter, blir väl automatiskt så att man spänner sig lite mer när man ska ta höger galopp för man vet att han tar vänster och vill försöka blockera så många utgångar som möjligt för vänster galopp. Sen har jag lite svårt också att direkt känna vad det är för galopp han tar så han hinner oftast gå iväg några meter innan jag bryter av för att han tar fel. Ibland har jag någon bredvid som säger till direkt när det blir fel så jag kan bryta av, men är man själv så är det lite lurigt tycker jag. Han är ju så himla mjuk i vänster galoppen så även om han galopperar vänster galopp på en volt till höger så är det jättemjukt och smidigt så jag känner inte direkt att det är fel.

Även skänkelvikning bygger upp muskler för att orka galoppen. Hade samma problem med en häst men efter mycket skänkelvikning så går det bättre

Hästar har inga problem med vare sig vänster eller höger galopp. :smirk:
Däremot finns det många människor som har det ;)
Kanske du skall gå till dig istället för att leta fel på din häst :idea:

Ta inte illa upp men det är faktiskt så att om du tittar på din häst i hagen så kan jag nästan sätta en peng på att den galopperar i både höger och vänster galopp. :angel:

Säger en som vet, eftersom jag också haft en häst som inte kunde galoppera hö galopp :crazy:
När jag hade fått ordning på mig själv ordnade det sig. :o
Lycka till.

Monke

Nja, VISSA hästar kan ju faktiskt ha problem på riktigt. Det finns ju hästar som helt enkelt inte har en viss galopp "i hjärnan". Dom tar samma hela tiden, i hagen, ridhuset osv. Dom förstår inte ens vad det är dom inte gör rätt, eftersom det inte finns i deras värld.

Men jag tror givetvis att allt går att träna fram, även om det kanske inte ALLTID är ryytarens fel. (BARA ryttarens fel alltså.)

Har märkt att han är faktiskt lite stel i båda bogarna, men mest i höger faktiskt...hmm...Har strechat varje dag nu efter jag ridit och jag tyckte han kändes mjukare idag.
Tyvärr så är jag väl en sån som "åker" häst emellanåt, han går superbra i sakta jogg och det är ju himla bekämt att rida så. Men jag lär nog tänka lite mer på hur jag rider.
Idag red jag på lite mer i traven först så han fick sträcka ut ordentligt och bli riktigt uppvärmd..Sen tog jag höger galopp..YIPPE!!! han tog den direkt..Dock var det inte sakta och inte samlat..men det struntade jag i var bara glad i att han tog den så han fick springa på en bit och sträcka ut där också..Han fick mycket berömm både under galoppen och efteråt..
Så det är nog som någon skrev att mycket hänger på mig, kanske inte ska vara så himla noga alla gånger med att det ska gå så sakta och perfekt form...Nu är jag glad igen. !!!!! :banana: Jag ska jobba lite såhär ett tag med lite högre tempo så han får sträcka ut och bli lite mjukare i kroppen och inte göra så stor grej av höger galopp. Sen efter det så får jag jobba på farten och sen kanske vara lite mer noga med att försöka få honom att sträcka ut ordenligt emellanåt.

Senast ändrad av en moderator:

Personligen har jag inte sett något föl som bara använder den ena galoppen.
Sanning att säga så har jag ju inte sett alla och inte ens de flesta föl, men jag tror nog ändå att jag kan säga att 99% av hästar som föds har båda galopperna. :smirk:

De hästar vi ser ha problem är inridna och har då förvärvat de eventuella problemen. :idea:
Tar man galoppörer tex så går dom ju i ett varv och har därmed stärkt den galoppen och använder enbart den. Liksaå vissa Ropingtränade hästar osv.

Det är klart att det finns fall där en skada eller annat påverkar men vi går för sällan till oss själva och söker felen. :crazy:
Jag har inte sagt att det ALLTID är ryttarens fel men däremot kan jag nog säga oftast.
Vem är det som tränar dessa otroligt snälla djur, jo vi. :angel:

Monke ;)

Många har uppfattningen om hästar som min mamma har om bilar. Min lilla mamma ska nu byta bil för att den förstod inte att den skulle svänga tvärt i en kurva så lilla mamma åkte i diket. Citat: "Hade bilen bara förstått att kurvan var så tvär så hade olyckan inte hänt" Denna retorik är vad många ryttare använder sig av. Hästen har svårt att förstå??!! Tyvärr så har nog Monke rätt. I de flesta fall så är det nog ryttarens oförmåga att göra sig förstådd som är problemet, inte hästens oförmåga att fatta rätt galopp. Jag talar av egen erfarenhet. När jag fick ordning på min ridning så kunde hästen utföra det mesta.

Jag håller med dig, jag har inte heller sett föl som bara tar ena galoppen, jag menade mer sönderridna hästar. Alltså att man som ryttare kanske faktiskt hjälper hästen på rätt sätt, men att den pga muskelskada (vad som helst, inte vet jag) inte längre kan ta rätt galopp! Men nu verkar ju inte hennes häst ha så. Tänkte bara på en gammal travare hemma i stallet som verkligen aldrig tar höger, var han än är!

Ja, men ni som har haft tidigare problem som nu jag har...det mesta verkar ju hänga på mig trots allt.
Har ni några förslag på hur jag ska lägga upp träningen..
Nu har vi ju mer racat på lite kravlöst för att få fram galoppen, men det är ju inte så jag vill rida. Och snart börjar ju tävlingssäsongen och så kan vi ju inte bara raca runt.
Alla tips mottages tacksamt !
Gärna något typ av träningsprogram för att få en så mjuk och smidig häst som möjligt..!!

Som sagt: öppnor och slutor! Det räcker inte att stretcha efteråt, du måste rida lite lösgörande och uppmjukande övningar. Ta hjälp av en tränare. Ett alternativ att börja med är att rida runt träd i skogen och sådär samt att öka och minska volter.

Jag gör mjukgörande jobb varje gång jag rider, öppna och sluta, serpentiner och försöker böja o greja så mycket som möjligt. Även om jag bara rider ut i skogen så kör jag alltid sånt.
Ska bli intressant på söndag. Då ska min tränare rida honom och se om hon kan få till det. Tycker han är rätt smidig i kroppen nu så det borde ju inte vara alltför stora problem att få till höger galoppen. Tror faktiskt det mest sitter i huvudet på honom nu.
Förra sommaren hade problem med vänster galopp i stället..!!!

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: Nevermind
·
Ridning Behöver verkligen tips och råd.... köpte för 2 månader sedan ett jättefint, välutbildad och välstammat dressyrsto som jag skulle ha som...
2
Svar
23
· Visningar
5 241
Senast: villhöver
·
Träning Jag är i akut behov av hjälp eftersom jag inte kan fatta höger galopp på min häst längre. Det har alltid varit en svag punkt för oss...
2
Svar
24
· Visningar
3 062
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar