• Trav
  • Trådstartare Trådstartare acrazyone
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hög puls

Jag vill ju att hon ska bli bättre o bättre o gå ner i puls för varje jobb. Men det är ju möjligt att hon har gjort då jag inte kör med pulsmätare, bara tar efter och det finns ju många faktorer som kan spela in vad värdet blir då.

Vad brukar den vara efter att rakbanejobb för den hästen?

Jag tycker ju att 10% kan vara helt ok om man kört lopp med hästen och den är riktigt trött men inte efter ett 25-jobb om den är normalt grundjobbad för att tåla det även om den varit ifrån ett tag.

Som exempel kan vi ta att min treåring som inte är riktigt klar gick provlopp i 30-tempo för några veckor sen, han hade 20% återhämtning och 90 i puls efter 5 min.

Även om du skaffar en pulsmätare och loggar medan du kör kommer det bara att göra att du tränar lite annorlunda för maxpuls kommer du alltid upp i om du kör jobb i ungefär 22-tempo. Om man tänker efter så säger tränarna till stjärnorna ofta till tidningarna "Kändes fin i ett 22- eller 25-jobb" och det finns en anledning tiill det.

Jag ska inte säga att jag inte ändrat mig lite efter att ha börjat logga hästarna, men det är mera att jag nu har möjlighet att köra jobb på puls ca. 200. Men det är aldrig banjobben då utan rakbanejobben som faktiskt går lite långsammare än förr.

Jag skulle köra ett exakt likadant jobb med hästen för att se om det blev nån förändring på andningen.

Hästens utveckling ser du i att 5-min. puls är lägre och att återhämtnings% blir bättre! :idea:

Pulsfreaket ghost... :eek:

Jag förstår dig hur du tänker o resonerar. Men det kan ju faktiskt va som hon stressar och därför pulsen inte går ner mer.

Efter intervaller har hon legat liknande i puls, grejen är att bara man ber om liiiiite mer fart så sprätter hon iväg. Kör normalt 30-35 tempo x 6-8 700m, aldrig fortare.

Var med om en lika skum upplevelse.. Alltså vi skulle ut på långtur med ett kallblod i stallet så han skulle få rasa av sig lite, han var som vanligt i stallet och allt, sen när vi hade kommit kanske 2km i skritt kanske 1 km och jogg 1km så vart han helt konstig och började blåsa sen vart han tvärsvettig, så vi tänkte att NÅGOT är fel för han brukar knappt bli svettig på långturerna och ALDRIG blåser han, så när vi kom hem så tog vi pulsen det första vi gjorde, jo jävlar säger jag bara 120 i puls. Panik! När vi kom till stallet så drack han som en idiot och vi la på han massa täcken och sedan dess har han fått stå, men det var allvarligt det konstigaste jag vart med om, han brukar ha låg puls efter lopp tillexempel, går inte över 100 iaf och har aldrig gjort det heller. Kan det bero på en förkyldning eller dyl.?

Intressant tanke, jag gav mig tillbaka i min träningsstatistik till stressråttan jag hade för ett par år sedan. Framförallt till 2003 då hon började tävla och var som värst. Hon låg normalt på 17-20% i återhämtnnig på den typen av jobb som du beskriver.

Stressar din häst efter jobben också?

För de hästar jag träffat på som stressar ligger inte konstant högt utan hoppar rätt friskt i pulsen men det borde man se med handtaget också. (2003 använde jag handtaget nästan till 100%)

Tar man vid ett högt värde då borde men få en bra % i stället, det ser jag på min gamla statistik nu med några års rutin på pulsmätning.

Var med om en lika skum upplevelse.. Alltså vi skulle ut på långtur med ett kallblod i stallet så han skulle få rasa av sig lite, han var som vanligt i stallet och allt, sen när vi hade kommit kanske 2km i skritt kanske 1 km och jogg 1km så vart han helt konstig och började blåsa sen vart han tvärsvettig, så vi tänkte att NÅGOT är fel för han brukar knappt bli svettig på långturerna och ALDRIG blåser han, så när vi kom hem så tog vi pulsen det första vi gjorde, jo jävlar säger jag bara 120 i puls. Panik! När vi kom till stallet så drack han som en idiot och vi la på han massa täcken och sedan dess har han fått stå, men det var allvarligt det konstigaste jag vart med om, han brukar ha låg puls efter lopp tillexempel, går inte över 100 iaf och har aldrig gjort det heller. Kan det bero på en förkyldning eller dyl.?

Sjuk häst, det kan väl bero på vad som helst?

Jag skulle absolut kolla med vet.

*kl*

Jag har haft en häst som i princip alltid låg väldigt lågt i puls efter jobb (både snabbjobb och intervaller) med en väldigt bra återhämtning. Sedan, helt plötsligt, fick hon onormalt hög puls efter jobb, med sämre återhämtning. Detta återkom sedan vid ett annat tillfälle, varför EKG togs (misstänkte naturligtvis något fel). Det visades sig att hästen var fullt frisk, men hade ganska många dubbelslag. De skillnader jag fått vid pulsmätning var att jag normalt pulsar manuellt (stetoskop) och de gångerna med hög puls pulsat med handtag. Denna fångade upp även dubbelslagen och utslaget blev då felaktigt. Tydligen inte så ovanligt. Så nu fortsätter jag pulsa manuellt om jag har möjlighet. Speciellt på de som uppvisar högre puls än de borde sett till arbetsbelasning.

Jo kan ju va pulsmätaren som mäter fel fundera jag på, ska ta o jämföra med stetoskopet.

KL

Ghost-

Kan inte säga att hon direkt stressar, men hon är uppjagad och ska ha full koll på allt runtom hela tiden. Hon tycker inte om att jag går iväg, då blir hon orolig.

Senast ändrad av en moderator:

KL

Ghost-

Kan inte säga att hon direkt stressar, men hon är uppjagad och ska ha full koll på allt runtom hela tiden. Hon tycker inte om att jag går iväg, då blir hon orolig.

Men du skrev ju att hon stressar...

Om du går därifrån kan du ju inte pulsa och kolla om hon går upp.

Så var min också, riktigt stark och "på" dam som visade vad hon tyckte. Numera vet jag till viss del vad det berodde på.

Innan man kommer ut o fått på alla grejer kan hon inte stå stilla, bajsar mkt även under värmningen. Första kilometrarna ligger hon på rätt bra. Inte förrän man väl börjar gasa släpper hon o börjar slappna av. När man väl kommer in i stallet ska hon ha koll på allt o visar vitorna hela tiden. Registrerar och läser av mig, släpper mig inte utom synhåll.

Om det är stress, som hon jagar upp sig eller bara är väldigt mammig och dessutom fel på min mätare kan jag inte helt 100 svara på. Ska jämföra mätare/stetoskop efter nästa tur.

"Så var min också, riktigt stark och "på" dam som visade vad hon tyckte. Numera vet jag till viss del vad det berodde på."

Vad berodde det på?

Pålagringar. Hon måste haft skitont.

De fanns runt om så det var inte direkt första veterinärbesöket vi hittade det.

Men tuff och på var hon pga stammen.

Jag har haft en sk högpulsare, han hade alltid hög puls. 110 15-20 min efter lopp och då hade han iallafall vunnit loppet /V75)

jag fick aldrig nån ordning på pulsen på honom men han vann 14 lopp och hade 13 i rek.
Kolla tänderna så den inte har foderinpackningar som spökar på immunförsvaret, har du kollat "allt" så finns det faktiskt hästar som har hÖg puls "normalt"

Var inne med min 4 åring idag och körde fort... Hästen har gått premie och vatt igång länge, men blev sjuk i höstas när hon skulle kvala.

Hon har alltid legat högt i puls efter jobb men har då blåst också, vilket hon inte gjorde idag. Hon är pigg o glad o mår bra. Tog i hela jobbet, kändes jättefin. Men varför hög puls när hon inte blåser eller är trött i övrigt?

Hon har haft erlichia men är behandlad, kan det va detta som spökar? Eller är det bara nerver?
Att andning/flåset blivit lindrigare skulle jag se som ett tecken på att han/hon kommit i bättre kondition och då syresätter blodet bättre. Pumpen (Hjärtat) pumpar i högt tempo medans en lugn andning tillräckligt förser blodet med det syre som hästens kropp behöver...
Jag tror inte att det är ett negativt tecken...

det är inte alls ovanligt att några av våra stora ligger över 100 efter ett jobb, då har de visserligen fått lite tuffare än ett vanligt motionsjobb, antagligen körts i intervaller. men i regel efter jobb ligger de på 90 och över! två av dessa hästar tillhör kulltoppen, ett par med framtiden för sig, och en utav dem är oaksvinnare..

Jo, jag menar generellt. Har man en hållbar häst så är det nog inga problem att träna så pass hårt eller om det möjligen är en gång i veckan eller var fjortonde dag. Annars tror jag det blir en ökad risk för veterinärbesök.

Har den vunnit Oaks på nuvarande träningsstatus eller är det länge sedan? Träning är ju trots allt en färskvara.
Det intressanta vore ju att ta laktatprov för att se hur mycket mjölksyra de har samlat på sig vid sådana pulsvärden.

Jag kör själv intervaller var tredje dag och då brukar pulsen vara mellan 74-80 efter tio minuter (efter arbete på 195-205 i puls).

Om hästen har hög puls efter lopp - det bryr jag mig mindre om, huvudsaken att den går ned som den ska.

Jag har jobbat hos en framgångsrik proffstränare och kan inte erinra mig att hästarna någonsin hade över 100 i puls efter vanliga träningsjobb/intervalljobb. Då var något fel.

Jo, jag menar generellt. Har man en hållbar häst så är det nog inga problem att träna så pass hårt eller om det möjligen är en gång i veckan eller var fjortonde dag. Annars tror jag det blir en ökad risk för veterinärbesök.

Har den vunnit Oaks på nuvarande träningsstatus eller är det länge sedan? Träning är ju trots allt en färskvara.
Det intressanta vore ju att ta laktatprov för att se hur mycket mjölksyra de har samlat på sig vid sådana pulsvärden.

Jag kör själv intervaller var tredje dag och då brukar pulsen vara mellan 74-80 efter tio minuter (efter arbete på 195-205 i puls).

Om hästen har hög puls efter lopp - det bryr jag mig mindre om, huvudsaken att den går ned som den ska.

Jag har jobbat hos en framgångsrik proffstränare och kan inte erinra mig att hästarna någonsin hade över 100 i puls efter vanliga träningsjobb/intervalljobb. Då var något fel.

ja, hästen vann oaks förra året och tillhör kulltoppen, har nu vintertränats och är i en grym form., han har faktist aldrig haft en mer välförberedd 4-åring..

jag säger inte att jag inte håller med dig, för det gör jag.. men det finns väl två sidor utav det hela, alla har ju sina metoder och träningssätt.

givetvis ligger de inte över 100 efter varje jobb, i regel ligger de alltid över/runt 90. men det är inte ovanligt att de ligger över 100. de går ner bra i puls och återhämtar sig snabbt.

pulsen varierar från häst till häst, vissa hästar har högre puls det är ju olika individer. så är det med oss människor också.
hade en häst som gick provlopp idag o kom in med en puls på 116 och efter 12 min låg den på 107 men hon har alltid hög puls men om din häst i vanliga fall inte brukar ligga så högt bör du ju kolla upp den. Det är mycket som kan spelas in om hästen är stressad med mera.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 840
Senast: Twihard
·
F
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 601
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 155
Senast: Fiorano
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka