Sv: Höga njurvärden
Ja, det var riktigt jobbigt. Min första egna katt, hon betydde otroligt mycket för mig.
I början märkte jag bara viktnedgången. Den kom i omgångar, trodde det var mask. Hon var dessutom utekatt. lite svårare att hålla koll på. Efter andra gången hon tappat i vikt så började jag hålla koll på drickandet och framförallt kissandet. Hon var inte rumsren utan kissade mest på golvet, så det var rätt enkelt att både se mängd och hur utspätt kisset var. Både min systers och mina föräldrars katter hade precis i samma veva fått diagnosen diabetes som ju ger samma symptom, så jag började bli orolig. Kontaktade veterinären, då åt hon fortfarande bra och var som vanligt i sättet.
Kollade njurvärdet och sockret, sockret var bra med njurvärdena låg på runt 400. Satte henne på specialmat, men det var tydligen för sent. Hon åt och var pigg ända tills njurarna lade av i princip, det enda som märktes var drickandet/kisset och att hon tappat lite i vikt.
Kräkningarna vet jag inte, hon kräktes sällan inne alls, så hur pass hon gjorde det när hon var ute vet jag inte.
Dock ska sägas att hon kräktes 3 gånger en morgon och blev sen apatisk. Pratade med veterinären flera gånger som inte tyckte jag skulle åka in, så dåliga var inte värdena sa han och troligen var det "bara" magsjuka. Så jag gav det några dagar, innan det blev ohållbart och jag fick en akuttid men då var det för sent. Huruvida hon levt längre om jag lyssnat på mitt hjärta istället för veterinären vet jag inte. Han stod även vid avlivningen fast vid att hon inte hade så dåliga värden att det skulle gå så fort, så det kan ju ha varit nån form av gift med i det hela. Bodde då i ett litet samhälle med lantligt läge och med endel industrier som granne. Kanske åt hon förgiftade råttor eller nått som hjälpte till och skyndade på förloppet.
Förhoppningsvis får din leva längre. Vad hade din för värden, har du fått reda på det? Kreatininvärden alltså?