Höga värden till låga värden?

S

Summer-87

Om hösilaget har högt protein och energivärde och hästen skall gå på fri tillgång, kan man ge den något som gör att energi och proteinvärdet sjunker?
Hö analyser är inte mitt ämne, men jag försöker suga åt mig all fakta jag kan. Saken är den att jag har läst att vissa saker kan man kompletera med för att en viss sak i analysen skall sjunka?
Eller är jag helt ute och cyklar?

Tack på förhand!
Mvh

Sv: Höga värden till låga värden?

Ja, ger du mindre av höet och mer tex halm så blir ju det totala energivärdet lägre. Vill du sänka proteinkvoten, dvs mängden protein per MJ energi så du komplettera med något med högt energivärde och lite protein, tex olja. Men är både energi och protein högt blir det till att ge lite mindre av det helt enkelt. Eller så ger du inget kraftfoder utan låter hästen få i sig allt den behöver via höet.

Om hösilaget har högt protein och energivärde och hästen skall gå på fri tillgång, kan man ge den något som gör att energi och proteinvärdet sjunker?

Det enda du kan i det fallet göra är att byta ut delar av hösilaget mot halm/gräsfröhalm så blir det lite mindre energi och lägre kvot. Finns inget annat sätt att få ner den totala energimängden iaf. Däremot om du bara ska ha ner KVOTEN (smbrp/MJ) kan du lägga till t ex olja men då ökar energitillförseln också - och det vill man ju inte om hästen redan av hösilaget får överskott av energi och riskerar att bli överviktig.

Det enda du kan i det fallet göra är att byta ut delar av hösilaget mot halm/gräsfröhalm så blir det lite mindre energi och lägre kvot.

jag har funderat på gräsfröhalm. Innehåller det inte ganska mycket energi jämfört med halm?

Enligt boken innehåller vanlig halm 6.3MJ per kg TS medans gräsfröhalm innehåller 6.6MJ. Så nej, ingen märkbar skillnad direkt.

Okej, ja då finns det nog inget att göra åt när man hamnar i detta läget. Eftersom höstarna har fri tillgång i rundbal på hösilage, men dom har även en tjock halmbädd.
Än så länge har inte hösilaget kommit och jag har ej fått reda på analysen ännu. Så ännu har jag itne råkat ut för detta. Men troligtvis så kommer jag att hamna i denna sitsen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 970
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Min 5-åring går på bete (skogshage och ganska magert) behöver lite extra för att hålla sig fin. Får idag 1 kg grönpellets 0.5 kg...
Svar
2
· Visningar
749
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej på er!! Jag har äntligen efter mycket provridningar hittat min nya häst! Han kommer hem om två veckor och jag är överlycklig! Jag...
Svar
12
· Visningar
1 397
Senast: Masse
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 840
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka