Höga trakter ger skador var..?

S

sanwan

En något förvirrad fundering som vanligt, men... En häst som skos med höga trakter, riskerar den att slitas mer på något ställe eller blir det en jämn felbelastning? Om belastningen blir större någonstans, var? Tänker i första hand på framhovar...

hur höga trakter menar du då? vad jag vet så verkar de flesta hovslagarna ner trakterna för mycket och det är absolut inte bra för hästen att ha för låga trakter så lagom är bäst ;)

Det är generellt ett större problem om trakterna är för låga,
men höga trakter ger extra belastning av gaffelbandet då kotans "utsving" (läs. genomtramp) blir större och gaffelbandets uppgift är bl.a. att hålla upp kotan,

i genomtrampet sträcks gaffelbandet som är en delvis elastisk struktur, det fungerar sen lite som ett gummiband och hjälper till att lyfta upp kotleden från marken när hoven sedan lyfts,
Om trakterna är för höga så blir alltså gaffelbandet mer¨uttänjt.

Hovbenet hamnar fel inne i hovkapseln om trakterna är för höga. Det kan tom gå så långt att det släpper en del i hovläderhuden, det som håller ihop hovbenet och hornväggen. Om det har gjort det får hästen fång med hovbensrotation/sänkning betydligt lättare än hästar med lägre trakter.

Att det var någon som påstod att hovslagare oftast skor med för låga trakter vet jag inte riktigt vilka hästar du sett?! I princip alla hästar jag sett har haft relativt höga trakter. Vissa ganska ok, men ingen för låga. Kanske det är för att folk inte är vana att se en frisk hov med korta trakter OCH kort tå (det man kan se är "låga" (ofta understuckna) trakter och lång tå).

det var ju det jag menade hästar med låga tarker och en tå som är typ 7 mil

Det beror ju på varför hästen skos med just höga trakter. en del sjukdomar kräver höga trakter...

Tackar för alla svar!
Hästen det gällde har tidigare gått med rätt så höga trakter och korta tår (ej pga. någon sjukdom) och har nu haft lite problem med sina ben, så tanken var väl om det skulle finnas något samband.

Måste bara berätta att när min gamling var ung så verkade min dåvarande hovslagare honom alldeles för låg i trakterna. Och jag har också sett fler hästar som är för låga än för höga. Är nog från hovslagare till hovslagare. :smirk:

Att hovbenet hamnar i fel vinkel kan ju ge fler skador än bara ökad risk för fång iofs. Tåspetsen på hovbenet kalkas ur tex. Lederna felbelastas vilket kan ge andra typer av skador på även senor och ligament. Strålbenet kan påverkas och likaså hovbrosket.

Detsamma gäller ju dock alla icke friska hovar, att det blir skador. Med understuckna trakter och långa tår blir ju andra delar överbelastade.

ja det finns ju olika åsikter om den saken.

Hur som helst är nog de hästar som skos med hög trakt pga sjukdom väldigt få om man jämför med de antal som går med höga trakter pga dåliga hovslagar.

Om en häst har höga trakter (eller "normalhöjd" om de är skodda av en vanlig hovslagare, finns som tur är undantag) så finns det ingen chans för strålen att nå ner till marken vilket är mycket viktigt för stötdämpning och blodcirkulation.

En häst med låga takter OCH kort tå är det optimala. = tidig överrullning (utan att man behöver hugga av tån) och strålen i kontakt med marken = bra blodcirkulation + stötdämpning.

Om en häst har höga trakter så sätter den DESSUTOM oftast i tån först vilket ger slitage på kotorna eftersom det blir en knyck i leden i varje steg. Hovarna ska sättas i med hälen/bakre delen av strålen/ballarna först eller åtminstone plant.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 775
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar