högenergifoder med mycket fett och utan spannmål???

Apollo

Trådstartare
Måste få henne att gå upp i vikt. :(
Hon är så fin, vill inte hela tiden åka på utställningar och hela tiden få JÄTTEFIN:laugh: kritik MEN:( lite tunn och så har vi inget med tätstriden att göra.
Söker nu ett högenerifoder med mycket fett och utan gluten.
Hon äter redan Bravo färskfoder och James Wellbelowed men det märket har inget högenergifoder. Laxolja petar jag också till men finns det andra oljor som är bättre.
Alla tips mottages tacksamt:bow:

Sv: högenergifoder med mycket fett och utan spannmål???

Jag kan rekomendera Fodax färskfoder, innehåller mer animaliskt protein än Bravo.

Fodax färskfoder tror jag är lite "fetare" än Bravon.

Innehåller visserligen spannmål, men inte lika mycket som Bravo..
Kolla in deras hemsida, kika på varudeklarationerna.
Jag har gett Fodax Plus Röd till hundar som har svårt att hålla vikten, och lite till digivande tikar.

Har kollat och det är hugget som stucket Bravo och Fodax, men det stämmer att Fodax är något fetare.

Söker nog något med mer fett.

Jag har alltid gett Royal Canin Energy 4800 för att få upp hundar i vikt, det fungerar klockrent.

Ser det som rent vansinne o ge högenergi foder till hundar som inte jobbar hårt. Det ser man ju direkt på urinet om de inte tar åt sig all protein som är i dom fodren.

Skulle hellre ge samma foder men lite mer av det. Sen o ge hunden massa mat för o gå upp är ju en nödlösning bara sånt ska göras sakta o lugnt.

Bravo innehåller ca 40-45% kött...Fodax 94% kött och är väldigt mycket fetare. Just Fodax vet jag många som ger sina hundar som behöver lägga på sig lite eller om dom har svårt hålla hullet..

Men att jobba hårt är olika för alla hundar.

Min hane äter det även i lugna perioder, för han gör av med mycket energi bara genom att vara. På ett vanligt vuxenfoder faller han ur direkt, och bygger inte muskler för 5 öre.

Men att jobba hårt är olika för alla hundar.

Min hane äter det även i lugna perioder, för han gör av med mycket energi bara genom att vara. På ett vanligt vuxenfoder faller han ur direkt, och bygger inte muskler för 5 öre.

men vad du gör med dina hundar kommer nog aldrig o räknas till hårt arbete för det är EX tjänstehundar , draghundar som räknas till den kategorin.

Mina räknas garanterat inte dit , utan de äter klass o när jag inte gjort nåt på en dag pissar dom knallgult för dom gör inte över med allt protein.

Det enda som funkande på våran importhane var Royal Canins "värstingfoder" med 30 % fett! Vet inte om det innehåller gluten? Tror inte det i alla fall, vissa sorter gör det och vissa inte..

Tack alla för svaren.

Ska titta lite närmare på en del foder som ni skrivit om.

Kan ju också ge mer av det hon redan äter men som jag skrivit tidigare i en annan tråd så har jag svårt att få i henne mer då hon inte är nån storätare, behöver alltså nåt som ger mer i samma mängd om ni förstår vad jag menar.

Jag har alltid gett Royal Canin Energy 4800 för att få upp hundar i vikt, det fungerar klockrent.

Det äter min chihuahua nu, funkar utmärkt :banana:, har ätit det i 2 månader snart och byggt upp sig endel. Fortfarande så är han åt det tunnare hållet, men jag vill hellre ha en lite för smal hund än en mullig sak. På nästa utställning jämförs han förhoppningsvis inte med en vinthund iaf :crazy:

Många tycker det är tokigheter att ge en chihuahua det fodret, men ska han inte se ut som ett staket så måste han äta det, aktiv grabb.

Det får stå för dig, att du tycker så. Jag räknar min hane till någon som aktiveras väldigt mycket, med tanke på att han tränas rent fysiskt flera timmar om dagen. Bland annat så dragtränas han, vilket är riktigt tufft för honom.

Min tik däremot tränas i princip inte alls, och äter därför inte högenergifoder.

Och ingen av dom kissar gult och koncentrerat, varken vid träningsdagar eller vilodagar. Alla hundar fungerar olika som sagt, det finns ingen generell modell på hur mycket dom tillgodogör sig, eller förbrukar.

Min har inte varit någon storätare men nu de senaste månaderna har jag gett honom mer än han ska ha av Bravo och tllslut började han lägga på sig lite för att kunna bygga mera muskler, men det tog lång tid. Han har vägt lika från nio månader till strax före två år, idag väger han 43 och är 2år och 3 mån.

Började faktiskt idag att ge mer Bravo och samma mängd torrfoder så får vi se om jag får i henne mer mat. Testar detta först då hon funkar bra på denna mat.

Varför inte bara lägga på olja på fodret som du ger idag? De flesta foder ligger för högt i kvoten protein/energi och högenergifodrena är ännu värre. Till en vuxen hund ska kvoten ligga på 10. Du får en mer balanserad foderstat genom att lägga till olja. Oljan ligger på 3,7 MJ/100g. Sen blir det billigare med. ;)

Måste få henne att gå upp i vikt. :(
Hon är så fin, vill inte hela tiden åka på utställningar och hela tiden få JÄTTEFIN:laugh: kritik MEN:( lite tunn och så har vi inget med tätstriden att göra.
Söker nu ett högenerifoder med mycket fett och utan gluten.
Hon äter redan Bravo färskfoder och James Wellbelowed men det märket har inget högenergifoder. Laxolja petar jag också till men finns det andra oljor som är bättre.
Alla tips mottages tacksamt:bow:

Om du vill ha ett foder utan gluten så kan jag rekomendera Orijen. Innehåller bara kött, grönsaker och örter inget spannmål alls! Fast det effektivaste sättet att få upp hunden i vikt är väl att trycka i henne kolhydrater?

Har gett henne Orijen, men blivit varnad för det, för det är på tog för mycket protein i det. Pratade med vet om det och fodret är så nytt så man vet inte konsekvenserna av det än.
Det är mer proteiner i det än i tex Royal Canins högenergifoder.

Ger laxolja idag är det en bra olja eller finns det bättre.
Ur fettsynpunkt tänkte jag då eller är det olja som olja.

Liknande trådar

Hundhälsa Vad tycker ni om dessa foder? Vilket föredrar du? FODER 1: Lammjöl från Nya Zeeland, havre, solrosolja, färsk lamm, potatis...
2
Svar
21
· Visningar
3 418
Senast: Blueeyes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka