Höga benlyft

N

naira

:crazy: jädrar vad svårt att komma på bra rubrik. :p

Har köpt en D-ponny, 9 år fd riskolehäst. Har ridit honom sen -03 och kännt honom sen -02 ungefär. Passade inte till ridskola så jag köpte honom.
Nu till saken, han lyfter benen högt som satan! Har inte hunnit ta ut min hovslagare ännu men vi behöver göra nåt åt hovarna.

Jag har funderat på många olika alternativ för att hjälpa honom att länga steget lite.
Skulle det hjälpa att sko men lättare skor kanske?
Eller långa tår?

Jag behöver RÅD från er duktiga bukefalister :bow:

Sv: Höga benlyft

Det behöver ju inte handla om skorna, han kanske har ett sådant rörelsemönster helt enkelt?

varför inte anlita en duktig hovslagare med rätt erfarenhet och kunskap istället för att lyssna på buke svammel.....:confused: :angel:

hur menar du att den rör sig? symaskin?
men annars kan det vara ett tips att rida hästen på ett korrekt sätt för att få bätter steg i den.
kanske komma i kontakt med en duktig tränare?

varför inte anlita en duktig hovslagare med rätt erfarenhet och kunskap istället för att lyssna på buke svammel.....:confused: :angel:

men annars kan det vara ett tips att rida hästen på ett korrekt sätt för att få bätter steg i den.

För att jag vill ha någon att bolla ideér med och jag har som sagt inte tagit ut min hovslagare än. Jag vill veta om det är någon som har erfarenhet av det här.

Ja, ungefär. Han har redan fått bättre steg, MYCKET bättre steg men han behöver länga sej mer och nu tror jag att det är mycket upp till skorna också.
Duktig tränare har jag redan.

Oj, det lät hårt...Trådskaparen sa ju bara att hon ville ha lite tips och vad jag vet så finns det utomordentligt duktiga hästmänniskor här inne på forumet. Det är aldrig fel att lyssna på lite fler åsikter innan man tar kontakt med sin hovslagare/veterinär. Det betyder inte att man lyder åsikterna!

//millus

Oj, det lät hårt...Trådskaparen sa ju bara att hon ville ha lite tips och vad jag vet så finns det utomordentligt duktiga hästmänniskor här inne på forumet. Det är aldrig fel att lyssna på lite fler åsikter innan man tar kontakt med sin hovslagare/veterinär. Det betyder inte att man lyder åsikterna!

//millus

:bow: håller med!

Hade ingen frågat hade inte Bukefalos funnits!

Hej!

Vad är det för ras på din ponny?

Exv welsch cob, frieser, andalusier har normalt höga benlyft, så det kan ju bero på att rasen i sig har det rörelsemönstret.

Du kan börja stretcha frambenen/bogen. Ta benen rakt framåt, lågt, och stretcha försiktigt. Lyft sedan uppåt varefter du känner att det släpper lite. Finns bilder och böcker om sådant, jag har provat och märkte skillnad på min hästs gång.

Min häst har inget långt steg men högt som satan! Han har väl antagligen det rörelsemönstret så det finns nog inte då mycket att göra åt. Skor min häst som vanligt, :)

Hej!

Vad är det för ras på din ponny?

Exv welsch cob, frieser, andalusier har normalt höga benlyft, så det kan ju bero på att rasen i sig har det rörelsemönstret.

Du kan börja stretcha frambenen/bogen. Ta benen rakt framåt, lågt, och stretcha försiktigt. Lyft sedan uppåt varefter du känner att det släpper lite. Finns bilder och böcker om sådant, jag har provat och märkte skillnad på min hästs gång.

Han är connemara och vad jag vet har inte de höga benlyft? :angel:

Tack för tipset. Ska testa :bump:

Min häst har oxå hyffsat höga benlyft. detta hör till rasen. Connemara har inte vad jag vet höga benlyft. Det KAN bero på skorna, det KAN oxå bero på nått "fel" hästen har,,, den kanske har nått i benen som gör ont om han rör de framåt istället,, det finns mycket inuti ett hästben man inte har koll på...
Men jag tror att skorna kanske har liten betydelse, om du har vanliga skor iallfall. Hästars höga benlyft kan främjas av att sätta på tyngre skor. Kanske du kan prova lättare skor. Svårt oxå att veta kanske hur/på vilket sätt denna häst tränades som ung...? Nästan vilka hästar som helst kan väll få schysst benlyft om de tränas på "rätt".. eller " fel" sätt som unga... tror jag iallafall.....
Vissa har mer än andra, andra avlas på det osv.. rätt eller fel ligger ju i betraktarens ögon.

Om det inte är något FEL på din häst (vilket din vetrinär och hovslagare får avgöra i första hand...) så tycker jag du ska skita i benlyften. Rider man dressyr vill man kanske ha lite mer vägvinning, och då får man försöka träna detta, istället för att försöka få ner lyften,, det kanske löser sig om han länger steget.

Bara några spridda tankar från en amatör!
:D

Det där var väl otroligt onödigt. Det finns många som rider otroligt bra men har hästar utan den allra optimalaste förutsättningen när det gäller gångarterna, men ryttaren gör väl det bästa av situtationen och satsar allt på lydnaden och lösgjordhet? Är hästen ordentligt lösgjord brukar det lösa sig med gångarterna tillslut..

TS, öva med låga cavaletti på lite längre avstånd så han får sträcka ut. Stretcha bogen och frambena, ta hjälp av någon med erfarenhet om du inte kan helt själv. Jag tror inte att det hänger på skorna, låter som att din häst bara har det rörelsemönstret.
Lycka till!

jag tycker inte det var onödigt, för jag frågar hur den rörsig??
om jag kan få rörelse mönstret beskrivet för mig så kanske jag kan hjälpa till!

annars så kanske en duktig tränare kan hjälpa ekipaget. det är ju lite lättare för någon på plats än vi bakom våra skärmar.

så om du tänker efter så var mitt inlägg inte så onödigt. däremot var ju ditt inlägg onödigt:p

ang. symaskin...
jag skulle rekomndera lösgörande övningar och rida i en låg form.
mkt vidvärs rörelser så att pållen får sträcka och tänja på steget.
om du kan rida tempoväxlingar utan att pållen blir stressad är det en super övning. annars övergångar. skritt och trav.

vad säger tränaren?

Han kanske bara tar sådana steg.
Den enklaste lösningen är oftast den rätta ^^

Det KAN bero på skorna, det KAN oxå bero på nått "fel" hästen har,,, den kanske har nått i benen som gör ont om han rör de framåt istället,, det finns mycket inuti ett hästben man inte har koll på...
Men jag tror att skorna kanske har liten betydelse, om du har vanliga skor iallfall. Hästars höga benlyft kan främjas av att sätta på tyngre skor. Kanske du kan prova lättare skor. Svårt oxå att veta kanske hur/på vilket sätt denna häst tränades som ung...? Nästan vilka hästar som helst kan väll få schysst benlyft om de tränas på "rätt".. eller " fel" sätt som unga... tror jag iallafall.....
Vissa har mer än andra, andra avlas på det osv.. rätt eller fel ligger ju i betraktarens ögon.

Om det inte är något FEL på din häst (vilket din vetrinär och hovslagare får avgöra i första hand...) så tycker jag du ska skita i benlyften. Rider man dressyr vill man kanske ha lite mer vägvinning, och då får man försöka träna detta, istället för att försöka få ner lyften,, det kanske löser sig om han länger steget.

Bara några spridda tankar från en amatör!
:D

Jag tror inte det har med att göra att han har ont nånstans etc. Har precis blivit besiktad och röntgad men man vet ju aldrig. Vad jag vet har han vart såhär ända sedan inridningen.

Tanken är att jag ska tävla honom i just dressyr. (hoppning är inte hans.. ehrm.. starka sida :p :angel: )

TS, öva med låga cavaletti på lite längre avstånd så han får sträcka ut. Stretcha bogen och frambena, ta hjälp av någon med erfarenhet om du inte kan helt själv. Jag tror inte att det hänger på skorna, låter som att din häst bara har det rörelsemönstret.
Lycka till!

När vi är ute sträcker han verkligen ut frambenen. Det är när vi rider dressyr han inte gör det. Han har alltid varit en fruktansvärt seg häst men nu har han fått egen framåtbjudning. Kan det vara så att han bara är lat?

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 399
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: muslidag
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 896
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 697
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!