Höga tävlingskostnader

L

Lillmifflan

Funderar på om det bara är jag som tycker att det är väldigt dyrt att tävla?
Nu har de höjt licensen för öppen klass till, vad var det, 500 kr?
Och detta för att man hade högre krav på domarutbildningen osv?
Visst kostar det säkert, men man kan väl hålla sig inom rimliga gränser, iaf för ungdomar vars studiebidrag inte ens ligger på det dubbla?
Och vad var det för fel på domarna innan?
Känns som att det är mycket pengar involverade inom Islandshästvärlden, dyra hästar, nya sadlar, ständigt ökande kostnader... :crazy:
Är det inte viktigast att ha roligt? :)

Sv: Höga tävlingskostnader

Är det inte helt frivilligt att ha häst? Att tävla? Vem ska annars betala?

håller med om att det har blivit dyrt :( tyvärr.. och som du säger alla ungdomar kanske inte har en mamma och pappa som betalar allt dom pekar på :smirk: och då är 500 kr vääldigt mkt för dom få tävlingar som man ställer upp i på ett år, för utbudet på tävlingar är ju inte jättestort precis ..

Hej lillmifflan
håller med dig, islandsvärlden håller på att gå i taket snart tror jag, blir inte förvånad om det startar en "ny" islandshästförbund.
Jag blev irriterad när vi höjde från lättklass till öppenklass och betalade mellanskillnaden men den räckte bara till april då när lättlicensen löpte ut, måste nu lösa en ny öppenklasslicens för 500 kr. Stör mig på de dyra boxkostnaderna vissa tävlingplatser ska ha t.ex. 800 kr för en natt!!!Kan skriva hur mycket som helst om detta.....:mad:
Självklart kostar domarna, allt omkring det vet man ju men som sagt många ungdomar betalar själv sitt hästintresse och när det är så mycket prat om att gynna och fram med ungdomen så skulle det vara en gräns där. En eloge till de klubbar som har ungdomspriser på sina tävlingar.

Korven skrev:
Är det inte helt frivilligt att ha häst? Att tävla? Vem ska annars betala?
Det det kostar att ha häst klagar jag inte på, det är det värt ;)
Och visst är det frivilligt att tävla, det är bara det att det känns lite trist att stå över för att man inte har pengar till det. När man har varit nöjd med hur det har fungerat tidigare med lägre kostnader. (Kommer man ens märka skillnad på domarna?)
Man ska kunna betala själv tycker jag, så berätta hur man ska göra för att få råd, är du snäll.

pemblan skrev:
Hej lillmifflan
håller med dig, islandsvärlden håller på att gå i taket snart tror jag, blir inte förvånad om det startar en "ny" islandshästförbund.
Jag blev irriterad när vi höjde från lättklass till öppenklass och betalade mellanskillnaden men den räckte bara till april då när lättlicensen löpte ut, måste nu lösa en ny öppenklasslicens för 500 kr. Stör mig på de dyra boxkostnaderna vissa tävlingplatser ska ha t.ex. 800 kr för en natt!!!Kan skriva hur mycket som helst om detta.....:mad:
Självklart kostar domarna, allt omkring det vet man ju men som sagt många ungdomar betalar själv sitt hästintresse och när det är så mycket prat om att gynna och fram med ungdomen så skulle det vara en gräns där. En eloge till de klubbar som har ungdomspriser på sina tävlingar.

Gilltas inte ryttarlicensen hur länge som hällst?
För jag tävlade 2004 i lätt klass, och ska i år tävla lätt klass igen, men måste ja köpa en ny licens då?:confused:

Precis, för att det ska "löna sig" med tävlingslicens måste man tävla mycket och då det kanske inte finns mängder med tävlingar på ett område måste man dra med sig pållen. Då kommer kostnaden på det viset istället...
Känns som att de som beslutar blir inte drabbade själva och det är väl det som är problemet :/

Nepp, det blir ny licens, 200 kr

ja precis.. känns som om det är fel personer som fattar besluten, kan tänka mej att dom säger äsch 300 spänn eller 500 spela roll, men det kan det faktiskt göra :smirk: och det är inte bara ungdomar som tycker att det är dyrt finns många äldre också som tävlar 2 ggr per år och får lägga nästan 1000 kr per gång för allt sammanlagt med resa och anmälningsavgifter o.s.v. :crazy: hua , men det är väl inte så mkt att göra åt, bara hålla tummarna för att det inte blir fler höjningar :eek: ..

Jag tror att det kommer att bli fler höjningar om ingen reagerar. Frågan är bara hur man ska nå fram till de som bestämmer, men en förändring känns nödvändig. Är det inte dags att säga ifrån när man inte håller med? :devil:
Håller med Pemblan om att det är bra med klubbar som har ungdomspriser, det är nog vad jag skulle vilja införa. Ungdomslicenser för halva priset, kanske? ;)

Någon som vet exakt vad licenserna ska betala förresten? Vad jag minns så var det sportdomarnas utbildning, sportdomarseminariet och en olycksfallsförsäkring. Varför ska man betala domarens utbildning då? Väljer man att bli domare så kan man väl betala den själv, precis som de som väljer att tävla? Domarna får ju dessutom pengar (kanske inte så mycket men ändå) för att döma på tävlingar.

*lånar tråd*
Jag har en fundering angående licensen. Min licens går ut 23 April och jag ska tävla 14 April. Kan jag tävla på min gamla licens eller måste jag lösa helt ny till den dyrare?

MVH Sanna

Ja, du kan tävla tills den går ut såläönge du ska tävla på den nivån som du har licens för! Licenserna är giltiga i ett år fårn att man löste dem.

Javisst precis som du säger det är frivilligt att tävla då är det ju samma sak med domare. Att tävla ska väl vara för alla och inte bara för de "rika".

Som sagt det är frivilligt att tävla.
Tycker man att licensen är för dyr så har man valet att avstå ifrån tävlingar.
Visst kostar det kanske en hel del med licenser, anmälningsavgifter och grenavgifter.
Men det är vi som tävlar som väljer att betala för det.

Tror ni att det är gratis att arrangera en tävling?
Det kostar att hålla en bana, veterinär, domare, sekreterare m.m.

Avgifterna behövs för att få tävlingarna att bli av.

pemblan skrev:
Javisst precis som du säger det är frivilligt att tävla då är det ju samma sak med domare. Att tävla ska väl vara för alla och inte bara för de "rika".
Vem ska betala domarna? Dom som tävlar eller dom som inte tävlar?
Det finns inga skattepengar att ta av. Ska åskådarna betala domarna separat plus inträdet? Höjs inträdet så blir det färre åskådare och färre intäkter till resten. Jag som aldrig tävlar betalar säkert en del på medlemsavgiften.

Domaravgiften ingår i anmälningsavgiften, vilket är fullt naturligt. Grejen är att man i licensen ska betala en del av deras utbildning, varför? Är det så få som vill utbilda sig till domare så att de måste få bidrag? :confused:
Min åsikt är att man kan höja kostnaderna för vuxenlicens och sänka den för de yngre tävlande, som inte har någon direkt inkomst. Har man jobb och tjänar pengar så är det en sak, men om man inte får mer än 950 kr i månaden så är det svårt att få det att räcka.

Lillmifflan skrev:
Funderar på om det bara är jag som tycker att det är väldigt dyrt att tävla?
Nu har de höjt licensen för öppen klass till, vad var det, 500 kr?
Och detta för att man hade högre krav på domarutbildningen osv?
Visst kostar det säkert, men man kan väl hålla sig inom rimliga gränser, iaf för ungdomar vars studiebidrag inte ens ligger på det dubbla?
Och vad var det för fel på domarna innan?
Känns som att det är mycket pengar involverade inom Islandshästvärlden, dyra hästar, nya sadlar, ständigt ökande kostnader... :crazy:
Är det inte viktigast att ha roligt? :)

Kostar d 500 kr i startavgift?

Nejnej, licensen för öppen klass som man måste ha för att få tävla ;)

Alla som arrangerat tävlingar vet hur svårt det är att få tag på domare. De som tävlar vill ha 3 (o gärna 5) domare, det har t.o.m varit tävlingar som ställts in då domare saknats. Det behövs alltså fler domare. Domaraspiranterna tycker ofta att kurserna till domare är för dyra. De färdiga domarna behöver träffas o prata om genomförd o kommande tävlingssäsong samt fortbilda sig. Vem skall betala seminariet o utbildningen? Ska det gå på medlemsavgiften? Då kommer även den som aldrig tävlar betala till något den aldrig utnyttjar! Ska det gå på licensen? Då belastar kostnaden de som faktiskt utnyttjar domarna.

Då fick jag iallafall svar på min fråga, och nu nöjer jag mig med det. Man kanske skulle utbilda sig till domare förresten :idea:

Liknande trådar

Avel Förra året införde de en ökande kostnad för varje månad fram till årsskiftet man väntade med att sända in passunderlagen på sina föl ...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
11 380
Senast: Masse
·
Avel Måste bestämma mig innan tisdag! Har beslutsångest... Fölis är försäkrad via Agria sedan 2:a levnadsdagen, eftersom hans mor är...
Svar
11
· Visningar
1 637
Senast: Ploppi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka