Höga njurvärden

T

timjan

Min honkatt är 4 år och har höga njurvärden. Jag har börjat ge henne ett speciellt njurfoder och hon har börjat må bätte och slutat kräkas. Jag undrar om det är fler som har/haft katter med höga njurvärden? Mår era katter bra? Ngn som har en katt som levt länge trots njurproblem?

Sv: Höga njurvärden

Jag hade en katt med höga njurvärden, tyvärr gick det inte bra och 1 månad efter diagnosen slutade njurarna att fungera. Hur länge hon levt med det är osäkert, men hon tappade i vikt första omgången kanske 6 månader innan vi åkte in.

Ojdå,så tråkigt! hade hon några andra symtom än att hon tappade i vikt? Min katt har kräkts o börjat dricka mer. Men hon har hela tiden varit pigg o haft normal aptit. Känns lite jobbigt att hon bara är 4 år o fått problem men jag hoppas att hon inte blir sämre o att hon kan leva ett långt liv.

Ja, det var riktigt jobbigt. Min första egna katt, hon betydde otroligt mycket för mig.
I början märkte jag bara viktnedgången. Den kom i omgångar, trodde det var mask. Hon var dessutom utekatt. lite svårare att hålla koll på. Efter andra gången hon tappat i vikt så började jag hålla koll på drickandet och framförallt kissandet. Hon var inte rumsren utan kissade mest på golvet, så det var rätt enkelt att både se mängd och hur utspätt kisset var. Både min systers och mina föräldrars katter hade precis i samma veva fått diagnosen diabetes som ju ger samma symptom, så jag började bli orolig. Kontaktade veterinären, då åt hon fortfarande bra och var som vanligt i sättet.
Kollade njurvärdet och sockret, sockret var bra med njurvärdena låg på runt 400. Satte henne på specialmat, men det var tydligen för sent. Hon åt och var pigg ända tills njurarna lade av i princip, det enda som märktes var drickandet/kisset och att hon tappat lite i vikt.
Kräkningarna vet jag inte, hon kräktes sällan inne alls, så hur pass hon gjorde det när hon var ute vet jag inte.
Dock ska sägas att hon kräktes 3 gånger en morgon och blev sen apatisk. Pratade med veterinären flera gånger som inte tyckte jag skulle åka in, så dåliga var inte värdena sa han och troligen var det "bara" magsjuka. Så jag gav det några dagar, innan det blev ohållbart och jag fick en akuttid men då var det för sent. Huruvida hon levt längre om jag lyssnat på mitt hjärta istället för veterinären vet jag inte. Han stod även vid avlivningen fast vid att hon inte hade så dåliga värden att det skulle gå så fort, så det kan ju ha varit nån form av gift med i det hela. Bodde då i ett litet samhälle med lantligt läge och med endel industrier som granne. Kanske åt hon förgiftade råttor eller nått som hjälpte till och skyndade på förloppet.

Förhoppningsvis får din leva längre. Vad hade din för värden, har du fått reda på det? Kreatininvärden alltså?

Kan ju trösta dig, Miss Fideli, med att det inte finns några botemedel mot njursvikt. "Njurmat" minskar symtomen och sänker toxinhalterna i blodet, men de gör inte njurarna friskare. Så även om du hade upptäckt sjukdomen tidigare, eller åkt in akut tidigare, så hade njurarna lagt av när de gjorde det i alla fall.

Hej

Har en en liten bondkatt som heter Trix och är knappt 1 år. För ca 1 mån slutade hon ät. Vi åkte in till veterinären och där konstaterade man med hjällp av blodprov att hon hade höga njurvärden. Man gjorde även ultraljud, som visade att ena njuren var oregelbunden och den andra lite påverkad. Värdena var ca 340 resp 30. Dom gav henne max 6 mån:cry:. Hur som helst en vecka senare togs det ny blodprover, kreatininvärdet hade sjunkit till 210 och urean till 24. Ytterligare en vecka senare togs nya prover kreatininvärdet var nu normal 140 medan urean fortfarande låg till för högt 21. Nu, ser prognosen betydligt bättre ut. Dom vet inte vad som kan ha orsakt dom höga njurvärden. Min lilla älskling äter nu Specific njurdiet (blötfoder+torrfoder) samt Hill:s (endast torrfoder, hon gillar inte blöt fodret). Vi har även trappat ner medicineringen, 2 grr om dagen får hon pepsid och 1 grr om dagen får hon aptitretande - nu ser det betydligt bättre ut :D. Vi får till och med ge henne lite vanlig mat.
Vi tog även nya blodprov i ons, och imorgon får vi redan på om värden är är stabila, förhoppningsvis har urean sjunkit till det normal.

Hej igen,

Jo jag glömde berätta att från början var urinprovet inte bra, dvs densitet var för låg, hon kunde inte koncenterar urinen. Men, nu sist var det helt normalt. Någon som förstår det här?

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 125
Senast: Shilton
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 867
Senast: Dorinda
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 555
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar