G
Generalen
Sv: Höga hovar!
*raderat*
Ja, jag hittar bara minibilder av den tyvärr!
*raderat*
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
apocalypsze skrev:*raderat*
olgaklara skrev:Varför kan man inte undra över en sak utan för den delen bli klassad som något??
Jag har sett många hästar på den nivån och ja jag tycker att framförallt dressyrhästarna har höga smala hovar medan fälttävlan och hopphästarna har betydligt "lägre" trakter och större hovar.
Tycker det är väldigt intressant varför dressyrhästarna har det så och hur fungerar det med hållbarhet etc
axel skrev:Jag har oxå sett många dressyrhästar o visst finns det några, med 90 % är normala.
Vem kommer inte ihåg den numera bortgångne Mickey
Han hade dasslock till framhovar.
apocalypsze skrev:För det första är det inte jag och för det andra är det en LP
Om du jämför islandshästen på halvhög nivå i ridningen med Dressyrhästen /Hopphästen.hovis skrev:Är det så du undrar så skall jag gärna svara dig och svaret beror på den påfrestning hoven utsätts för.
En dressyrhästs hovar utsätts inte på långa vägar för samma belastning som en hopphäst eller fälttävlandshäst hovar utsätts för. Den största skillnaden i denna belastning beror på dels hastigheten samt belastninge i belastningsfasen vilken är betydligt större och framför allt "högre" på en hopp/fälttävlanshäst än på en dressyrhäst.
Mig veterligt så beföver aldrig en dressyrhäst befinna sig mer än max 50 cm över marknivån i någon rörelseutföring medans både fälttävlandshästarna samt främst hopphästarna ofta befinner sig så högt upp som drygt 170cm över marknivån i vissa rörelseutförande.
Att denna skillnad INTE skulle påverka hoven kan i alla fall jag inte förstå hur det skulle gå till.
På en häst som belastar hela hoven o inte är så låg i trakten så att den hela tiden trycks ihop o tån skjuter iväg framåt-=olgaklara skrev:Fast hoven är rätt hög i trakten och inte rakt igenom sas