Albatross

Trådstartare
Har köpt ett parti (runt 600 kg) hösilage som har en TS-halt på 78%. Då min häst inte mår bra i magen av att äta ensilage med för låg TS-halt, var jag inledningsvis mycket glad över detta. Sedan läste jag dock på, att en för hög TS-halt inte är att rekommendera (det är ju tur att man har framförhållning, inte :angel::crazy:).

Som tur är, har jag lyckats byta resten av mitt bokade hösilage (2 ton) till ett annat parti som har en TS-halt på 63%.

Nu är min fråga, skall jag tänka på något särskilt när jag fodrar med det första partiet?

Sv: Hög TS?

det enda när det är så torrt är väl att det kan hålla lite kortare...att det börjar bränna i mitten typ.

Tack för ditt svar :)!

Kan jag öka hållbarheten genom att sprida ut hösilaget (så att det inte ligger hårt packat) då jag har öppnat balen?

det vet jag faktiskt inte...har för första gången använt hösilage i år...och jag har köpt småbalar.
du har inte många hästar så dom kan få fri tillgång på det då, så det går åt ganska fort?

Varför skulle det inte vara bra med hög ts-halt? :confused:

/M

http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktajordbruk/pdf01/Jo01-15.pdf

SAXAT FRÅN SIDAN
Bristande kunskaper om ensilage gör att många hästägare önskar en mycket hög ts-halt, upp mot och över 70 procent.
Så höga ts-halter innebär dock en rad problem. Först och främst kommer grönmassan inte att ensileras, eftersom det finns för lite vatten för att mjölksyrabakterierna ska kunna producera mjölksyra. Konserveringen kommer då inte att bestå av en ensilering och pH-sänkning, utan snarare av den lufttäta lagring som inplastningen utgör. Ett stickhål på en sådan bal innebär ökad risk för tillväxt av jäst och mögel, eftersom det inte finns något konserverings-skydd
i form av mjölksyra. De skadliga mikrosvamparna gynnas också
av att det i en torr bal finns gott om näring i form av lättillgängligt socker, och att konkurrensen från andra mikroorganismer
är mycket liten.

Sammanfattningsvis ligger alltså en lämplig ts-halt för balensilage till hästar
någonstans i intervallet 45 till 60 procent.

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 381
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 871
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 445
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Min häst på tre år är lös i magen. Inte värsta sortens diarré, skiten har rätt färg men är sällan i bollar. Jag är väldigt dålig på...
Svar
2
· Visningar
1 009
Senast: Jofta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka