Höga hovar!

Sv: Höga hovar!

*raderat*

Ja, jag hittar bara minibilder av den tyvärr!

Om man jämför med en "traditionellt" alternativt barfotaverkad häst så har han jättehöga hovar.

Ser man hovarna i stället till propotion till hela individen samt att det är hovarnas form och storlek som skall "bära upp" hela den övriga delen av hästen så tycker i alla fall inte jag att dom verken verkar höga eller stora. Snarare ett nr för små i förhållande till individens övriga extriör.

En sak är dock säkert, belastnings fång kommer han aldrig behöva bekymmra sig för, heller inte ryttarrelaterade skador. :angel:

Jag förstår inte meningen med tråden, är den ursprungligen skriven av en barfotataliban samt inkommen med en massa svar från ryttare med högre ridbarhet än ryttaren på bilden eller från personer som innehar mästarbrev i hovens anatomi ??

Som ngn skrev, bilder kan lätt uppvisa allt annat än verkligheten och endast den som har tillgång till verkligheten kan oxå endast göra en konstruktiv bedömning. Alla andra bedömningar är taget helt ur luften och kan inte annat än bedömmas som svammel.

Varför kan man inte undra över en sak utan för den delen bli klassad som något??

Jag har sett många hästar på den nivån och ja jag tycker att framförallt dressyrhästarna har höga smala hovar medan fälttävlan och hopphästarna har betydligt "lägre" trakter och större hovar.

Tycker det är väldigt intressant varför dressyrhästarna har det så och hur fungerar det med hållbarhet etc

apocalypsze skrev:
*raderat*

Ja, jag hittar bara minibilder av den tyvärr!

Jag med angående din avatar. Bara måste få fråga, vad är det du slickar på???

Med risk för att låta sur... :cool:

Du behöver faktiskt inte ta i så hårt. Vaknat på fel sida?

Det finns INGENTING som säger att TS skulle vara någon form av barfotataliban som du så proffesionellt uttrycker det, inte heller att någon här skulle rida bättre än Jan Brink eller att någon skulle vara professor i anatomi? Sådana "påhopp" kan du bespara oss "vanliga" dödliga, eller måste varje hästägare vara utbildad hovslagare?

Det var enbart en stilla undran, frågar man inget så får man inget veta och detta är väl ett diskussionsforum vad jag vet :confused: ? Visst kan bilden mycket väl vara förvirrande men det är väl inte det först man tänker på när man ser just den bilden vi försöker få fram, utan det är hovarna som sticker ut. Redigering eller inte. Då skadar det väl inte att fråga om han verkligen har sådär höga hovar och/eller att det inm dressyren "suktas" efter högre hovar för att få ut stegen bättre/högre?

Men om du så gärna vill kan du ju faktiskt upplysa oss om det isf.

För det första är det inte jag :angel: och för det andra är det en LP :D

olgaklara skrev:
Varför kan man inte undra över en sak utan för den delen bli klassad som något??

Jag har sett många hästar på den nivån och ja jag tycker att framförallt dressyrhästarna har höga smala hovar medan fälttävlan och hopphästarna har betydligt "lägre" trakter och större hovar.

Tycker det är väldigt intressant varför dressyrhästarna har det så och hur fungerar det med hållbarhet etc

Är det så du undrar så skall jag gärna svara dig och svaret beror på den påfrestning hoven utsätts för.
En dressyrhästs hovar utsätts inte på långa vägar för samma belastning som en hopphäst eller fälttävlandshäst hovar utsätts för. Den största skillnaden i denna belastning beror på dels hastigheten samt belastninge i belastningsfasen vilken är betydligt större och framför allt "högre" på en hopp/fälttävlanshäst än på en dressyrhäst.

Mig veterligt så beföver aldrig en dressyrhäst befinna sig mer än max 50 cm över marknivån i någon rörelseutföring medans både fälttävlandshästarna samt främst hopphästarna ofta befinner sig så högt upp som drygt 170cm över marknivån i vissa rörelseutförande.

Att denna skillnad INTE skulle påverka hoven kan i alla fall jag inte förstå hur det skulle gå till.

Jag har oxå sett många dressyrhästar o visst finns det några, med 90 % är normala.
Vem kommer inte ihåg den numera bortgångne Mickey
Han hade dasslock till framhovar.

axel skrev:
Jag har oxå sett många dressyrhästar o visst finns det några, med 90 % är normala.
Vem kommer inte ihåg den numera bortgångne Mickey
Han hade dasslock till framhovar.

Det där vill jag dock dementera, och jag gör det utifrån att ha kunskapen och verkligheten utifrån hans hovars status. Dom må ha sett stora ut men tro mig, mindre fanns inte en tjans att få dom i mer symetri så vida man nu inte skulle göra en strasser och raspa bort hela hovväggen. Han va helt enkelt extriört skapt så och ta inte upp honom som ngt exempel här utan låt honom få vila i frid. Den hästen om ngn är värd att uppvisa respekt för även om jag bara hade glädjen att tillfälligt få nöjet att arbeta med honom. Hans ordinarie Hovis har gjort ett enormt bra arbeta med hans hovar under en mkt lång tid. Den hästen va ngt som snabbt gick mig rakt in i hjärtat utifrån sin personlighet och dasslock va det inte,heller inte särskilt höga hovar.

brink298.jpg

Det viktiga är ju att hovbenet är paralellt med sulan, teoretisk gör det inget om hoven är hög bara hovbenet ligger "vannrätt" hela vägen . Typ..:cool:

Dressyrhästar får flashigare steg med hög hov, jag frågade min hovis...

kl
Är det en myt att strålen ska nå ned till marken vid belastning?
Kan den det med en sån hög hov? Vad jag sett med sån skoning är att strålen blir ganska liten o klen. Har det ingen betydelse i sammanhanget?

Jag tycker med att han har höga hover. MEN om man tittat på Tyska och Hollänska dresyr hästar så tycker jag att även dom har höga hovar. Tror att det va Rembrant som hade extremt höga hovar.

Strålen har en viktigt betydelse för blodcirkulationen, när den når marken pumpas blodet uppåt till kroppen igen, ungefär :crazy: skor hämmar detta, efter vad jag lärt mig. Har läst någonstans att det hämmar funktionen upp till 80% och att det är därför skodda hästar har kalla ben? Något liknande :D

hovis skrev:
Är det så du undrar så skall jag gärna svara dig och svaret beror på den påfrestning hoven utsätts för.
En dressyrhästs hovar utsätts inte på långa vägar för samma belastning som en hopphäst eller fälttävlandshäst hovar utsätts för. Den största skillnaden i denna belastning beror på dels hastigheten samt belastninge i belastningsfasen vilken är betydligt större och framför allt "högre" på en hopp/fälttävlanshäst än på en dressyrhäst.

Mig veterligt så beföver aldrig en dressyrhäst befinna sig mer än max 50 cm över marknivån i någon rörelseutföring medans både fälttävlandshästarna samt främst hopphästarna ofta befinner sig så högt upp som drygt 170cm över marknivån i vissa rörelseutförande.

Att denna skillnad INTE skulle påverka hoven kan i alla fall jag inte förstå hur det skulle gå till.
Om du jämför islandshästen på halvhög nivå i ridningen med Dressyrhästen /Hopphästen.

kl

I USA är det vanligt med gångartshästar som har extremt höga hovar och sen en tre sulor plus extra tung sko (och då menar jag hästar med fler gångarter än tre).

Vanligt på Saddlebreed och andra raser som går sk Parkklasser för att få extrema knä/haslyft.

central_park_west.jpg

Senast ändrad:

olgaklara skrev:
Fast hoven är rätt hög i trakten och inte rakt igenom sas
På en häst som belastar hela hoven o inte är så låg i trakten så att den hela tiden trycks ihop o tån skjuter iväg framåt-=
blir högre runt hela hoven.

Jag fattar bara inte:confused: Växer era hästars hovar på bredden o inte får ngn höjning alls av hovarna?
skor ni själva var 3:e vecka?

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
831
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 588
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 164
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka