Höga växter som tål stark sol inomhus

MJLee

Trådstartare
Jag blir tokig. Jag vill ha en hög växt som tål stark sol (västfönster) där det blir varmt på eftermiddagen. Eftersom fönstret är högt så bör växten vara hög. Jag har tagit död på 11 orkidéer på knappt två år så ger upp dem även om de passar perfekt. Jag vet att alla andra har underbara trädgårdar men eftersom jag ingen har och ändå vill ha lite grönt inomhus. Hjälp? Den ska vara hög och smal eftersom mitt fönsterbräde är relativt smalt.

Sista orkidén
42408784534_11c7564b45_m.jpg

Jag är nog fel person att svara, här frodas växterna vad jag än gör.
Men kanske prästhavre, hibiskus eller ampellilja skulle passa?

Jag är nog fel person att svara, här frodas växterna vad jag än gör.
Men kanske prästhavre, hibiskus eller ampellilja skulle passa?

Här frodas det definitivt inte :arghh: hibiskus är vacker men verkar vara låg. Jag letar efter något högt. Gillar verkligen citronfikus men när det står 70.0 antar jag att de menar 7 cm inte 70 cm. Men det står att den kan växa högre.

200022326_1.jpg

Banzai!

Ampelliljor är inte bara låga men de äter katten upp nästan lika snabbt som jag hinner köpa dem. Så de har jag fem stycken av gömda på olika platser och två ute.

Jag har växter i stora fönster där det är stark sol i princip hela dagen förutom kväll. Men avokado och mango har alltid funkat bra för mig. De är väldigt lättskötta och kan bli väldigt höga om en vill det. Annars physalis som blir lite buskigare (och som klättrar, men kan klippas ner om en inte vill att den klättrar, och som dessutom ger frukt) eller citron! Bor du i närheten av Uppsala kan du få några sticklingar om du vill!

Extremt dålig mobilbild, men här är ett extremt urplockat vardagsrumsfönster.
Från vänster: de små är palettblad, citronträd, mango, palettblad, äpple & physalis.
Alla är frösådda och väldigt enkla tycker jag.

Annars passionsfrukt kanske, men det är också en klätterväxt. Den blir visserligen enorm om en tillåter den att växa fritt. Men du kanske inte vill ha någon klätterväxt? Den går att linda upp så den klättrar runt exempelvis en båge också. Finns stickling på det med om du som sagt bor i närheten av Uppsala :)

36414789_10155631862078963_2066777166648967168_n.webp

Här frodas det definitivt inte :arghh: hibiskus är vacker men verkar vara låg. Jag letar efter något högt. Gillar verkligen citronfikus men när det står 70.0 antar jag att de menar 7 cm inte 70 cm. Men det står att den kan växa högre.
Varför skulle de mena 7 cm?
Hibiskusar är låga för att de är retarderade. Får du tag i en frisk stickling så kan du få en rejäl buske av den. Tyvärr har jag ingen stickling att erbjuda då det är för sent på säsongen för att klippa ner min.

Varför skulle de mena 7 cm?
Hibiskusar är låga för att de är retarderade. Får du tag i en frisk stickling så kan du få en rejäl buske av den. Tyvärr har jag ingen stickling att erbjuda då det är för sent på säsongen för att klippa ner min.

Därför att om de är 70 cm skulle de kosta över tusenlappen enligt min erfarenhet. Jävlar att de finns på Plantagen som inte finns i stan utan man måste åka långt och utan bil är det nästan hopplöst.

Nej en 70 cm hög fikus kostar inte över tusenlappen. De jag sett kostar långt långt under det.

Ska ringa Plantagen imorgon och kolla. Som jag fnattar fram och tillbaka till Stockholm kanske jag kan hinna klämma in en vända till närmaste Plantagen. Finns det inte en i Ulriksdal utmed pendeln?

Ska ringa Plantagen imorgon och kolla. Som jag fnattar fram och tillbaka till Stockholm kanske jag kan hinna klämma in en vända till närmaste Plantagen. Finns det inte en i Ulriksdal utmed pendeln?
Gör det för jag har då aldrig sett att man angett växters höjd i mm. Dessutom undrar jag om man ens kan kalla en 70mm hög fikus för planta. Det rör sig snarare om en mycket liten stickling
Angående var Plantagen finns i Stockholmstrakten så går det säkert att hitta på deras hemsida.

Gör det för jag har då aldrig sett att man angett växters höjd i mm. Dessutom undrar jag om man ens kan kalla en 70mm hög fikus för planta. Det rör sig snarare om en mycket liten stickling
Angående var Plantagen finns i Stockholmstrakten så går det säkert att hitta på deras hemsida.

Ja kollat var de finns, tyvärr bara utanför stan och även utanför centrum. Hmm, Mall of Scandinavia verkar ha en och då kan jag kanske ta pendel efter det.

Alltså 7 cm hög vilket låter troligt

Ja kollat var de finns, tyvärr bara utanför stan och även utanför centrum. Hmm, Mall of Scandinavia verkar ha en och då kan jag kanske ta pendel efter det.

Alltså 7 cm hög vilket låter troligt
När jag går in på deras sida så har de rea på en citronfikus som är 40 cm hög. Är det den du tittat på?
Edit hittade den på 70 och ja den är 70 cm finns inte en möjlighet att den är 7 cm

Nej en 7 cm hög fikus är inte en växt det är en stickling. Vi pratar trots allt om ett träd inte en ört. Säljer de 7 cm höga fikusplantor så är de oseriösa.

Kollade och den verkar vara i alla fall 50-60 cm hög vilket är perfekt och klarar stark sol. Hmm, problemet är återigen att den i Gävle ligger en bra bit bort från centralen. Hmmph! Får väl kolla Mall of Scandinavia. Har för mig att det finns en vid Ulriksdal

När jag går in på deras sida så har de rea på en citronfikus som är 40 cm hög. Är det den du tittat på?
Edit hittade den på 70 och ja den är 70 cm finns inte en möjlighet att den är 7 cm

Fick tag på Plantagen i Gävle. De har den, men krukan är 21 cm i diameter och mitt fönsterbräde är 17 cm. :arghh: :rage: Och det är bara plastkrukan utan att ställa den i en riktig kruka.

Man mäter i överkant på krukan. De brukar vara lite smalare i bottnen.

Skulle gärna köpt den mindre som det är rea på, men dels slutade rean igår och dels finns det inte en susning att jag kan ta mig dit förrän tidigast på ons-tors

Jag gillar verkligen den större S formade men är rädd för att krukan kommer välla ut över kanten

Klockmalva/blomsterlönn kan bli gigantiska och är jättefina!
Hade en som var nästan 150 cm hög men den åkte i backen vid en flytt och dog :rage:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Då både hund och katt använder köksfönstret som utkiksplats måste växterna vara ofarliga för dem. De ska också tåla stark sol och vara...
Svar
2
· Visningar
543
Senast: TinyWiny
·
Trädgård & Växter Jag vill ha fina växter i alla mina fönster, men det går inget vidare för alla växer sig för stora. Har +30 cm djupa fönster, lagomt...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Tant Acka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka