Höga hovar!

Sv: Höga hovar!

Bewelinn skrev:
kl

I USA är det vanligt med gångartshästar som har extremt höga hovar och sen en tre sulor plus extra tung sko (och då menar jag hästar med fler gångarter än tre).

Vanligt på Saddlebreed och andra raser som går sk Parkklasser för att få extrema knä/haslyft.

central_park_west.jpg
Ja, jag har läst en del tidningar från USA och det är förskräckligt som dom håller på. Tom där över börjar dom rensa upp i detta show-träsk.
Det går nog mot en naturligare och mindre plågsam hantering tack ock lov, men det tar tid.
Sen kan dom inte fota heller, alla kort ligger snett för att lura ögat.
Hoppas inte islandshästhanteringen kommer dithän.

Hästen på bilden är dessutom en arab. Hur vanligt är det rörelsemönstret bland araber i "naturligt" skick...?

Fast jag har sett bra mycket "lutande" dressyrbilder också ;)

Korven skrev:
Ja, jag har läst en del tidningar från USA och det är förskräckligt som dom håller på.

Hoppas inte islandshästhanteringen kommer dithän.

Jag förstår inte vad du menar, själv ser jag ingen skillnad på deras micklande och höga knä/benlyft i förhållande till dagens "isisar"

olgaklara skrev:
Tycker också att han har höga hovar :crazy:

Undrar varför?? Skulle vara intressant att veta

Tja han har samma hovslagare som PE och han skor ju dom så, hade oxå den hovslagaren under en kort period under min skåne tid men gillade inte sättet han skor på höga hovar med raka trånga hovväggar.

http://www.flyinge.se/ kolla på Cardento

Senast ändrad:

fio skrev:
Tja han har samma hovslagare som PE och han skor ju dom så, hade oxå den hovslagaren under en kort period under min skåne tid men gillade inte sättet han skor på höga hovar med raka trånga hovväggar.

http://www.flyinge.se/ kolla på Cardento

Nu min lilla vän tror jag att du både kommer med förtal samt falska påståenden. Den hovisen som PE anlitar och som är MT är en myckt nära vän och kollega till mig och har vid mer än ett tillfälle hjälp mig med "mina" skohästar då dom under en kort eller längre tid varit verksamma i "bräkeland"

Vi va även kurskamrater på skaras utbildning 1992 (tror jag att det va) och jag är mkt medveten om hur han skor. Tro mig, INGEN annan hovis i denna region skulle få mitt förtroende att varesig sko eller verka en av mina kunders hästar så länge dom befinner sig i "bräkeland". Att denna hovis även skor åt SG med flera kanske du känner till och du kanske oxå känner till vilka framgångar som denna hovis hästar presterar. Här pratar vi inte om lätt nivå eller mulle ridning samt inte en massa avbrott för hovrelaterade skador en gång i kvartalet.

Skriver du detta enbart för att du är avundsjuk eller vad är det du vill komma till?? Cadento är väl just ett av dom bästa ex. på en lång tävlingskariär mer eller mindre helt utan skador och tro mig det är ingen slump att det är så utan det har till viss del utifrån anatomisk,balanserad skoning att göra. Att den sedan även rids och hanteras balanserat gör ju bara hovisens arbete mkt enklare.

MT skall behandlas med respekt då han är en av landest skickligaste Hovisar (även om han är en båtflykting:rofl: ) och om så ej är fallet, varför tror du han i år är anlitad som hovis på Falsterbo och har hand om hovvården på flertalet av landets absolut bästa Int.tävlings hästar.

fio skrev:

Vill bara poängtera att ingen hovis kan korrigera en häst under en kort period lika lite som att balansera upp en häst som har en obalanserad ryttare under många år.:crazy:

axel skrev:
På en häst som belastar hela hoven o inte är så låg i trakten så att den hela tiden trycks ihop o tån skjuter iväg framåt-=
blir högre runt hela hoven.

Jag fattar bara inte:confused: Växer era hästars hovar på bredden o inte får ngn höjning alls av hovarna?
skor ni själva var 3:e vecka?

Vi skor var 6e vecka och vi har normala hovar, varken för låga eller för höga.

Jag menar att de är högre i trakten än i fram och därför får en brantare vinkel

hovis skrev:
Vill bara poängtera att ingen hovis kan korrigera en häst under en kort period lika lite som att balansera upp en häst som har en obalanserad ryttare under många år.:crazy:

Nu tror jag du klampat ganska mkt i klaveret när det gäller den användaren du riktar din kritik mot. Jag anser att h*n är mkt väl kapabel att skriva det hon gör. Och obalanserade hästar har hon dock inte :smirk: Dessutom rider personen själv på mkt hög nivå.

Jag har inte den hovslagaren du skriver om och jag skulle aldrig någonsin byta från den jag idag har som är en av de bästa i landet trots att vi finns i "bräkeland"

olgaklara skrev:
Vi skor var 6e vecka och vi har normala hovar, varken för låga eller för höga.
Inte oftare på sommaren? Växer de inte alls?
konstiga hästar du har.
Menar du att det inte är ngn skillnad på höjd vid omskoning?
Jag menar att de är högre i trakten än i fram och därför får en brantare vinkel
Läser jag rätt?
Titta på den nedre bilden där man ser hovarna i profil.
Helt OK.

axel skrev:
Inte oftare på sommaren? Växer de inte alls?
konstiga hästar du har.
Menar du att det inte är ngn skillnad på höjd vid omskoning?

Läser jag rätt?
Titta på den nedre bilden där man ser hovarna i profil.
Helt OK.

Nope vi skor var 6e vecka under tävlingsperiod och ibland oftare men aldrig närmare än 2veckor innan större tävling.

Det är väl självklart att det är skillnad på hovarna vid omskoning det säger väl sig självt, MEN vi skulle aldrig låta dem bli för långa!! ELLER bli för höga i trakterna eller för låga det är något helt annat än att de växer för det gör ju allas hovar :smirk:

Man vill ju ha hovarna så lika som möjligt och inte ha för stora variationer i storlek eller att de blir för låga i trakten eller ojämna etc

VIlken bild menar du??

Senast ändrad:

Oki den kan jag hålla med om att jag tycker att det ser ganska ok ut, men de flesta bilder är han rätt hög i trakten.

hovis skrev:
Jag förstår inte vad du menar, själv ser jag ingen skillnad på deras micklande och höga knä/benlyft i förhållande till dagens "isisar"
Jag frågade om belastningen på isisar i jämförelse med dressyr/hopp. Inte med dom amerikanska avarterna.

Jag minns inte riktigt vad rasen heter som "töltar", en STOR häst ras. Dock inte varmblod. Men vet ni hur dom tränar hästarna på detta oftast (så att stegen ska bli så fina som möjligt)? Det är någon slags "betong" block dom sätter fast, så hästarna skall lyfta och få starkare ben. Det är INTE skitsnack, Kolla på NÄTET!

Du tänker på Tennesse Walking Horse eller American Saddlebread, de har ganska extrema rörelser och de tränas med tyngder för att få riktigt höga knälyft.

Måste man göra så är det ju inte naturligt.
Tycker inte om det där ...

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
831
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 588
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 164
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka